Cum ne putem da seama dacă un CEO este eficient sau nu? Ce îl face să fie un bun conducător? Are nevoie numai de abilităţi de management sau, din contra, leadership-ul contează mai mult? Ori ar trebui să fie o combinaţie între cele două?
Harvard Business Review (HBR) a realizat un studiu care ar putea răspunde la aceste întrebări. În cadrul cercetării au fost intervievate 1.000 de CEO, care au răspuns la întrebări despre programul lor zilnic şi modul în care îşi desfăşoară activitatea în compania pe care o conduc.
Cei de la HBR au vrut să afle activităţile pe care CEO-ii le întreprind în fiecare săptămână, dar şi dacă le planifică din timp sau nu. Apoi s-au folosit de un algoritm informatic pentru a evidenţia cele mai importante diferenţe comportamentale care îl separă pe un CEO-manager de un CEO-lider.
CEO manager versus CEO lider
Astfel, printre caracteristicile atribuite unui CEO-manager se numără vizitele mai dese pe teren, interacţiunea cu angajaţii din fabrici sau din partea de producţie şi organizarea întâlnirilor cu clienţi şi furnizori.
Liderii, pe de altă parte, au mai multe interacţiuni cu managerii de nivel înalt din companie, comunică mai mult şi îşi planifică mai des activităţile, dar organizează şi întâlniri cu şefii de departamente ori cu acţionarii.
Ideea este că, în urma analizei, niciun CEO nu a putut fi pus cu rigurozitate într-o categorie sau alta. În schimb, pentru fiecare în parte, a fost vorba de o combinaţie între cele două elemente (manager şi lider), în diverse proporţii. Adică nu putem spune că un CEO e doar manager sau doar lider, ci că un CEO are preponderent un comportament de manager, respectiv că are un comportament preponderent de lider.
Dar ce face un CEO toată ziua la muncă?
Potrivit studiului citat, un CEO petrece singur cam o pătrime din timp, rezolvând diverse taskuri, cum ar fi să dea mailuri. O proporţie mai mică (10%) ocupă treburile personale, iar 8% - călătoriile.
În restul timpului (56%), el se află împreună cu alţii, în special în întâlniri. Cele mai multe meeting-uri sunt one-to-one.
Cât despre oamenii din companie cu care se întâlnesc, cei din producţie au parte de cea mai multă atenţie din partea CEO-ilor, apoi cei care fac parte din divizia de markering şi, în final, cu cei de la financiar.
Referitor la întâlnirile cu oameni din afara companiei, CEO-ii petrec cel mai mult timp cu clienţii şi furnizorii.
Este oare o tipologie de CEO mai eficientă că cealaltă?
La prima vedere, un CEO cu comportament preponderent de manager pare a fi mai puţin eficient ca un CEO cu comportament preponderent de lider, pentru că cel din urmă nu se încurcă cu detalii legate de activitatea de zi cu zi, ci se axează mai mult pe imaginea de ansamblu, adică pe dezvoltarea viziunii şi strategiei de comunicare a companiei. De asemenea, stabileşte direcţiile de creştere cu şefii de departamente.
Liderii se găsesc mai degrabă în firme mari şi în industrii în care, de obicei, e nevoie de abilităţi de conducere mai complexe, în timp ce managerii conduc organizaţii mai mici sau care au o structură mai simplă.
Din punct de vedere al performanţelor financiare, cele mai profitabile companii sunt conduse de un CEO cu abilităţi preponderent de lider, însă există şi firme de succes care au în frunte un CEO cu abilităţi preponderent de manager.
Astfel, privind în profunzime, trebuie să remarcăm un lucru foarte important: e adevărat că o persoană care creează o viziune clară pentru companie, stabileşte strategii cu şefii de departamente şi comunică eficient are, în general, un impact pozitiv mai mare asupra performanţei firmei respective, dar doar dacă organizaţia respectivă cere acest gen de abilităţi.
Altfel spus, trebuie să existe o corelaţie între ceea ce are nevoie compania şi stilul de conducere al CEO-ului.
Cum măsurăm productivitatea?
Ideea este întărită de Costin Ciora - consultant în productivitate, lector universitar doctor la ASE Bucureşti, autor şi speaker (FOTO). El nu crede în căutarea unor soluţii de tipul "alb sau negru", ci în ingrediente care contribuie la creşterea productivităţii. Aşa că, de fapt, întrebarea pe care trebui să o punem este: cum măsurăm productivitatea?
