Încă de la izbucnirea crizei sanitare am asistat la cel mai mare experiment de transformare a vieții sociale și personale. Pandemia a transformat, și încă o mai face, modul în care muncim, după cum susțin angajații și angajatorii din Europa Centrală și de Est, conform sondajului New Ways of Working – Smart Work, realizat de Boston Consulting Group (BCG), un sondaj care aduce autonomia angajaților și abilitățile de conducere corporativă în prim plan.
Învățarea prin „experiment”
Cum va modela această experiență viitorul muncii între companii și industrii? Sondajul BCG efectuat pe mai mult de 1.500 de angajați și 200 de companii din Europa Centrală evidențiază că 60% dintre angajați și 77% dintre angajatori se așteaptă ca ei sau firma lor să continue să lucreze complet sau parțial de la distanță după pandemie. Aproape 90% dintre angajați și peste 80% dintre angajatori au spus că productivitatea a crescut sau că nu a existat nicio modificare a acesteia. În ceea ce privește timpul economisit la navetă, mai mult de jumătate dintre angajați au raportat că economisesc mai mult de o oră pe zi, inclusiv 15% care economisesc două ore pe zi.
Dar imaginea nu este cu totul roz. Munca inteligentă impune provocări speciale angajaților: stres crescut, posibile dificultăți de echilibru între viața profesională și viața personală, izolare socială și ruperea din rutinele zilnice bine stabilite. Credem că majoritatea noilor moduri de lucru pe care le-am adoptat ca răspuns la criză vor deveni în cele din urmă parte a vieții noastre normale, cea de zi cu zi. Depinde și de felul în care vor profita companiile și organizațiile.
Între timp, angajatorii trebuie să decidă dacă să reducă sau să reutilizeze spațiul de birouri în viitor, cum să valorifice posibilele economii de costuri, de exemplu pentru mai puține călătorii legate de afaceri sau să investească în infrastructură IT suplimentară, instrumente digitale și alte măsuri de asistență la distanță. Doar 17% dintre angajatori au declarat că nu se așteaptă la nicio schimbare în utilizarea birourilor.
Natura dialectică a muncii inteligente / Smart Work
Pentru a-și asigura bunăstarea fizică și mentală post-COVID, angajații au declarat în sondaj că ar dori să vadă flexibilitate în programul lor de lucru, precum și subvenții la biroul de acasă și autonomie pentru a decide când și de unde se va lucra. Angajatorii, pe de altă parte, au clasat punctele de contact frecvente cu managerul, iar zilele lucrătoare petrecute obligatoriu la birou cu o importanță mult mai mare decât angajații. Aproximativ jumătate dintre angajatori și angajați au spus că ar trebui să existe o decizie comună a celor două părți cu privire la momentul și locul unde se lucrează.
„Un bun model de lucru hibrid trebuie să găsească un echilibru între orientarea de sus în jos și autonomia de jos în sus. Companiile și liderii care adoptă și gestionează în mod proactiv practicile Smart Work au cea mai mare probabilitate să obțină un avantaj competitiv semnificativ, fie în productivitate, implicarea angajaților sau achiziționarea de talente”, a declarat Adam Kotsis, director asociat BCG, People Strategy. Managerii care pot gestiona noua configurație și încă oferă rezultate în timp ce își dezvoltă angajații sunt cheia succesului Smart Work.
Între ce se aștepta la începutul pandemiei și ce se așteaptă acum de la modelul smart work sunt diferențe mari. Nu este deloc surprinzător având în vedere cât de neprevăzut și de profund a fost impactul pandemiei. Venim din medii diferite, avem situații de viață diferite, la fel și activitățile de la locul de muncă sunt diferite și nivelurile de maturitate digitală. În unele segmente de muncă productivitatea a scăzut, în timp ce în altele a crescut și s-a observat o îmbunătățire a echilibrului dintre viața profesională și cea privată.
Contrar opiniei generale, managerii sunt cei mai afectați de schimbările aduse de munca inteligentă: managerii au pierdut iluzia de control pe care o aveau, în timp ce angajații lor stăteau la birou sub supravegherea lor, aparent făcându-și munca. Pandemia a amplificat tendințe precum digitalizarea, practicile de lucru agile și diversitatea și incluziunea. Managerii care pot controla noua configurație și încă oferă rezultate în timp ce își antrenează angajații sunt cheia succesului Smart Work.
Există mai mult spațiu pentru ca liderii să își sprijine și să-și împuternicească angajații, arată sondajul BCG. Dintre angajații chestionați, 56% au spus că nu primesc suficient sprijin de la angajatorul lor, în ciuda faptului că 78% dintre angajatorii chestionați au spus că fac tot posibilul pentru a-i ajuta. Există mai multe beneficii financiare și nefinanciare ale muncii inteligente, iar companiile trebuie să-și construiască acum modelul de afaceri bazat pe conceptul de Smart Work, pentru a se pregăti de era post-COVID.
