Transportatorii cer măsuri de la autorități pentru susținerea ramurii

  • 30 iun. 2020, 9:38
  • 597
  • 1

Majoritatea firmelor de transport rutier din Republica Moldova prezintă risc de insolvenţă după criza COVID-19, iar în acest context, sunt necesare să fie aplicate soluţii urgente din partea Guvernului, pentru ca transporturile rutiere să poată contribui la relansarea economică, a spus pentru AGORA Oleg Alexa, președintele Consiliului Asociației Patronale a Transportatorilor Auto.

„Domeniul transportului nu a dus-o foarte bine nici până la pandemie, însă după ridicarea stării de urgență noi am constatat că rutele regulate, taximetre și transporturile internaționale de marfă practic se află în prag de faliment. Noi avem în jur de 20 mii de angajați. Acum noi toți stăm cu gândul că în scurt timp nu o să puem achita salarii”

Oleg Alexa

Consiliul Consultativ subliniază că veniturile s-au diminuat, volumul de serviciu a scăzut enorm, iar din acest motiv un număr mare de angajați nu și-au primit salariile.

„Constatăm o scădere drastică a numărului de pasageri și a volumelor de marfă transportată în perioada post-excepțională. Paralel cu aceasta înregistrăm un număr insuficient de autorizații bilaterale/tranzit de transport de marfă spre/din Federația Rusă, care ar putea bloca activitatea de export a sectorului agricol și alte domenii”, se arată într-un comunicat emis de reprezentanții Consiliului. 

În acest sens, Consiliul Consultativ a remis o adresare către șeful statului, Igor Dodon, Guvern, Ministerul Economiei, Comisia Economie, Buget și Finanțe și fracțiunile parlamentare.

„Consiliul Consultativ constată că în România, celelalte țări ale UE, Federația Rusă ș.a. au fost aplicate măsuri de ordin financiar, fiscal și administrativ care au avut drept scop diminuarea efectelor pandemiei și menținerea transporturilor la nivel înalt de competitivitate”, se mai arată în scrisoare.

Pentru „a reveni la stabilitate”, Consiliul solicită să fie întreprinse un șir de măsuri. Unele dintre acestea sunt:

- Restabilirea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor – ca organ central de specialitate în domeniul transporturilor și infrastructurii;

- Instituirea moratoriului la controalele fiscale și cele efectuate de ANTA planificate și inopinate până la sfârșitul anului 2020;

- Inițierea negocierilor cu Federația Rusă, Turcia și Ucraina pentru liberalizarea transporturilor bilaterale de mărfuri pentru o perioadă de doi ani post-pandemie;

- Mobilizarea tuturor forțelor ANTA și Poliției pentru combaterea transportului ilicit de persoane;

- Sancționarea SRL ”Gările Auto Moderne” (GAM) pentru neachitarea la timp a plăților față de operatorii de transport;

- Excluderea Poliției de la efectuarea controalelor activității de întreprinzător;

-  Introducerea TVA cu cota 0 la transportul de pasageri pe rute naționale;

- Reducerea cu 50% a mărimii taxelor rutiere pentru autobuze și camioane;

- Amânarea cu 6 luni a plăților obligatorii de asigurări sociale și fondul de pensii precum și plăților pentru asigurarea medicală obligatorie, și altele.