Cine face aproape 7 milioane de euro dintr-o librărie deschisă 24 de ore din 24

  • 30 mar. 2018, 16:43
  • 4 146

O mică librărie din Brașov a crezut în puterea online-ului și a reușit să ajungă la vânzări de aproape șapte milioane de euro. Morala poveștii: sincronizarea este totul.

Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney

„Eu sunt din Constanța, însă am venit la Fa­cultatea de Științe Economice la Bra­șov“, își începe povestea Laura Țeposu (40 de ani), astăzi director de dezvoltare al Libris, librăria online cu afaceri de aproape șapte milioane de euro anul trecut. Avea nevoie de un job în timpul stu­denției, așa că Virgil și Ana Oniță, unchiul și mătușa sa, i-au oferit un loc de librar în librăria Șt. O. Iosif, una dintre cele mai vechi din orașul de la poalele Tâmpei, pe care cei doi o pre­luaseră în 1991. „De la 19 ani (din 1997, n.r.) sunt la Libris și am făcut de toate, de la partea de cărți, apoi muzică și mai apoi conta­bilitate“, spune ea.

În 2009 i-a întâlnit pe Mihai și Cătălina Bucuroiu – cei care ulterior aveau să pună bazele magazinului online de produse naturale Vegis.ro –, pe atunci doi foști corporatiști mutați din Capitală în Brașov. Așa a apărut ideea unui magazin online prin intermediul căruia cărțile din librărie să ajungă (și) la clienții de dincolo de gra­nițele orașului. „La început eram doar noi trei și livram doar câteva cărți, căci am început cu stocul din libră­rie“, po­ves­tește aceasta, mărtu­risind că se con­sideră norocoasă că unchiul și mătușa sa le-au dat mână liberă pentru acest pro­iect. Erau anii de pionierat ai vân­ză­rilor online de carte în România, când retailerii de profil abia începeau să-și pună la punct infrastructura. Un an de zile au livrat comenzile de cărți din stocul librăriei. „Una câte una. Nimeni nu credea în online atunci“, argumentează Laura Țeposu. Rapid și-a dat seama că, pentru a face un business sustenabil online, stocurile de carte trebuie separate de cele ale librăriei, iar spațiul trebuie să fie mai generos. Primul depozit al Libris a fost într-o casă, și din acest punct încolo a început să construiască ceea ce astăzi a devenit Libris.ro.

RÂNDURI DE PIAȚĂ. Intrarea lor pe piață venea însă într-o perioadă de criză, într-un moment în care nici piața de carte din România nu o ducea foarte bine. Între timp, consumul pe această nișă a intrat pe un trend ascendent, vân­zările de carte ajungând la aproximativ 65 de milioane de euro. O valoare ce con­­tinuă să rămână mult sub cea a pie­ței de carte din Ungaria, estimată la circa 250 de mi­li­oane de euro, sau a celei din Polonia, unde a ajuns la un miliard de euro, potrivit portalului statista.com. Discrepanța e și mai accentuată dacă ne raportăm la state precum Franța (circa 2,7 miliarde de euro la nivelul anului 2015), Germania (cu o estimare de 9,3 miliarde de euro pentru 2016) sau Marea Britanie (3,9 mi­liarde de euro în 2014, potrivit Asociației Editorilor din Marea Britanie).

Raportat la piața locală a vânzărilor online, ajunsă anul trecut la 2,8 miliarde de euro, cărțile se află pe locul al treilea în pre­fe­rințele cumpărătorilor români, după cele din gamele Electro/ IT & C și Fashion & Beauty, potrivit datelor GPeC, cea mai mare comunitate a magazinelor online din România. Pe de altă parte, informațiile de la jucători din piață mai arată că românii nu alocă mai mult de cinci euro pe an, în medie, pentru achizi­țiile de cărți, adică echivalentul unui pachet de țigări. „Este o strânsă legătură între nivelul de trai al unei țări și numă­rul de cititori. Este un cerc vicios“, mai argu­mentează Laura Țeposu.