Ce învață top managerii într-o călătorie inițiatică?

  • 19 oct. 2017, 12:47
  • 594

O echipă formată din manageri de top participă, la finalul lunii august, la prima ediție a programului Journey to Your Inner Self, organizat de compania Interact. Ei vor merge pentru trei zile la Delphi, unde nu vor chestiona oracolul despre viitorul lor, ci vor fi provocați să afle singuri ce pot face pentru a performa în business.Pe parcurs, facilitatorii procesului sunt Georgeta Dumitru şi doi colegi de-ai săi de la Interact. 

Recent, World Economic Forum a publicat un studiu despre cele mai importante abilități care vor fi necesare în business în 2020. Primele trei din listă sunt: gândirea creativă, creativitatea și rezolvarea problemelor în mod complex. Cu alte cuvinte, teoriile despre leadership scrise cu câțiva ani în urmă par să nu mai fie de actualitate. Mediul se schimbă rapid, vorbim foarte mult despre „disruptive thinking”, ceea ce presupune o viteză de reacție și un nivel mai ridicat de agilitate.

Mai mult, pe piața muncii și în business, în general, lucrează generația care s-a născut și a crescut cu internetul, cu diverse aplicații, cu obișnuința și nevoia de acces imediat la informație, cu un grad de răbdare diferit față de cel al generației care se află acum în poziții de top management. Prin urmare, pentru a lucra cu o generație care din start gândește și acționează diferit, stilurile de leadership trebuie adaptate noului context.

Abilitatea de a lucra și de a gestiona oameni din diverse culturi, capacitatea de adaptare rapidă la diverse cerințe ale businessului, de a fi în pas cu tendințele impuse de progresul tehnologic și cerințele mereu diferite ale pieței, de a gestiona diverse generații, inclusiv una de oameni foarte tineri care nu au răbdare și pot pleca repede sau se pot răzgândi – toate acestea cer lideri cu diverse calități și personalități. Lideri flexibili, care se pot adapta ușor.

Aceste tendințe la nivel global, dar care există și în România, precum și alte considerente au determinat managementul companiei Interact să gândească un program pentru top manageri, care să îi ajute în noul context de business.

Un program altfel

„Am auzit foarte des clienți din resurse umane care spuneau că vor altceva, programe diferite, diferențiatoare. Cu cât oamenii din business au mai multă experiență, cu cât sunt mai sus în organizații, cu atât au fost expuși la mai multe programe de învățare, de dezvoltare. Nu e tocmai ușor să mai poți ține un om din top management într-un curs de două zile în clasă”, spune Georgeta Dendrino, Managing Director Interact.

Astfel, ea împreună cu echipa au planificat un proiect care constă într-o călătorie inițiatică la Delphi. De ce Delphi? Este o metafora, de fapt. Oracolul din Delphi avea scris pe frontispiciu: Cunoaște-te pe tine însuți!

Urmând aceeași idee, programul, care se adresează echipelor de top management și top talent, oamenilor care au experiență, începe cu prima grupă, în luna august. Călătoria la Delphi durează trei zile. Participanții au de rezolvat un business, de trecut prin niște „probe” concepute astfel încât să scoată la iveală diverse nevoi, limitări, dar și momente de reflecție, de team coaching și coach one to one.

Ei vor învăța în mod special să:
- rezolve problemele personale și organizaționale dificile;
- să abordeze problemele care sunt de obicei evitate, ignorate sau respinse;
- să își dezvolte inteligența emoțională
- să se adapteze noii lumi complexe de business.

Pe acest parcurs profesorii lor vor fi Georgeta Dendrino și alți doi angajați ai companiei. În spate, însă, este o echipă întreagă. „Avem și alți oameni cu experiență de facilitatori și coaching care vor face parte din proiectele viitoare”, spune Georgeta Dendrino.

La finalul celor trei zile, fiecare participant va primi un plan individual de dezvoltare și va putea beneficia de câteva sesiuni de coaching.

„Am avut multe aprecieri, dar am avut și comentarii de genul: la noi, echipa de management nu vrea astfel de programe, ei vor să asiste doar, nu să se expună”, explică Georgeta Dendrino. Ea spune, însă, că vrea să îi implice pe participanți, să îi ajute să descopere, să exploreze și să faciliteze procesul de învățare.

Mentorii vor avea acolo rolul lui Jimini Cricket din Pinocchio. Mai exact, Pinocchio trece prin diverse experiențe însoțit de Jimini Cricket, iar la finalul acestor experiențe, Pinocchio este umanizat. „Un lider care se cunoaște mai bine pe el însuși, care își știe propriile resorturi, ce îl face să reacționeze și să acționeze în anumite feluri nepotrivite, va fi un lider mai bun, mai ușor de urmat de către ceilalți”, susține Georgeta.

Studentul care a devenit profesor

Ideea i-a venit după ce, timp de doi ani, a urmat un Executive Master în Coaching and  Consulting la INSEAD. Anul trecut, când a terminat programul, și-a propus să creeze, la Interact, un proiect care să pună în aplicare ceea ce a învățat. Deși în sesiunile de executive coaching folosește ce a învățat la INSEAD, simțea nevoia de ceva mai mult.

Profesorul Manfred Kets de Vries, cu care a rămas în legătură după primul program la INSEAD, insista mereu pe ideea de a crea lideri care vor să se descopere, să se cunoască pe ei înșiși. El a fost un fel de mentor pentru Georgeta. Astfel a apărut ideea acestui program – un rezultat al studiilor, al crezurilor Interact, dar și al nevoii în piață de a veni cu proiecte „altfel”.

EPBA, alternativa la MBA

Pentru managerii și talentele din organizații, Interact a dezvoltat programul EPBA. Pornind de la ideea că nu toți oamenii pot fi trimiși la MBA, dar au nevoie să se dezvolte, să fie cu persoane din alte organizații, să se compare, să lucreze în echipă, să învețe de la mai mulți oameni, să facă schimb de experiență și cunoștințe, ei pot face acest lucru în cadrul Executive Program in Business Administration.

Programul este gândit astfel încât să ofere și cunoștințe și experiențe: este bazat pe o simulare de business complexă, generică, care să dea participanților posibilitatea de a lua decizii legate de toate zonele unei companii (strategie, marketing, finanțe, dezvoltare de produse noi/existente, noi piețe, HR, supply chain) și de a vedea și înțelege, nu doar rațional, dar și intuitiv, emoțional, care este impactul acelor decizii asupra sănătății financiare a unei companii.

„Vrem să ajutăm la o abordare globală a afacerii, vrem ca oamenii să fie în măsură să înțeleagă toate funcțiunile unui business, chiar și într-un mediu «in vitro» pentru început”, spune Georgeta Dendrino.

Programul nu este ținut de profesori, ci de facilitatori, oameni cu experiență relevantă în business. În plus, are ca follow up un Kit online, în parteneriat cu Christoph Gillet, de la CEDEP (European Center for Executive Development), Fontainebleau, în curtea INSEAD. Kitul se numește „Lost in Management” și reprezintă o colecție de  BOOC (Big Open Online Courses) pentru manageri și executivi. Este bazat pe câteva teme relevante: collaboration, empowerment, transformation, trust, procedures & rules, power & hierarchy.