Să faci afaceri în Republica Moldova, tot mai simplu şi mai atractiv

  • 10 feb. 2020, 13:06
  • 446

Actele fără de care nu poate activa nici un agent economic au început să fie eliberate prin intermediul unui ghişeu unic automatizat. Odată cu digitalizarea acestor procese este redusă corupţia dar şi birocraţia care, uneori, sperie oamenii de afaceri. 

Sistemul informaţional automatizat de gestionare şi eliberare a actelor permisive este unic în regiune. Ministerul Economie a inclus, deja, în platforma electronică peste 20 de instituţii responsabile de emiterea acestor acte. Pe parcursul acestui an, în sistemul automatizat vor fie incluse toate cele 34 de instituţii cu care intră în contact agenţii economici, transmite Noi.md cu referire la Tvr.md. 

Anual pentru deplasarea la diferite instituţii, depozitarea şi tipărirea actelor permisive se cheltuite milioane de lei, din bugetul de stat dar şi din buzunarul oamenilor de afaceri. Digitalizarea acestui proces face economii substanţiale pentru toţi. 

Reforma început cu reducerea numărului de acte permisive, o decizie salutată de mediul de afaceri. Antreprenorii spun că multe din ele se dublau sau erau inutile. Solicitarea şi deplasarea directă la cele 32 de instituţii erau un adevărat blocaj, ce crea premisele unor acte de corupţie. 

Cel mai mult, pentru mediul de afaceri contează transparenţa în instituţiile de stat. Pentru oamenii care nu vin din domeniul juridic sau care nu au făcut afaceri anterior, lipsa transparenţei poate fi motiv să renunţe. 

Acum lucrurile par să se schimbe iar costurile afacerilor sînt mult mai mici. 

Proiectul a fost posibil datorită finanţării venite printr-un proiect al Băncii Mondiale în Republica Moldova. Implementarea a întîrziat aproape un an, dar a fost justificată. 

Banca Mondială a oferit, pentru acest proiect, peste 80 de mii de dolari, iar sistemul urmează să fie complet funcţional la finele acestui an. Totodată, urmează ca după implementare, toate actele permisive să conţină un cod generat de sistemul informaţional automatizat, ceea ce va uşura munca de verificare a acestora.