In teorie este usor sa iti dai seama cum comportamentul managerului afecteaza angajatii. Greselile majore le stim: aroganta, lipsa implicarii, nerecunosterea meritelor, critica gratis, neconstructiva si lista poate continua. In plus, mai este greseala majora de a te neglija si de a deveni un exemplu negativ. Insa sunt si greseli ceva mai subtile care pot parea, la prima vedere, o abordare corecta.
1. Echitate nu egalitate.
Stim ca pare ca abordarea corecta este sa ii tratezi pe toti la fel. Dar acesta este primul comportament sanctionat dintre cele 3 greseli subtile.
„Trateaza oamenii asa cum vrei sa fii tratat” spune o zicala din batrani. Insa lucrul acesta se refera la trasaturile de caracter precum: respect, intelegere si asa mai departe. Adevarul este ca suntem diferiti si avem nevoie de lucruri diferite. Poate cativa dintre angajatii tai isi doresc recunoastere publica, altii vor sa fie in centrul atentiei. In plus sa tratezi oamenii egal inseamna sa oferi acelasi tratament atat oamenilor dedicati muncii lor, cat si celor care vin doar sa isi ponteze orele.
Cand toata lumea primeste exact acelasi tratament este normal sa isi piarda motivatia. Cine ar vrea sa lucreze pentru cineva care nu ii recunoaste meritele reale? Da, stim ca mecanismul psihic al motivatiei este ciudat. Dar adevarul este ca fiecare om isi vrea recunoasterea, iar fara aceasta este posibil sa nu se simta respectat. Tu ai lucra cu cineva care nu te respecta?
2. Angajezi oameni subcalificati sau, mai rau, ii promovezi
In jazz se spune ca trupa este la fel de buna ca cel mai slab membru al sau. La fel este si in cazul unei echipe. Daca un om lucreaza prea greu sau pur si simplu nu intelege ce are de facut, este normal ca toata echipa sa fie trasa in jos. Sigur este minunat sa fii deschis si sa acorzi sanse oamenilor necalificati sau celor fara experienta. Insa daca omul caruia i-ai acordat sansa nu incearca sa evolueze, scapa de el.
Nimanui nu ii place sa lucreze si in locul altuia. Si sub nici o forma nimanui nu ii face placere ca cineva care nu a muncit pentru proiect sa isi asume din meritele celor care au lucrat noapte – zi. In plus daca lasi oamenii necalificati sau care nu se implica, inseamna ca tolerezi performanta slaba. Cum ar putea cei mai buni anagajati ai tai sa depuna acelasi efort constant cand observa ca si cei mai putin implicati sunt tratati la fel?
Cum am spus si la punctul unu, oamenii vor sa le fie recunoscute meritele si acest lucru ii motiveaza, dar daca muncesc mult si se implica mult, iar tu totusi permiti unui om cu performante slabe sa ramana in echipa, ei de ce ar continua sa munceasca atat de mult?
3. Nu tii cont de balanta munca – viata personala a angajatului tau
E minunat sa lucrezi cu oameni implicati care iubesc ceea ce fac, insa nu ii lasa sa se epuizeze. Sigur, este decizia lor daca stau peste program sau daca cer un numar imens de proiecte, insa este datoria ta sa ai grija de echipa ta. Un om epuizat nu da randament si indiferent cat de implicat este angajatul tau in ceea ce face, munca in exces il va duce la epuizare si la o performanta slaba.
Cum poti remedia aceste 3 greseli care duc la lipsa de motivatie?
1. Fii puternic fara a fi rautacios
E important ca oamenii sa te urmeze si sa vada in tine un lider de aceea trebuie sa fii ferm. Schepsisul este ca trebuie sa inveti sa faci asta in timp ce asculti si oferi feedback constructiv. Chiar daca nu vrei sa tolerezi un comportament neplacut, lipsit de productivitate incearca sa o faci fara sa iti umilesti angajatii, fara sa impui reguli inutile ( oamenii buni in ceea ce fac chiar se demotiveaza daca sunt supusi unor reguli inutile). In definitiv, de ce sa sufere si angajatii productivi si implicati din cauza oamenilor delasatori?
2. Comunicarea are nevoie de minimum doi interlocutori
Este usor sa ne deluzionam ca stim sa comunicam. E minunat daca stim sa ne exprimam clar si concis, insa este posibil sa uitam sa asteptam feedback-ul complet. De fapt sa dai si sa astepti feedback, indiferent de urgente, fara sa incerci sa o iei o decizie in absenta feedback-ului este un mod extraordinar de a implementa in echipa ta obiceiuri pozitive care conduc la proactivitate.