Încă de la izbucnirea crizei sanitare am asistat la cel mai mare experiment de transformare a vieții sociale și personale. Pandemia a transformat, și încă o mai face, modul în care muncim, după cum susțin angajații și angajatorii din Europa Centrală și de Est, conform sondajului New Ways of Working – Smart Work, realizat de Boston Consulting Group (BCG), un sondaj care aduce autonomia angajaților și abilitățile de conducere corporativă în prim plan.
Învățarea prin „experiment”
Cum va modela această experiență viitorul muncii între companii și industrii? Sondajul BCG efectuat pe mai mult de 1.500 de angajați și 200 de companii din Europa Centrală evidențiază că 60% dintre angajați și 77% dintre angajatori se așteaptă ca ei sau firma lor să continue să lucreze complet sau parțial de la distanță după pandemie. Aproape 90% dintre angajați și peste 80% dintre angajatori au spus că productivitatea a crescut sau că nu a existat nicio modificare a acesteia. În ceea ce privește timpul economisit la navetă, mai mult de jumătate dintre angajați au raportat că economisesc mai mult de o oră pe zi, inclusiv 15% care economisesc două ore pe zi.
Dar imaginea nu este cu totul roz. Munca inteligentă impune provocări speciale angajaților: stres crescut, posibile dificultăți de echilibru între viața profesională și viața personală, izolare socială și ruperea din rutinele zilnice bine stabilite. Credem că majoritatea noilor moduri de lucru pe care le-am adoptat ca răspuns la criză vor deveni în cele din urmă parte a vieții noastre normale, cea de zi cu zi. Depinde și de felul în care vor profita companiile și organizațiile.
Între timp, angajatorii trebuie să decidă dacă să reducă sau să reutilizeze spațiul de birouri în viitor, cum să valorifice posibilele economii de costuri, de exemplu pentru mai puține călătorii legate de afaceri sau să investească în infrastructură IT suplimentară, instrumente digitale și alte măsuri de asistență la distanță. Doar 17% dintre angajatori au declarat că nu se așteaptă la nicio schimbare în utilizarea birourilor.
Natura dialectică a muncii inteligente / Smart Work
Pentru a-și asigura bunăstarea fizică și mentală post-COVID, angajații au declarat în sondaj că ar dori să vadă flexibilitate în programul lor de lucru, precum și subvenții la biroul de acasă și autonomie pentru a decide când și de unde se va lucra. Angajatorii, pe de altă parte, au clasat punctele de contact frecvente cu managerul, iar zilele lucrătoare petrecute obligatoriu la birou cu o importanță mult mai mare decât angajații. Aproximativ jumătate dintre angajatori și angajați au spus că ar trebui să existe o decizie comună a celor două părți cu privire la momentul și locul unde se lucrează.
„Un bun model de lucru hibrid trebuie să găsească un echilibru între orientarea de sus în jos și autonomia de jos în sus. Companiile și liderii care adoptă și gestionează în mod proactiv practicile Smart Work au cea mai mare probabilitate să obțină un avantaj competitiv semnificativ, fie în productivitate, implicarea angajaților sau achiziționarea de talente”, a declarat Adam Kotsis, director asociat BCG, People Strategy. Managerii care pot gestiona noua configurație și încă oferă rezultate în timp ce își dezvoltă angajații sunt cheia succesului Smart Work.
Între ce se aștepta la începutul pandemiei și ce se așteaptă acum de la modelul smart work sunt diferențe mari. Nu este deloc surprinzător având în vedere cât de neprevăzut și de profund a fost impactul pandemiei. Venim din medii diferite, avem situații de viață diferite, la fel și activitățile de la locul de muncă sunt diferite și nivelurile de maturitate digitală. În unele segmente de muncă productivitatea a scăzut, în timp ce în altele a crescut și s-a observat o îmbunătățire a echilibrului dintre viața profesională și cea privată.
Contrar opiniei generale, managerii sunt cei mai afectați de schimbările aduse de munca inteligentă: managerii au pierdut iluzia de control pe care o aveau, în timp ce angajații lor stăteau la birou sub supravegherea lor, aparent făcându-și munca. Pandemia a amplificat tendințe precum digitalizarea, practicile de lucru agile și diversitatea și incluziunea. Managerii care pot controla noua configurație și încă oferă rezultate în timp ce își antrenează angajații sunt cheia succesului Smart Work.
Există mai mult spațiu pentru ca liderii să își sprijine și să-și împuternicească angajații, arată sondajul BCG. Dintre angajații chestionați, 56% au spus că nu primesc suficient sprijin de la angajatorul lor, în ciuda faptului că 78% dintre angajatorii chestionați au spus că fac tot posibilul pentru a-i ajuta. Există mai multe beneficii financiare și nefinanciare ale muncii inteligente, iar companiile trebuie să-și construiască acum modelul de afaceri bazat pe conceptul de Smart Work, pentru a se pregăti de era post-COVID.