Cum poate un manager să își ajute subalternii în momente grele

  • 7 feb. 2019, 17:25
  • 562

Într-o lume perfectă, viața personală a fiecărui angajat este complet separată de cea profesională și problemele de acasă nu îl urmăresc pe acesta la birou. Însă nu trăim într-o lume perfectă. Și aproape inevitabil în cariera fiecăruia apar momente în care diverse evenimente din viața de zi cu zi ne afectează la serviciu.

De la mici supărări până la probleme grave, precum pierderea unei persoane dragi sau sfârșitul unei relații sentimentale, problemele personale rămân în mintea angajatului. Și îi influențează randamentul. Iată cum poate un manager să își ajute subalternii în astfel de momente grele:

Asigură-te că nu contribui la problemă

Deseori problemele personale ale angajatului sunt amplificate de către diverse dificultăți în rezolvarea la timp a sarcinilor de serviciu. Prin urmare, prima întrebare pe care ar trebui să și-o pună un manager este dacă volumul de muncă și natura sarcinilor fiecărui angajat sunt gândite în așa fel încât să se asigure că acesta dă randamentul maxim. Echilibrul dintre prea puține și prea multe sarcini profesionale este unul precar, însă este de datoria unui bun manager să îl obțină pentru fiecare angajat în parte. Și să îl adapteze momentelor din viața personală și profesională a oamenilor pe care îi conduce.

Menține relația strict profesională

Este foarte tentant pentru un manager, atunci când observă că angajatul este abătut și afectat de o problema personală, să adopte rolul unui psiholog sau al unui prieten apropiat și să încerce să afle cât mai multe detalii despre natura problemei. Însă în majoritatea cazurilor angajatul nu vrea să discute cu șeful său despre decesul unei rude, despre probleme în căsnicie, sau orice altă problema personală delicată.

O abordare fermă, dar empatică, este cea mai eficientă modalitate în majoritatea cazurilor. Angajatul trebuie să înțeleagă că există bunăvoință și înțelegere din partea conducerii, fără să fie nevoit să treacă prin procesul neconfortabil al povestirii problemelor sale. O astfel de abordare, ce arată că managementul dorește să își ajute angajații fără însă a se amesteca în viața lor privată, ajută la moralul întregului birou, fiindcă restul angajaților vor observa cu siguranță felul în care managerul a abordat problema.

Caută soluții împreună cu angajatul

Există situații, precum o problemă gravă de sănătate a unui membru al familiei, în care angajatul are nevoie de timp departe de birou. Un angajat ce este prezent fizic cele 8 ore pe zi la birou, însă are gândurile în altă parte, poate fi nu numai ineficient ci chiar dăunător pentru companie. Ca manager, încearcă să afli exact de cât timp are nevoie angajatul pentru a-și rezolva problemele și folosește-te de toate pârghiile pe care le ai la dispoziție pentru a-l ajuta. Pe lângă soluția evidentă a acordării unui concediu, alte soluții sunt micșorarea programului zilnic, acordarea unei flexibilități sporite a orelor de program, posibilitatea lucratului de acasă sau îndrumarea către un serviciu specializat de asistență psihologică.

Problemele personale ale angajaților reprezintă un capitol inevitabil din viața oricărei companii. Un bun manager înțelege că fiecare caz are propriile particularități și trebuie mereu găsit echilibrul fin între prea multă și prea puțină implicare. O abordare corectă a situației va ajuta pe termen lung compania, rezultatul fiind un angajat mai loial și un birou mai unit.