Ei bine, dacă este vorba de indicatori clari şi cuantificabili, spre exemplu "număr de piese realizate", Costin Ciora crede că un manager ar face o treabă mai bună. Însă dacă este vorba de o echipă ce lucrează în servicii, cu indicatori mai puţin cuantificabili, un lider ar putea să se adapteze mai bine la energia şi productivitatea echipei, susţine consultantul în productivitate.
Tocmai de aceea este importantă viziunea companiei şi strategia de ansamblu. Costin Ciora spune că ideea că "toate organizaţiile au nevoie de un lider" nu exclude "existenţa unor echipe care pot fi conduse mai bine de un manager".
Motivul? "Sunt două puncte de vedere care contribuie împreună la creşterea productivităţii. Revin la nevoia de înţelegere a modului în care măsurăm productivitatea la nivelul companiei, la nivelul echipei şi la nivelul unui angajat", punctează Costin Ciora pentru Revista CARIERE.
Cum evităm capcanele? Cum ne dăm seama de ce fel de conducător are nevoie o organizaţie?
Costin Ciora spune că un executiv cu un anumit stil de leadership, care poate nu a funcţionat într-o altă organizaţie, e posibil să se integreze perfect într-o alta, dacă indicatorii de productivitate sunt înţeleşi mai bine.
"Orice organizaţie are o viziune mai clară şi o strategie de urmat, însă la nivel operaţional există diferenţe foarte mari. O echipă de vânzări vede productivitatea complet diferit, şi o măsoară diferit de o echipă de creaţie. Implicit, cele două au nevoie de stiluri diferite de conducere, care să le înţeleagă modul în care funcţionează pentru a atinge productivitatea maximă.
Dacă o organizaţie înţelege mai bine modul în care măsoară productivitatea la nivel general, şi apoi la nivel operaţional, va ajunge să lucreze la indicatorii potriviţi, cu oamenii potriviţi şi cu stilurile potrivite", concluzionează Costin Ciora.
Cum ne putem da seama dacă un CEO este eficient sau nu? Ce îl face să fie un bun conducător? Are nevoie numai de abilităţi de management sau, din contra, leadership-ul contează mai mult? Ori ar trebui să fie o combinaţie între cele două?
Harvard Business Review (HBR) a realizat un studiu care ar putea răspunde la aceste întrebări. În cadrul cercetării au fost intervievate 1.000 de CEO, care au răspuns la întrebări despre programul lor zilnic şi modul în care îşi desfăşoară activitatea în compania pe care o conduc.
Cei de la HBR au vrut să afle activităţile pe care CEO-ii le întreprind în fiecare săptămână, dar şi dacă le planifică din timp sau nu. Apoi s-au folosit de un algoritm informatic pentru a evidenţia cele mai importante diferenţe comportamentale care îl separă pe un CEO-manager de un CEO-lider.
CEO manager versus CEO lider
Astfel, printre caracteristicile atribuite unui CEO-manager se numără vizitele mai dese pe teren, interacţiunea cu angajaţii din fabrici sau din partea de producţie şi organizarea întâlnirilor cu clienţi şi furnizori.
Liderii, pe de altă parte, au mai multe interacţiuni cu managerii de nivel înalt din companie, comunică mai mult şi îşi planifică mai des activităţile, dar organizează şi întâlniri cu şefii de departamente ori cu acţionarii.
Ideea este că, în urma analizei, niciun CEO nu a putut fi pus cu rigurozitate într-o categorie sau alta. În schimb, pentru fiecare în parte, a fost vorba de o combinaţie între cele două elemente (manager şi lider), în diverse proporţii. Adică nu putem spune că un CEO e doar manager sau doar lider, ci că un CEO are preponderent un comportament de manager, respectiv că are un comportament preponderent de lider.
Dar ce face un CEO toată ziua la muncă?
Potrivit studiului citat, un CEO petrece singur cam o pătrime din timp, rezolvând diverse taskuri, cum ar fi să dea mailuri. O proporţie mai mică (10%) ocupă treburile personale, iar 8% - călătoriile.
