Un nou trend în afaceri: Brandul de Angajator

  • 26 sept. 2017, 14:21
  • 838

O clientă mi-a cerut să mă gândesc, alături cu ea, la ce ar însemna pentru compania ei implementarea ”Brandingului de Angajator – Employer Branding”. Coincidența (dacă aceasta există) a făcut ca, puțin înainte de solicitarea ei, să particip la prestigiosul masterclass ”Employer Branding” al lui Brett Minchington. Brett călătorește în toată lumea pentru a disemina ideile sale despre Brandul de Angajator și importanța acestuia. Definiția lui pentru conceptul de ”Branding de Angajator” este: “Imaginea organizației dvs. văzută ca «locul de muncă ideal» în mintea angajaților actuali și a tuturor stakeholderilor din afara companiei (ex. candidați activi și potențiali, clienți)”. Unele companii de renume au înțeles importanța Brandului de Angajator și au început să lucreze la acesta. Și încet-încet devine un trend  în afaceri. 

Din păcate, unii manageri de top aleg soluția cea simplă și rapidă. Și aceasta se dovedește, în cazul de față, mai degrabă contraproductivă. Ei angajează o agenție de marketing care stabilește un plan de atragere a oamenilor noi prin crearea unei imagini favorabile despre companie. Dar pe această rigidă piață a muncii aveți nevoie de mai mult. Trebuie să îi oferiți unui potențial nou angajat o propunere valoroasă. Sau cu alte cuvinte: trebuie să îl faceți pe acel potențial angajat să înțeleagă în mod clar de ce și-ar dori să lucreze pentru compania voastră. Iar Brandul de Angajator este doar o parte a întregului pachet.

O propunere valoroasă completă conține o strategie de recrutare, implementarea unui feedback cu privire la statusul muncii, un sistem decent de recompense și beneficii și un brand corporatist. Și, mai departe, trebuie să puneți în practică în viața profesională de zi cu zi ceea ce ați promis în procesul de recrutare. Altfel, noul angajat își va pierde foarte curând entuziasmul și implicarea. Prin urmare, este obligatoriu ca brandingul intern și extern să fie în concordanță.

Departamentele de resurse umane și de marketing trebuie să facă schimb de informații și să implementeze acțiuni care să reflecte o abordare comună. De cele mai multe ori, cei de la resurse umane nu cunosc exact care este reputația companiei, care sunt percepțiile celor din jur și care este imaginea companiei. Și nu sunt conștienți de valoarea externă a brandului. Pe de altă parte, departamentele de marketing nu sunt conștiente de percepția angajaților despre brandul companiei și despre modul în care se respectă promisiunile ce țin de acest brand. Și toate acestea, pe fondul faptului că angajații reprezintă factorul cheie în acest proces.

Dar toate aceste lucruri puse doar pe hârtie nu schimbă nimic, în schimb voi vă doriți să recrutați oameni de calitate. Și, totodată, vreți ca aceștia să rămână în companie. În acest caz, eu cred că cel mai bine este să țineți cont de următoarele două aspecte:
1. Care sunt elementele de atracție și
2. De ce pleacă angajații din companie.
 

Care sunt factorii de atracție?

Ce îi determină pe oameni să aleagă să lucreze pentru o anumită companie? Pe această temă  au fost făcute multe cercetări. Și una dintre cele mai notabile este aceea în care au fost clasificați factorii de atracție atât din perspectiva angajatorului, cât și din cea a angajatului. Rezultatele sunt următoarele:

Trei dintre factorii de atracție menționați de către angajați nu se regăsesc în topul primilor șapte factori specificați de către angajatori: Amplasare convenabilă, Concediu de odihnă plătit și Program flexibil de lucru. Puteți avea un avantaj atunci când aceste trei elemente se regăsesc la nivelul organizației, pe lângă salariul competitiv, mediul de lucru plin de provocări și oportunitățile de avansare în carieră. În plus, vă ajută foarte mult și dacă oamenii vă percep compania ca pe un loc de muncă ideal. 

De ce pleacă angajații din companie?
Să recrutezi oameni valoroși este un prim pas, dar cum să te asiguri că ei vor rămâne și vor fi implicați la locul de muncă?
Putem analiza într-un mod similar și acest aspect. Ce crede angajatorul și care sunt părerile angajaților? Rezultatele sunt ordonate de la 1 la 10, luând în considerare lipsa unuia dintre următoarele elemente:

Este clar faptul că oamenii nu pleacă din cauza salariului, deoarece angajații plasează lipsa salariului în funcție de performanță pe locul cinci ca motiv de plecare dintr-o companie. Primele patru motive pe care angajații le menționează sunt legate de leadership.  

Dragi manageri și angajați, lăsați deoparte punctele voastre personale de vedere și lucrați bazându-vă pe fapte reale. Acest lucru vă poate ajuta mult și nu va fi nevoie să faceți prea multe în plus pentru Brandul de Angajator.


Despre Toine Kets:
 Toine Kets este născut în Olanda. A studiat chimia și stiințele sociale (specializarea Managementul Resurselor umane și Psihologie) și a lucrat timp de 12 ani în cadrul companiei Royal Philips Electronics. A urmat cursuri în domeniul terapiei comportamentale rațional-emotive (REBT, la Institutul Albert Ellis din New York), studiile de masterat în cadrul Universității de Afaceri Nyenrode din Olanda și a devenit trainer certificat MBTI (Myers Briggs Type Indicator). În 2007, Toine a fondat în România compania Actinote International, specializată în leadership și dezvoltarea echipei, coaching, programe de vânzări. Toine folosește și crede în metoda ”vezi – simți – schimbi”. Este fondatorul proiectului Horse Connection, alături de Helga Meurs, instructor de cai, cei doi aducând în România un concept mai puțin întâlnit: programe de coaching cu cai dedicate liderilor. Este trainer internațional și călătorește frecvent în Polonia, Rusia, Ucraina, Serbia, Germania, Balcani.