Cine sunt liderii de pe piața de telecomunicații, internet și TV cu plată

  • 16 sept. 2019, 10:30
  • 1 924

În trimestrul II al anului 2019, volumul veniturilor provenite din activitățile desfășurate în sectorul comunicațiilor electronice s-a diminuat cu 5,4%, față de perioada similară a anului 2018 și a totalizat 1,545 miliarde lei.

Conform Raportului privind evoluția pieței respective în trimestrul II al anului 2019, publicat de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), diminuarea a fost determinată de scăderea veniturilor realizate din vânzarea serviciilor de telefonie fixă și telefonie mobilă, transmite Mold-street.com.

Scăderi pe piața telefoniei fixe și mobile

Astfel vânzările pe piața serviciilor de telefonie fixă au scăzut cu 17,9% și au alcătuit doar 116,6 milioane lei. Piața de telefonie fixă este în continuare dominată de Moldtelecom cu o cotă de 94,4% după cifra de afaceri și de 89,4% - după numărul de abonați.

Și veniturile realizate pe piața serviciilor de telefonie mobilă s-au micșorat - cu 3,7% și au totalizat 785,1 milioane lei.

Piaţa telefoniei mobile este dominată de Orange Moldova cu o cotă de 63,7%, urmată de Moldcell - cu 30,5% și Moldtelecom - cu 5,8%.

Abonați mulți, dar pasivi

Pe de altă parte după numărul de utilizatori, cota Orange a coborât la 57,3%, în timp ce Moldcell a ajuns la o cotă de 33,6%, iar Moldtelecom de 9,1%.

Datele ANRCETI relevă însă că o mare parte din utilizatorii de telefonie mobilă, circa 20,5% sunt pasivi. Cea mai mare cotă se atestă la Moldtelecom, unde fiecare al doilea utilizator/abonat este pasiv, adică inactiv.

Serviciile Internet în ascensiune

Pe de altă parte o evoluție pozitivă se atestă la veniturile realizate din vânzarea serviciilor de Internet mobil și Internet fix.

Astfel, vânzările serviciilor de acces la Internet mobil au crescut cu 18,2% și au însumat 300,7 milioane lei, iar cele realizate din vânzarea serviciilor de acces la Internet fix s-au mărit cu 5,9% și au totalizat 340,4 milioane lei.

Lider pe piaţa operatorilor de Internet în bandă largă la puncte fixe, în funcţie de veniturile obţinute este Moldtelecom cu o cotă de 62,5%, urmat de Starnet Soluții – 21,7%, și Orange Moldova – cu 5,3%. Cota sumară a celorlalţi furnizori ai serviciilor de acces la Internet fix a constituit 10,5%.

În schimb la serviciile de acces la Internet la puncte mobile în funcţie de cifra de afaceri lider este Orange Moldova cu o cotă de de 60,9%, urmată de Moldcell – 30,4% şi Moldtelecom – cu 8,7%.

Pe piața servicilor TV cu plată, s-a atestat o creștere nesemnificativă a vânzărilor cu aproape 3%, până la 41,2 milioane lei.

În perioada de referinţă, cele mai importante cote pe piaţa serviciilor TV contra plată, în funcţie de cifra de afaceri, au fost deţinute de Moldtelecom – 35,6%, Sun Communications – 15,9% (controlat de Orange Moldova) și TV-Box– 15,2% (afiliat Starnet), iar cota celorlalți furnizori a constituit 33,3%.

Pe de altă parte după numărul de utilizatori lider este TV Box cu o cotă de circa 29%, urmat de Moldtelecom cu 20,2% și Sun Communications - cu 16% din piață.