Întreprinderi municipale la un pas de faliment, dar cu majorări de salarii. Datoriile ajung la 1,5 miliarde de lei

  • 5 dec. 2018, 11:59
  • 758

Zeci de entităţi municipale sunt predestinate falimentului şi nu mai pot fi salvate. 26 dintre ele se află, deja, în proces de lichidare sau de insolvabilitate. Mai grav este că alte 20 de întreprinderi sunt inactive de mai bine de 10 ani dar continuă să consume banii municipali. Un audit financiar al Primăriei Chişinău arată că s-au acumulat datorii de peste 1,5 miliarde lei.

Potrivit Direcţiei generale finanţe, banii nu se mai acumulează la bugetul Chisinaului pentru că întreprinderile îşi pastreaza profitul.

„Defalgările din profit care trebuiau să fie transferate în buget in suma de 6,7 milioane de lei s-au transferat doar 1 milioane lei”, spune Olga Ursu, şefa Direcţiei generale finanţe, care mai spune că restul sumei a fost reinvestite ulterior în activitatea întreprinderilor. 

Auditul a scos la inveală şi că multe terenuri administrate de întreprinderile municipale nu sunt înregistrate la cadastru. Pe lângă asta, alte entităţi care exista doar pe hârtie generează costuri mari pentru administraţie locală.

„Business Incubator ALFA dispune de cladări de 3,4 milioane lei de care nu se utilizează şi entitatea nu a desfăşurat activitate economică de la înfiinţare dar a acumulat priederi de 274 mii lei”, a dat un exemplu Olga Ursu.

Fiind la un pas de faliment, multe întreprinderi majorează lefurile angajaţilor. Astfel, salariile au crescut în medie cu 21%.

„La Regia Autosalubritate salariul mediu a fost 11 mii lei sau cu 47% mai mult decât aceeaşi perioadă a anului trecut, la RTEC creştere de 690 lei şi a fost în medie de 7000 de lei, Parcul Urban de Autobuze în creştere cu 12,8%”.

„Eu înţeleg acolo unde a crescut venitul şi activitatea s-a îmbunătăţit să crească salariul, dar la Parcul Urban de Autobuze sunteţi pe zero – eu nu înţeleg”, a replicat primarul interimat Ruslan Codreanu.

În total, întreprinderile municipale generează un profit de 51,7 milioane lei, în timp ce pierderile sunt de 50,9 milioane lei. Auditul a fost făcut in perioada ianuarie-iulie 2018. Primarul a cerut un control riguros,  refacerea structurilor de personal şi, unde este nevoie, comasarea entităţilor municipale.