În restul timpului (56%), el se află împreună cu alţii, în special în întâlniri. Cele mai multe meeting-uri sunt one-to-one.
Cât despre oamenii din companie cu care se întâlnesc, cei din producţie au parte de cea mai multă atenţie din partea CEO-ilor, apoi cei care fac parte din divizia de markering şi, în final, cu cei de la financiar.
Referitor la întâlnirile cu oameni din afara companiei, CEO-ii petrec cel mai mult timp cu clienţii şi furnizorii.
Este oare o tipologie de CEO mai eficientă că cealaltă?
La prima vedere, un CEO cu comportament preponderent de manager pare a fi mai puţin eficient ca un CEO cu comportament preponderent de lider, pentru că cel din urmă nu se încurcă cu detalii legate de activitatea de zi cu zi, ci se axează mai mult pe imaginea de ansamblu, adică pe dezvoltarea viziunii şi strategiei de comunicare a companiei. De asemenea, stabileşte direcţiile de creştere cu şefii de departamente.
Liderii se găsesc mai degrabă în firme mari şi în industrii în care, de obicei, e nevoie de abilităţi de conducere mai complexe, în timp ce managerii conduc organizaţii mai mici sau care au o structură mai simplă.
Din punct de vedere al performanţelor financiare, cele mai profitabile companii sunt conduse de un CEO cu abilităţi preponderent de lider, însă există şi firme de succes care au în frunte un CEO cu abilităţi preponderent de manager.
Astfel, privind în profunzime, trebuie să remarcăm un lucru foarte important: e adevărat că o persoană care creează o viziune clară pentru companie, stabileşte strategii cu şefii de departamente şi comunică eficient are, în general, un impact pozitiv mai mare asupra performanţei firmei respective, dar doar dacă organizaţia respectivă cere acest gen de abilităţi.
Altfel spus, trebuie să existe o corelaţie între ceea ce are nevoie compania şi stilul de conducere al CEO-ului.
Cum măsurăm productivitatea?
Ideea este întărită de Costin Ciora - consultant în productivitate, lector universitar doctor la ASE Bucureşti, autor şi speaker (FOTO). El nu crede în căutarea unor soluţii de tipul "alb sau negru", ci în ingrediente care contribuie la creşterea productivităţii. Aşa că, de fapt, întrebarea pe care trebui să o punem este: cum măsurăm productivitatea?
Ei bine, dacă este vorba de indicatori clari şi cuantificabili, spre exemplu "număr de piese realizate", Costin Ciora crede că un manager ar face o treabă mai bună. Însă dacă este vorba de o echipă ce lucrează în servicii, cu indicatori mai puţin cuantificabili, un lider ar putea să se adapteze mai bine la energia şi productivitatea echipei, susţine consultantul în productivitate.
Tocmai de aceea este importantă viziunea companiei şi strategia de ansamblu. Costin Ciora spune că ideea că "toate organizaţiile au nevoie de un lider" nu exclude "existenţa unor echipe care pot fi conduse mai bine de un manager".
Motivul? "Sunt două puncte de vedere care contribuie împreună la creşterea productivităţii. Revin la nevoia de înţelegere a modului în care măsurăm productivitatea la nivelul companiei, la nivelul echipei şi la nivelul unui angajat", punctează Costin Ciora pentru Revista CARIERE.
Cum evităm capcanele? Cum ne dăm seama de ce fel de conducător are nevoie o organizaţie?
Costin Ciora spune că un executiv cu un anumit stil de leadership, care poate nu a funcţionat într-o altă organizaţie, e posibil să se integreze perfect într-o alta, dacă indicatorii de productivitate sunt înţeleşi mai bine.
"Orice organizaţie are o viziune mai clară şi o strategie de urmat, însă la nivel operaţional există diferenţe foarte mari. O echipă de vânzări vede productivitatea complet diferit, şi o măsoară diferit de o echipă de creaţie. Implicit, cele două au nevoie de stiluri diferite de conducere, care să le înţeleagă modul în care funcţionează pentru a atinge productivitatea maximă.
Dacă o organizaţie înţelege mai bine modul în care măsoară productivitatea la nivel general, şi apoi la nivel operaţional, va ajunge să lucreze la indicatorii potriviţi, cu oamenii potriviţi şi cu stilurile potrivite", concluzionează Costin Ciora.