La doar 21 de ani vrea să dea lovitura cu vinul de mure "made in Ţicleni"

  • 27 iul. 2017, 14:26
  • 1 093
  • 1

Gustul autentic al fructelor și legumelor este tot mai greu de găsit în supermarketurile de azi, tocmai de aceea mulţi antreprenori s-au gândit să facă un business din promovarea şi vânzarea produselor tradiţionale.

Este şi cazul lui Ionel Burtea, în vârstă de 21 de ani, student al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, care a creat pentru români vinul din mure, un produs unic în ţară, „made in Ţicleni”, zona lui natală.

„Aveam muri și zmeură în grădină încă de când eram mic. Ideea a venit natural, am constatat lipsa fructelor de pădure românești pe piața autohtonă, pentru că în România plantațiile de mari dimensiuni sunt într-un număr extrem de redus”, povestește Ionel.

Nu a pornit afacerea cu mulţi bani, având în vedere că startul era deja „furat” – graţie terenului moştenit de la bunici, cu o sursă de apă pentru irigații în apropiere. Pentru cei care vor să se apuce de o asemenea afacere, el susţine că o sumă aproximativă pentru înfiinţarea unei culturi de mure pe un hectar este în jurul a 20.000 de euro.

Dar care a fost motivaţia unui tânăr abia trecut de vârsta majoratului să se apuce de o afacere tradiţională? Ei bine, el mărturiseşte că întotdeauna i-a plăcut să facă lucruri care lasă un impact şi de pe urma căruia oamenii se bucură. „Sunt pasionat de antreprenoriat încă de mic, mai exact la vârsta de 13 ani, când mama mi-a dat să citesc o carte antreprenorială scrisă de Robert Kiyosaki şi pe această cale doresc să îi mulţumesc”, completează Ionel Burtea.

Pasiunea a fost ingredientul-cheie pentru depășirea obstacolelor de orice fel.


„La început, fiecare zi este o provocare. Sunt multe lucruri care nu merg cum doreşti tu, dar de-aia te numeşti antreprenor: trebuie să identifici problemele şi să găseşti soluţiile potrivite.

Antreprenorul trebuie să se gândească la rezultatul final, nu la fiecare barieră care îi apare în faţă. Din punct de vedere financiar, te confrunţi cu lipsa de cash-flow, care este extrem de important pentru un start-up. Nu mai aducem în discuţie partea birocratică – duci o adevărată luptă cu instituţiile statului”, explică tânărul.

Chiar dacă sunt multe momente de cotitură, Ionel Burtea nu s-a gândit niciodată să renunțe la ceea ce face. Ba din contră, obstacolele i-au întărit determinarea, dorinţa de a reuşi şi l-au făcut să persevereze.

„Dacă greșesc, mă motivez să continui și să câștig o lecție, care să contribuie la dezvoltarea mea și implicit a afacerii. Nu am niciun regret în ceea ce privește acest business”, spune tânărul.

De altfel, cea mai importantă lecție pe care a învățat-o este că întotdeauna trebuie să se adapteze la cerinţele pieţei și să pună accent pe aspectele pozitive, să folosească doar în sens constructiv feedback-ul negativ. „Sunt multe lucruri pe care urmează să le învăț pe parcursul dezvoltării acestui business, îmi place să spun că îmi dau MBA-ul cu acest start-up”.

Drumul murelor de la rug până în sticlă

Pentru licoarea dulceagă, soiul folosit este Thornfree. Culturile nu sunt atât de uşor de întreţinut pe cât ar putea părea la prima vedere, deoarece sunt sensibile la câteva fenomene ale naturii (ger, grindină), iar când sunt în producție nu trebuie să aibă abundență de apă. În preproducţie însă, este exact invers, apa este esențială în această etapă.

După ce sunt culese de pe plantația din Țicleni, murele sunt presate, pentru ca ulterior să stea la fermentat 45 de zile la o temperatură constantă, care să nu depășească 15 grade. Procedeele sunt tradiționale, produsul fiind 100% natural.

Ionel Burtea ne-a explicat şi care sunt diferenţele între vinul obţinut din roadele viţei-de-vie şi cel realizat din fructele de pădure.

„Dacă la vinul de struguri se foloseşte mustul, aici în fermentaţie se foloseşte pulpa murelor. Vinul de mure poate fi numit o delicatesă, el se consumă mai ales la desert, la o temperatură cuprinsă între 5 și 8 grade, deci destul de rece, poate chiar la valori mai scăzute decât cel de struguri. Vinul de mure este demidulce, are 12% alcool și o valabilitate de zece ani”, punctează antreprenorul.

O privire către viitor

Dacă în 2016, Abund Berry a produs 700 de sticle de vin Berry Wine, în viitorul apropiat producţia ar putea ajunge la 10.000 de unităţi. În plus, antreprenorul a reuşit să încheie un parteneriat cu un retailer din Târgu Jiu pentru livrarea de fructe proaspete.

Obsesia lui Ionel Burtea este de a veni în sprijinul clientului. „Una este când vine un client şi te gândeşti cum să faci să ai vânzare şi alta este să te gândeşti cum să-l ajuţi. Vânzarea nu este pentru a face bani, ci pentru a-l ajuta pe client. Aceasta este marea diferenţă pe care dorim s-o facem.”

Vinul de mure produs sub brandul Abund Berry se adresează consumatorilor între 20 şi 45 de ani, care provin din zona corporate, cu venituri peste medie. Iar tânărul antreprenor are visuri mari şi face totul pentru a le împlini: El a semnat deja un parteneriat cu un investitor pentru a-şi putea atinge obiectivele de extindere.

„În curând vom demara o campanie de crowdfunding pentru a primi precomenzi şi de a ieşi în evidenţă pe piaţă. Dorinţa noastră este de a face lucrurile un pic diferit”, încheie tânărul.