Inspecţia Muncii. Protecţie şi prevenire a riscurilor profesionale la nivel de unitate

  • 11 apr. 2019, 16:25
  • 1 779

În conformitate cu art. 11 din Le­gea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 186/2008, angajatorul desemnea­ză unul sau mai mulţi lucrători care să se ocupe de activităţile de protecţie şi prevenire a riscurilor profesionale în cadrul unităţii. Aceştia trebuie să dis­pună de document de absolvire a unor cursuri de instruire în domeniul securi­tăţii şi sănătăţii în muncă.

În caz că activităţile desfăşurate nu pre­supun pericole de accidentare, atribuţiile lucrătorului desemnat şi le poate asuma conducătorul unităţii, dacă este instruit în materie.

Serviciul de prevenire şi protecţie saulucrătorul desemnat în acest scop urmărește organizarea, coordonarea și monito­rizarea activității de asigurare a securităţii şi sănătăţii în muncă, în conformitate cu legislația în vigoare. Acesta elaborează îm­preună cu conducătorii locurilor de muncă instrucțiuni proprii de securitate şi sănăta­te în muncă în funcție de particularitățile sistemului de muncă din unitate, numărul de angajați, riscurile de accidentare și/sau îmbolnăvire profesională, repartizarea teri­torială a unității și/sau a filialelor, sediilor de lucru ale acesteia.

Lucrătorul desemnat, în comun cu preşe­dintele comitetului sindical şi cu conducă­torul locului de muncă, întocmește şi planul anual de protecție și prevenire, organizea­ză și amenajează spațiul necesar pentru desfășurarea activității specifice în dome­niul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum și punctele de prim ajutor din unitate. Con­comitent, asigură semnalizarea în corelație cu potențialul de risc de accidentare și/sau îmbolnăvire profesională determinat, ale­gând tipul de semnalizare necesar pentru riscurile specifice locurilor de munca, în funcție de necesitatea lor, precum și ajusta­rea lor pe amplasamente pentru mijloacele de semnalizare.

Acelaşi serviciu sau lucrător pregătește și derulează informările specifice locuri­lor de muncă și riscurilor specifice aces­tora, pregătește și efectuează instruirea introductiv-generală de securitate și să­nătate în muncă (aceasta va avea o durată de cel puțin o oră), în funcție de domeniul de activitate al unității, categoriile de per­sonal existente și specificul ocupațiilor practicate.

Activităţile respective presupun şi impli­care în asigurarea echipamentului individu­al de protecție și de lucru, cu stabilirea ti­pului și a cantităților necesare, în funcție de riscurile specifice locurilor de munca, parti­ciparea la recepționarea acestuia, conform criteriilor de calitate specificate.

O responsabilitate permanentă ţine de prevenirea accidentelor de muncă și a bo­lilor profesionale, în calitate de membru al echipei de evaluare a riscurilor profesionale, prin reducerea sau chiar eliminarea inciden­telor periculoase şi propunerea de măsuri pentru asigurarea siguranței în desfășurarea proceselor de muncă.

Reprezentantul serviciului respectiv veri­fică și controlează continuu modul de res­pectare și aplicare a instrucțiunilor de secu­ritate şi sănătate în muncă, starea și modul de utilizare a echipamentului individual de protecție, precum și modul de folosire al instalațiilor, echipamentelor și mijloacelor de producție din dotare. În situații de pe­ricol iminent, de accident, dezastre, anunță toți factorii de intervenție, întrerupe activi­tatea în zona de pericol iminent și coordo­nează activitățile de intervenție și evacuare în cadrul unității, iar la cerere, efectuează primele cercetări privind cauzele și împre­jurările producerii acestora, în lipsa unei persoane instruite și desemnate, a unui specialist în domeniu.

Lucrătorul desemnat dovedește de­prinderi privind comunicarea cu diferite categorii de interlocutori, precum si lucrul în echipă, deține cunoștințe solide în do­meniul legislației de securitate şi sănătate în muncă. Tot el se ocupă permanent de asimilarea noutăților specifice și adapta­rea conținutului prevederilor legislației la particularitățile proceselor de muncă din cadrul unității în care activează, întocmește documentația din domeniul securităţii şi să­nătăţii în muncă. Aceasta din urmă include şi evidența meseriilor, a profesiilor prevă­zute de legislația în vigoare, pentru a căror exercitare este necesară autorizarea.