In teorie este usor sa iti dai seama cum comportamentul managerului afecteaza angajatii. Greselile majore le stim: aroganta, lipsa implicarii, nerecunosterea meritelor, critica gratis, neconstructiva si lista poate continua. In plus, mai este greseala majora de a te neglija si de a deveni un exemplu negativ. Insa sunt si greseli ceva mai subtile care pot parea, la prima vedere, o abordare corecta.
1. Echitate nu egalitate.
Stim ca pare ca abordarea corecta este sa ii tratezi pe toti la fel. Dar acesta este primul comportament sanctionat dintre cele 3 greseli subtile.
„Trateaza oamenii asa cum vrei sa fii tratat” spune o zicala din batrani. Insa lucrul acesta se refera la trasaturile de caracter precum: respect, intelegere si asa mai departe. Adevarul este ca suntem diferiti si avem nevoie de lucruri diferite. Poate cativa dintre angajatii tai isi doresc recunoastere publica, altii vor sa fie in centrul atentiei. In plus sa tratezi oamenii egal inseamna sa oferi acelasi tratament atat oamenilor dedicati muncii lor, cat si celor care vin doar sa isi ponteze orele.
Cand toata lumea primeste exact acelasi tratament este normal sa isi piarda motivatia. Cine ar vrea sa lucreze pentru cineva care nu ii recunoaste meritele reale? Da, stim ca mecanismul psihic al motivatiei este ciudat. Dar adevarul este ca fiecare om isi vrea recunoasterea, iar fara aceasta este posibil sa nu se simta respectat. Tu ai lucra cu cineva care nu te respecta?
2. Angajezi oameni subcalificati sau, mai rau, ii promovezi
In jazz se spune ca trupa este la fel de buna ca cel mai slab membru al sau. La fel este si in cazul unei echipe. Daca un om lucreaza prea greu sau pur si simplu nu intelege ce are de facut, este normal ca toata echipa sa fie trasa in jos. Sigur este minunat sa fii deschis si sa acorzi sanse oamenilor necalificati sau celor fara experienta. Insa daca omul caruia i-ai acordat sansa nu incearca sa evolueze, scapa de el.
Nimanui nu ii place sa lucreze si in locul altuia. Si sub nici o forma nimanui nu ii face placere ca cineva care nu a muncit pentru proiect sa isi asume din meritele celor care au lucrat noapte – zi. In plus daca lasi oamenii necalificati sau care nu se implica, inseamna ca tolerezi performanta slaba. Cum ar putea cei mai buni anagajati ai tai sa depuna acelasi efort constant cand observa ca si cei mai putin implicati sunt tratati la fel?
Cum am spus si la punctul unu, oamenii vor sa le fie recunoscute meritele si acest lucru ii motiveaza, dar daca muncesc mult si se implica mult, iar tu totusi permiti unui om cu performante slabe sa ramana in echipa, ei de ce ar continua sa munceasca atat de mult?
3. Nu tii cont de balanta munca – viata personala a angajatului tau
E minunat sa lucrezi cu oameni implicati care iubesc ceea ce fac, insa nu ii lasa sa se epuizeze. Sigur, este decizia lor daca stau peste program sau daca cer un numar imens de proiecte, insa este datoria ta sa ai grija de echipa ta. Un om epuizat nu da randament si indiferent cat de implicat este angajatul tau in ceea ce face, munca in exces il va duce la epuizare si la o performanta slaba.
Cum poti remedia aceste 3 greseli care duc la lipsa de motivatie?
1. Fii puternic fara a fi rautacios
E important ca oamenii sa te urmeze si sa vada in tine un lider de aceea trebuie sa fii ferm. Schepsisul este ca trebuie sa inveti sa faci asta in timp ce asculti si oferi feedback constructiv. Chiar daca nu vrei sa tolerezi un comportament neplacut, lipsit de productivitate incearca sa o faci fara sa iti umilesti angajatii, fara sa impui reguli inutile ( oamenii buni in ceea ce fac chiar se demotiveaza daca sunt supusi unor reguli inutile). In definitiv, de ce sa sufere si angajatii productivi si implicati din cauza oamenilor delasatori?
2. Comunicarea are nevoie de minimum doi interlocutori
Este usor sa ne deluzionam ca stim sa comunicam. E minunat daca stim sa ne exprimam clar si concis, insa este posibil sa uitam sa asteptam feedback-ul complet. De fapt sa dai si sa astepti feedback, indiferent de urgente, fara sa incerci sa o iei o decizie in absenta feedback-ului este un mod extraordinar de a implementa in echipa ta obiceiuri pozitive care conduc la proactivitate.