Oamenii sunt principalul asset dintr-o companie, dar pot fi și cel mai mare obstacol

  • 18 sept. 2017, 15:01
  • 608

„Obiectivul meu este să transform CEMACON într-unul dintre cei mai relevanți jucători de pe piața materialelor de construcții. Avem tot ceea ce ne trebuie: experiența creșterii unei companii în domeniul construcțiilor contrar trendului pieței, o echipă sudată, cu puternică expertiză și pregătită pentru dezvoltare, plus o relație din ce în ce mai consolidată cu clienții și partenerii noștri”, spune Stoleru.
La început însă lucrurile nu au fost atât de simple. Ca în orice companie, oamenii sunt principalul asset, dar pot fi și cel mai mare obstacol. În 2010, în CEMACON, conducerea anterioară și sindicatul erau împotriva schimbării, iar echipa era sceptică și nepregătită de venirea lui Stoleru în companie. „Aceasta a fost prima și cea mai mare barieră în calea mea”, mărturisește el.
Odată ce acționarii, sindicatul și echipa au înțeles avantajele noilor perspective, „au vâslit” împreună în aceeași direcție. De asemenea, echipa a fost completată cu profesioniști în funcțiile-cheie. Totul s-a făcut cu efort, pentru că schimbarea reprezintă un factor de stres pentru cei mai mulți oameni.

Școala de management

Liviu Stoleru și-a început cariera la Philip Morris, o veritabilă școală de management, după cum o numește el. Acolo a învățat primele reguli ale unei corporații de succes. Apoi s-a mutat la București, pentru oportunitățile pe care capitala le oferea tinerilor aflați în etapa de dezvoltare. „Am rezonat de la început cu zona comercială, vânzări și marketing, având un profil de manager de creștere.”
A intrat în domeniul materialelor de construcții în 2001, iar de atunci nu a mai părăsit industria. După 5 ani la Delta Distribution, unde a fost Director Naţional de Vânzări, a ocupat funcția de Sales, Marketing and Logistics Manager la un producător internațional de materiale de construcții. Experiența ultimilor ani l-a pregătit pentru proiectul CEMACON, pe care îl coordonează de șapte ani.
„Parcursul meu profesional a fost, în mare parte, determinat de oportunitățile pe care le-am avut. Companiile pentru care am lucrat au fost cele care mi-au oferit ocazia să descopăr în mine atuurile, care sunt zonele în care pot fi performant”, spune Stoleru.

Oamenii potriviți la locul potrivit

În cazul CEMACON, a crezut de la început în oamenii care își doreau să salveze compania. „Și am știut că, dacă îmi iese, va fi un proiect important. Și a ieșit”. Astfel, el a inițiat un program de dezvoltare, pentru a crea un nucleu de profesioniști, motivați și suficient de bine pregătiți pentru a duce compania la nivelul următor.

Proiectul a însemnat creșterea oamenilor din interior, mai ales pe cei care au dovedit că au expertiză și viziune pentru direcția de dezvoltare a companiei. „Creșterea afacerii este imposibilă fără dimensionarea corectă și din timp a resursei umane implicate. Compania se află acum într-o astfel de etapă, în care corelăm planurile pe termen mediu cu nevoia de a pregăti echipa care să le dezvolte. Fără oamenii potriviți, planurile rămân pe hârtie”, mai spune el.

În plus, chiar dacă nu este o companie foarte mare – având 200 de angajați –, performanța a determinat și creșterea organizației. Au fost create posturi noi, iar promovarea s-a făcut întotdeauna întâi din interior, dacă existau oameni potriviți. Au fost acordate șanse oamenilor cu potențial, chiar dacă poate nu au fost 100% pregătiți pentru job.

„Diferența în cultura noastră organizațională este făcută de atmosfera creată odată cu înțelegerea clară a modelului de comportament și mentalitate dorit în echipă și prin selectarea oamenilor care se potrivesc acestui model. Pentru mine este un criteriu de bază la angajare. Sunt drastic în situațiile în care se ivesc comportamente nepotrivite și încurajez interacțiunile deschise și relaxate între colegi”, completează Stoleru.

În plus, implicarea angajaților vine din nivelul de motivare. Dacă un angajat este motivat financiar și lucrează într-un mediu care îi permite să se dezvolte și îi acceptă realmente contribuția proprie, lăsând la o parte orice orgolii sau preconcepții, atunci va fi implicat și performant. „Într-un model de business precum al nostru, nu poți supraviețui sau avea performanță decât dacă ai o motivație internă. Atitudinea este totul. Apoi, bineînțeles, expertiza”.

Cultura organizațională a companiei este bazată pe inovație și recompensarea inițiativelor. Este un atu considerat competitiv și fără de care nu poți face performanță. Este de înțeles, de asemenea, că inovația aduce o probabilitate ridicată de greșeala pe care trebuie să ți-o asumi de la început. „Da, cred că oamenii fac greșeli, așa suntem construiți, motiv pentru care eu iau decizii radicale doar în situațiile în care acțiunea a fost făcută conștient și îmi destabilizează încrederea în om. Acolo nu prea sunt căi de întoarcere”, completează Stoleru. El este conștient însă că greșeala este, în același timp, un pas important în evoluție.

Deoarece echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală este o provocare, încearcă să fie conectat 100% cu cei cu care îşi petrece timpul personal, pentru ca acesta să fie cât mai intens.

În timpul liber, Liviu Stoleru stă cu copiii şi prietenii, citeşte şi călătoreşte. În ultimul an, plimbările cu motocicleta au devenit un viciu. Este posesorul unui Can-Am Spyder, un triciclu supersport, iar recent a fost într-o excursie pe motor, în care a parcurs peste 3.000 km în opt ţări din Europa. „Este incredibilă senzaţia de adrenalină şi libertate pe care ţi-o oferă”, spune el.

„Managerul de top nu este cel care conduce o organizație de sute sau mii de oameni, ci cel care inspiră și livrează performanța de business. Poate fi un antreprenor cu zece angajați, care reușește să obțină performanță excepțională împreună cu echipa sa. Înseamnă să îți pese, să oferi șanse și oportunități și să faci întreaga echipă să creadă în viziunea ta”- Liviu Stoleru, CEO CEMACON.

CEMACON are 200 de angajaţi iar Liviu Stoleru coordonează direct 13 persoane.


 

„Mă caracterizează provocările. Răspund pozitiv, poate înainte de a face o analiză prea atentă a riscurilor. Bineînțeles că în timp am învățat să îmi asum riscuri într-un mod calculat, însă am un apetit ridicat pentru proiecte dificile. În cazul CEMACON, la început am crezut în oamenii care își doreau să salveze compania. Și am știut că dacă îmi iese, va fi un proiect important. Şi a ieșit”- Liviu Stoleru,CEO CEMACON.