Comerțul electronic prinde rădăcini în Republica Moldova, însă, odată cu el, se înmulțesc și plângerile la Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței (APCSP). Deși îți oferă confortul de a-ți alege produsul în timp ce stai acasă, direct de la calculator, oriunde te-ai afla, nu poți ști cu exactitate calitatea mărfii care urmează să-ți fie livrată.
Este și cazul Elenei Batog din Chișinău. În toamna trecută, femeia a comandat de la un magazin online un aparat de preparat cafea. „Îmi doream de mult timp un astfel de aparat de cafea și l-am găsit pe acel site. Mi se păruse un site de încredere, întrucât m-am uitat și prin comentariile care erau și nu spunea nimeni ceva de rău de acel site. Am comandat, fără a bănui ceva. Comanda urma să fie livrată în maxim două săptămâni de zile. Trecuse deja o lună, iar eu nu o primisem. Am telefonat la numărul indicat pe site. Mi s-a spus că nu au încă așa aparat în depozit, dar că, în timp util, o să facă rost de el. Mi-a livrat comanda peste o lună și ceva. Surpriză însă, când am deschis coletul, lipseau unele piese din aparat. Am telefonat iarăși la ei, dar nu am mai putut obține nici un răspuns pozitiv. Îmi ziceau că mi-au trimis produsul solicitat”, se plânge femeia.
A apelat după ajutor
După ce a înțeles că a fost trasă pe sfoară, a apelat la ajutorul inspectorilor de la APCSP, care au rezolvat problema, iar femeii i-au fost restituiți banii pe care i-a plătit pentru produs. „Sigur, este un mod de procurare mult mai accesibil, dar există și multe riscuri. Marfa procurată online nu întotdeauna este cea pe care o dorești. Când ești la magazin, o poți pipăi, analiza, online însă, te documentezi… doar din poze”, ne spune Petru Molceanov, inspector la APCSP.
În opinia inspectorului, în primul rând, trebuie să fie indicată corect denumirea agentului economic, telefonul de contact, descrierea produsului și instruc-țiunile de utilizare. De asemenea, datele cu privire la înregistrarea de stat, codul fiscal al persoanei juridice sau al întreprinzătorului individual. Totodată, trebuie să fie indicat numărul și termenul de valabilitate a licenței, precum și datele privind condițiile expedierii, prețurile bunurilor, tarifele lucrărilor sau ale serviciilor.
Numărul de reclamații, în creștere
„În cazul în care cumpărătorul a depistat defecte la produsul procurat online, trebuie să se adreseze nemijlocit la vânzătorul de la care l-a procurat, iar dacă nu rezolvă problema, să depună o cerere la APCSP, iar inspectorii vor interveni pentru a aplana neînțelegerile”, ne-a relevat șefa serviciului de presă de la APCSP, Corina Gaiu.
Potrivit acesteia, anul trecut, numărul reclamațiilor depuse de consumatori pe activitatea magazinelor online s-a dublat, practic. Aceștia se plâng fie că produsul nu corespunde imaginii, descrierii pe site, fie că nu li se întorc banii pentru produsul neconform. „Dacă, în 2017, au fost 15 astfel de plângeri, în 2018 – tocmai 30”, ne spune Corina Gaiu. Conform afirmațiilor sale, APCSP își propune să întocmească o listă neagră a magazinelor online care încalcă legea. „Proiectul este în stadiul de analiză. Această listă este necesară, pentru ca agentul economic să știe care îi este obligația”, a mai adăugat dânsa.
Precum afirmă inspectorii APCSP, cel mai mult, consumatorii se plâng că nu au la cine se adresa în caz că primesc marfa cu defecte. Consumatorul trebuie să știe că din momentul în care a primit un produs comandat pe internet are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el. Nu trebuie să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, acesta își poate primi suma înapoi de la comerciant. Operatorul economic va rambursa toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv costurile livrării, după caz.
