Anual, Moldova vinde 5 milioane de sticle de vin în China

  • 26 sept. 2019, 11:17
  • 1 643

Exporturile de vin moldovenesc în China sunt în creştere. Anual, vindem în ţara asiatică aproximativ 5 milioane de sticle.

Experții consideră că piața chineză poate deveni extrem de atractivă pentru vinificatorii locali, dacă vor fi excluse taxele vamale între cele două.

Proprietarul unei vinării din raionul Ştefan Vodă, Igor Ganea, a mers pentru prima dată în China acum 12 ani. După absolvirea școlii, a cumpărat un bilet doar într-o direcţie și a plecat să cucerească China.

La început, tânărul antreprenorul vindea telefoane mobile. Aşa a pus bani deoparte, iar astăzi este coproprietar al unei vinării din raionul Ștefan Vodă. Aproximativ 1 milion de sticle de vin sunt produse aici anual, iar 80% dintre acestea sunt trimise în China.

"La început exportam o ladă, apoi cinci lăzi. Eram de acord cu orice volum. Acum avem deja comenzi mari, livrăm în containere. Acesta este rezultatul a doi ani de muncă foarte grea", a spus Igor Ganea, coproprietarul unei vinării.

De la începutul acestui an, vinurile produse la fabrica lui Igor Ganea au câștigat 15 medalii la expozițiile internaționale. Vinăria lui este una din cele peste 70 de companii locale care exportă vin în China. În 2005 erau doar șase astfel de vinării.

Numai în ultimii trei ani, cantitatea de vin vândută în ţara asiatică aproape s-a dublat. Specialiștii Oficiului Național al Viei și Vinului au inclus China în top 5 al principalelor piețe de desfacere pentru vinificatorii noştri.

"Piața chineză este importantă, deoarece este a doua în lume ca mărime, după Statele Unite. Dacă luăm consumul pe cap de locuitor nu este mare. Dar, având în vedere numărul populaţiei, aceasta este o piață atractivă şi în creștere", a spus Irina Bistrițcaia, vicedirector al Oficiului Viei şi Vinului.

Anul trecut, aproape 5 milioane de litri de vin au ajuns în China. O mare parte din acest volum a fost asigurat de vinăria din satul Pleşeni, raionul Cantemir. Fondată la sfârșitul anilor 90, compania a produs vin până în 2006 exclusiv pentru piața rusă, iar după embargo s-a reorientat spre China și alte 18 țări ale lumii.

"Cea mai veche sticlă a noastră este vinul "Mărgăritar" din 1986. Pentru cei mai dragi clienți, livrăm această colecție în loturi mici, inclusiv pe piața chineză", a spus Andrei Vâșcu, director comercial al unei vinării.

Anual la această fabrică se produc 3,5 milioane de sticle de vin şi circa 3 milioane de litri vrac. În medie, o sticlă de vin roşu în China va costa 10-15 dolari. Gustul inconfundabil al acestei băuturi este atât de îndrăgit de chinezi încât au început deja să o falsifice.

Până la sfârșitul acestui an, Oficiul Național al Viei și Vinului intenționează să cheltuiască aproape 500.000 de euro pentru promovarea vinurilor moldovenești în China.