Instituţiile de învăţământ din localitățile mici vor fi transformate în filiale ale şcolilor de circumscripţie. Anunțul a fost făcut astăzi de ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Monica Babuc, în urma ședinței săptămânale a Partidului Democrat din Moldova, transmite MOLDPRES.
Potrivit oficialului, modificarea prevede că „școlile vor rămâne să funcționeze cu cadrele didactice și cu elevii care învață acolo, dar instituția va fi arondată la o școală de circumscripție. Prin urmare, aceasta nu va avea cheltuieli pentru corpul administrativ: director, contabil, director de studii", a remarcat Babuc.
La fel, sursa citată a specificat că Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a elaborat patru grupuri de indicatori în baza cărora va fi efectuată evaluarea privind procesul de optimizare a şcolilor din ţară. „În perioada 2010-2017, în R. Moldova au fost închise 218 şcoli şi reorganizate 303 instituţii de învăţământ. Premisele care au dus la această reformă necesară au fost: numărul mic de elevi, o bază materială insuficientă și lipsa cadrelor didactice. Însă, ne-am convins că în acest proces au fost comise acţiuni pripite şi greşite. În acest context, am iniţiat un dialog cu autorităţile publice locale pentru a evalua procesul de optimizare a şcolilor. Pentru acest lucru, ministerul a elaborat patru grupuri de indicatori în baza cărora va fi efectuată această evaluare", a spus Babuc.
Ministrul a spus că primul grup de indicatori va viza impactul economic al procesului de optimizare prin care se va evidenția existența avantajelor economice, cum au fost utilizate economiile și dacă acestea au mers pentru întreţinerea sau îmbunătăţirea sistemului educaţional.
„Al doilea şi al treilea grup se referă la impactul asupra factorului uman, în special asupra elevilor şi a cadrelor didactice. Urmează să vedem cum copiii s-au adoptat noilor condiţii, care sunt viziunile părinţilor privind transportarea elevilor, cum se alimentează aceşti copii. Vrem să vedem şi care sunt condiţiile pedagogilor în urma acestui proces de optimizare, condiţiile de muncă, de transportare. Al patrulea grup de indicatori urmează să stabilească care a fost impactul închiderii şcolilor asupra localităţilor în care acest proces s-a produs. Ministerul va finaliza perioada de evaluare până la 1 februarie 2018, iar ulterior va stabili şi elabora o strategie de redimensionare a reţelei de instituţii de educaţie, astfel încât pentru noul an şcolar să avem o viziune clară despre cum trebuie să evolueze procesul de optimizare a şcolilor din R. Moldova", a afirmat Monica Babuc.
De asemenea, oficialul a declarat că Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării îşi propune elaborarea proiectelor şi modificarea Codului Educaţiei cu referire la implicarea ministerului în procesul de luare a deciziilor în reorganizarea reţelei instituţiilor de învăţământ. La fel, urmează a fi revăzută şi curricula şcolară, care în prezent este foarte încărcată. Totodată, vor fi întreprinse acțiuni pentru a micșora numărul rapoartelor prezentate de profesori.
Instituţiile de învăţământ din localitățile mici vor fi transformate în filiale ale şcolilor de circumscripţie. Anunțul a fost făcut astăzi de ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Monica Babuc, în urma ședinței săptămânale a Partidului Democrat din Moldova, transmite MOLDPRES.
Potrivit oficialului, modificarea prevede că „școlile vor rămâne să funcționeze cu cadrele didactice și cu elevii care învață acolo, dar instituția va fi arondată la o școală de circumscripție. Prin urmare, aceasta nu va avea cheltuieli pentru corpul administrativ: director, contabil, director de studii", a remarcat Babuc.
La fel, sursa citată a specificat că Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a elaborat patru grupuri de indicatori în baza cărora va fi efectuată evaluarea privind procesul de optimizare a şcolilor din ţară. „În perioada 2010-2017, în R. Moldova au fost închise 218 şcoli şi reorganizate 303 instituţii de învăţământ. Premisele care au dus la această reformă necesară au fost: numărul mic de elevi, o bază materială insuficientă și lipsa cadrelor didactice. Însă, ne-am convins că în acest proces au fost comise acţiuni pripite şi greşite. În acest context, am iniţiat un dialog cu autorităţile publice locale pentru a evalua procesul de optimizare a şcolilor. Pentru acest lucru, ministerul a elaborat patru grupuri de indicatori în baza cărora va fi efectuată această evaluare", a spus Babuc.
Ministrul a spus că primul grup de indicatori va viza impactul economic al procesului de optimizare prin care se va evidenția existența avantajelor economice, cum au fost utilizate economiile și dacă acestea au mers pentru întreţinerea sau îmbunătăţirea sistemului educaţional.
„Al doilea şi al treilea grup se referă la impactul asupra factorului uman, în special asupra elevilor şi a cadrelor didactice. Urmează să vedem cum copiii s-au adoptat noilor condiţii, care sunt viziunile părinţilor privind transportarea elevilor, cum se alimentează aceşti copii. Vrem să vedem şi care sunt condiţiile pedagogilor în urma acestui proces de optimizare, condiţiile de muncă, de transportare. Al patrulea grup de indicatori urmează să stabilească care a fost impactul închiderii şcolilor asupra localităţilor în care acest proces s-a produs. Ministerul va finaliza perioada de evaluare până la 1 februarie 2018, iar ulterior va stabili şi elabora o strategie de redimensionare a reţelei de instituţii de educaţie, astfel încât pentru noul an şcolar să avem o viziune clară despre cum trebuie să evolueze procesul de optimizare a şcolilor din R. Moldova", a afirmat Monica Babuc.
De asemenea, oficialul a declarat că Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării îşi propune elaborarea proiectelor şi modificarea Codului Educaţiei cu referire la implicarea ministerului în procesul de luare a deciziilor în reorganizarea reţelei instituţiilor de învăţământ. La fel, urmează a fi revăzută şi curricula şcolară, care în prezent este foarte încărcată. Totodată, vor fi întreprinse acțiuni pentru a micșora numărul rapoartelor prezentate de profesori.