Comerțul electronic prinde rădăcini în Republica Moldova, însă, odată cu el, se înmulțesc și plângerile la Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței (APCSP). Deși îți oferă confortul de a-ți alege produsul în timp ce stai acasă, direct de la calculator, oriunde te-ai afla, nu poți ști cu exactitate calitatea mărfii care urmează să-ți fie livrată.
Este și cazul Elenei Batog din Chișinău. În toamna trecută, femeia a comandat de la un magazin online un aparat de preparat cafea. „Îmi doream de mult timp un astfel de aparat de cafea și l-am găsit pe acel site. Mi se păruse un site de încredere, întrucât m-am uitat și prin comentariile care erau și nu spunea nimeni ceva de rău de acel site. Am comandat, fără a bănui ceva. Comanda urma să fie livrată în maxim două săptămâni de zile. Trecuse deja o lună, iar eu nu o primisem. Am telefonat la numărul indicat pe site. Mi s-a spus că nu au încă așa aparat în depozit, dar că, în timp util, o să facă rost de el. Mi-a livrat comanda peste o lună și ceva. Surpriză însă, când am deschis coletul, lipseau unele piese din aparat. Am telefonat iarăși la ei, dar nu am mai putut obține nici un răspuns pozitiv. Îmi ziceau că mi-au trimis produsul solicitat”, se plânge femeia.
A apelat după ajutor
După ce a înțeles că a fost trasă pe sfoară, a apelat la ajutorul inspectorilor de la APCSP, care au rezolvat problema, iar femeii i-au fost restituiți banii pe care i-a plătit pentru produs. „Sigur, este un mod de procurare mult mai accesibil, dar există și multe riscuri. Marfa procurată online nu întotdeauna este cea pe care o dorești. Când ești la magazin, o poți pipăi, analiza, online însă, te documentezi… doar din poze”, ne spune Petru Molceanov, inspector la APCSP.
În opinia inspectorului, în primul rând, trebuie să fie indicată corect denumirea agentului economic, telefonul de contact, descrierea produsului și instruc-țiunile de utilizare. De asemenea, datele cu privire la înregistrarea de stat, codul fiscal al persoanei juridice sau al întreprinzătorului individual. Totodată, trebuie să fie indicat numărul și termenul de valabilitate a licenței, precum și datele privind condițiile expedierii, prețurile bunurilor, tarifele lucrărilor sau ale serviciilor.
Numărul de reclamații, în creștere
„În cazul în care cumpărătorul a depistat defecte la produsul procurat online, trebuie să se adreseze nemijlocit la vânzătorul de la care l-a procurat, iar dacă nu rezolvă problema, să depună o cerere la APCSP, iar inspectorii vor interveni pentru a aplana neînțelegerile”, ne-a relevat șefa serviciului de presă de la APCSP, Corina Gaiu.
Potrivit acesteia, anul trecut, numărul reclamațiilor depuse de consumatori pe activitatea magazinelor online s-a dublat, practic. Aceștia se plâng fie că produsul nu corespunde imaginii, descrierii pe site, fie că nu li se întorc banii pentru produsul neconform. „Dacă, în 2017, au fost 15 astfel de plângeri, în 2018 – tocmai 30”, ne spune Corina Gaiu. Conform afirmațiilor sale, APCSP își propune să întocmească o listă neagră a magazinelor online care încalcă legea. „Proiectul este în stadiul de analiză. Această listă este necesară, pentru ca agentul economic să știe care îi este obligația”, a mai adăugat dânsa.
Precum afirmă inspectorii APCSP, cel mai mult, consumatorii se plâng că nu au la cine se adresa în caz că primesc marfa cu defecte. Consumatorul trebuie să știe că din momentul în care a primit un produs comandat pe internet are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el. Nu trebuie să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, acesta își poate primi suma înapoi de la comerciant. Operatorul economic va rambursa toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv costurile livrării, după caz.