Deficitul de IT-iști se adâncește. Cum atragi talentele în compania ta?

  • 29 sept. 2017, 10:49
  • 989

Noile generații de angajați din domeniul IT sunt destul de greu de abordat, în condițiile în care salariul nu mai este cel mai important, și nici singurul aspect pe care îl iau în considerare în alegerea unui loc de muncă.

Mediul de lucru, relația cu colegii sau managerul și beneficiile extrasalariale au devenit factori importanți atunci când IT-iștii sunt puși în fața deciziei de a-și schimba locul de muncă sau de a rămâne la cel actual.

„Când vine vorba de atractivitatea unei companii, pentru candidați salariul nu mai reprezintă cel mai important criteriu. Ei se orientează către companii ce oferă multiple beneficii extrasalariale. Candidații apreciază o companie ce oferă un mediu de lucru plăcut, posibilitatea de a se dezvolta, program de lucru flexibil sau proiecte interesante și valoroase, la care își pot aduce contribuția”, spune Cătălin Bordei, Chief Operating Officer în cadrul Innobyte, companie cu activități în domeniul IT.

În opinia sa, tinerii, în special cei fără experiență, sunt foarte preocupați de dezvoltarea profesională. Ei apreciază programele de internship și posibilitatea de a-și contura cariera sub îndrumarea unui mentor.

De aceeași părere sunt și reprezentanții Bitdefender, care spun că tinerii care vin să se angajeze vor să fie implicați în proiecte importante. „Candidații caută oportunități în companii care revoluționează și în care reușesc să producă un impact prin munca prestată zi cu zi”, spun reprezentații Bitdefender.

Cererea de tineri specializați în IT e cel puțin dublă față de ofertă

Cea mai mare provocare a angajatorilor rămâne faptul că nu găsesc tineri specializați în domeniul IT, aici fiind cel mai mare deficit de candidați cu studii superioare de pe piață.

Iar lipsa resimțită în industria IT se poate observa și în datele statistice, spre exemplu, facultățile din România aduc în piața muncii circa 8.000 de absolvenți de IT pe an, potrivit datelor de la INS, însă necesarul din piață este cel puțin dublu.

„Industria IT&C nu se plânge de calitatea IT-iștilor abia ieșiți de pe băncile facultății, deja o mare parte din facultățile care formează specialiști în domeniu colaborează cu industria de ani buni. Industria resimte problema creșterii insuficiente a numărului de absolvenți și trage semnale legate de cererea mare de specialiști de mulți ani”, mai spun reprezentanții Bitdefender.

Tinerii care au făcut practică în timpul facultății, cei mai valoroși

Mai mult, frecventarea cursurilor unei facultăți cu profil tehnic asigură tinerilor baza teoretică necesară pentru a profesa, însă, la nivel practic, nu sunt întotdeauna suficient de bine pregătiți.

„Cel mai bine se remarcă cei care au făcut practică în companii în timpul facultății sau cei care au participat la programe de internship. Acestea contribuie la familiarizarea tinerilor cu mediul de lucru, cu procedurile folosite și livrarea soluțiilor într-un timp stabilit”, spune Alin Alexandru, Chief Technology Officer la Innobyte.

Așadar, dacă și tu ești în căutare de IT-iști și simți lipsa lor în piața muncii, orientează-te spre abordarea directă a specialiștilor sau spre recomandările interne a angajaților actuali.

„În compania noastră, avem în permanență poziții deschise pentru IT-iști. Chiar dacă nu avem posturi disponibile la un moment dat, atunci când descoperim candidați care se potrivesc profilului nostru, creăm locuri de muncă pentru aceștia”, mai spune Cătălin Bordei despre metoda care aduce companiei Innobyte candidați valoroși. În momentul de față, Innobyte are poziții deschise pentru developeri Symfony, Magento, QA Engineers și mobile devs.

O altă metodă de recrutare utilizată de Innobyte este recomandarea internă, iar reprezentanții companiei spun că nu lipsesc nici de la meet-up-urile tehnice, talks-urile sau evenimentele specifice domeniului în care pot întâlni potențiali candidați.

Companiile își pregătesc viitorii angajați de pe băncile facultății

Totodată, unele companii din piața locală au încheiat parteneriate cu mediul academic pentru a-și recruta viitorii angajați încă din timpul facultății. „În ultima perioadă, a crescut din ce în ce mai mult interesul pentru crearea unei punți între mediul de business și cel academic”, spune Cătălin Bordei.

De exemplu, Academia de Studii Economice din București are parteneriate cu circa 50 de companii, majoritatea fiind multinaționale. Iar companii precum Orange, Kaufland, Bitdefender, Google, Visma Software sau Porsche s-au aliat creând propriile laboratoare în marile centre universitare.

„Fie că vorbim despre târguri de joburi sau evenimente de tip zilele porților deschise, aceste inițiative reprezintă un prilej favorabil în care viitorii IT-iști pot cunoaște companiile din piață, cerințele acestora și joburile disponiblie”, explică Cătălin Bordei.