Greşeala din CV-uri pe care angajatorii nu o iartă

  • 5 ian. 2018, 12:24
  • 1 184

Deseori, în discuţiile de zi cu zi, folosim diverşi termeni şi expresii a căror semnificaţie nu o cunoaştem pe deplin. De asemenea, deseori se întâmplă să înlocuim în mod intenţionat noţiunea de aptitudine cu cea de abilitate. De exemplu, candidaţii care concurează pentru un loc de muncă, în CV-ul lor folosesc greşit aceste noţiuni, menţionând “aptitudini de muncă în echipă”, deşi aici, de fapt, este vorba de o abilitate.

Principala deosebire între abilităţi şi aptitudini constă în faptul că aptitudinile sunt înnăscute, iar abilităţile se învaţă cu timpul. Dacă cineva are o aptitudine deosebită pentru învăţarea unei abilităţi, vom spune că acea persoană este talentată sau că are un dar special. 

Pentru a vă ajuta să înţelegeţi şi să deosebiţi aceste noţiuni în redactarea CV-ului, vom enumera câteva explicaţii detaliate ale abilităţilor şi aptitudinilor pe care angajatorii preferă ca angajaţii lor să le aibă.

Abilităţile

Abilităţile reprezintă modalităţi de comportament învăţate sau dobândite. Se consideră că abilităţile sunt aptitudini învăţate, care permit stabilirea în avans a rezultatului, cu certitudine maximă, deseori cu minim de timp şi energie. Abilitatea este capacitatea individului de a executa rapid şi cu exactitate un şir de operaţii pentru efectuarea mai uşoară şi cu mai mult succes a unei sarcini. Facem deosebirea între abilităţi psihomotorii, unde importantă este componenta motorie, şi abilităţi verbalo-simbolice. Pentru a dobândi o abilitate, nu este suficientă numai deţinerea unui talent anume, ci această abilitate trebuie exersată, trebuie să avem motivaţie şi, dacă le posedăm, să folosim cunoştinţele, abilităţile şi experienţele dobândite anterior.

Iată câteva abilităţi care sunt importante în viaţa de zi cu zi, dar şi în scrierea unui CV:

  • Abilităţi de citire, de scriere şi de calcul
  • Abilităţi de învăţare eficientă - fie că este vorba de viteza învăţării, învăţarea prin înţelegere, transferul învăţării etc.
  • Abilităţi bune de comunicare, inclusiv de ascultare şi de vorbire
  • Rezolvarea problemelor - se poate referi şi la găsirea de noi soluţii pentru probleme, ceea ce include aptitudinea gândirii divergente
  • Stabilirea obiectivelor şi determinarea priorităţilor
  • Abilităţi de dezvoltare personală şi de dezvoltare a carierei
  • Dezvoltarea relaţiilor interumane, abilităţi de negociere şi de muncă în echipă
  • Leadership şi eficacitate organizatorică
  • Motivaţia - în psihologie, noţiunea de motivaţie se poate înţelege ca stare sau forţă interioară motrice, dar în acest caz vorbim despre motivaţia ca abilitate de a-i motiva pe ceilalţi, ceea ce este un aspect important pentru funcţiile de management, care presupun conducerea unui anumit număr de persoane.

Aptitudinile

Aptitudinea este noţiunea care, în primul rând, se referă la predispoziţia individului de a efectua cu succes o anumită activitate, independent de motivaţia şi experienţa sa. În psihologie, noţiunea de abilitate este înţeleasă ca structură anatomică şi fizică moştenită, ce se formează sub influenţa mediului social, al exersării şi al activităţii personale. Există diferite tipuri de aptitudini: senzoriale, motorii, mecanice şi intelectuale.

  • Inteligența

Cât de bine veţi înţelege sarcinile dumneavoastră de muncă şi cât de productivi veţi fi? Nu trebuie să fiţi perfecţi. Companiile vor să ştie dacă înţelegeţi sau cunoaşteţi suficient natura muncii dumneavoastră. Nu este neapărat nevoie să scrieţi că sunteţi membru Mensa. Acest lucru este lăudabil, dar pentru angajator este mai importantă experienţa în muncă de care daţi dovadă.

  • Gândirea convergentă

Aceasta presupune raţionament logic şi găsirea unei singure soluţii corecte.

  • Gândirea divergentă

Aceasta implică imaginaţia şi capacitatea de găsire a mai multor idei/soluţii noi pentru probleme.

  • Memoria

Există mai multe nivele ale memoriei. Când putem să recunoaştem un material, vorbim de recunoaştere, iar când putem reproduce un conţinut, fără ca acesta să ne fie la îndemână, vorbim de reproducere.

  • Flexibilitatea

Arată dacă vă puteţi adapta situaţiilor variabile.

  • Metacogniţia

Aptitudinea de autocunoaştere şi evaluare a propriilor abilităţi, avantaje şi carenţe, precum şi evaluarea modului în care vă percep ceilalţi. De asemenea, prin metacogniţie se poate subînţelege şi încrederea de sine, respectiv evaluarea pozitivă a propriei persoane şi încrederea în propriile aptitudini. 

În continuare vom prezenta alte câteva noţiuni în legătură cu care există incertitudini cu privire la clasificarea lor în categoria aptitudinilor sau a abilităţilor, dar care sunt foarte importante pentru scrierea unui CV sau în pregătirea pentru interviul de ocupare a unui loc de muncă. Una dintre noţiunile cele mai problematice în privinţa delimitării semantice este aptitudinea, respectiv abilitatea de comunicare. De fapt, când ne gândim la capacitatea de a vorbi şi comunica cu ceilalţi, atunci o putem numi aptitudine de comunicare. În mediul de afaceri, foarte importantă este precizia în exprimare pentru ca angajatorul şi colegii să înţeleagă ce vreţi să le transmiteţi cu adevărat. Când ne gândim la abilitatea de prezentare a unui conţinut şi de transmitere a cunoştinţelor altora, atunci putem spune că există abilităţi de comunicare.

Responsabilitatea este următoarea noţiune pe care vrem să o explicăm. Responsabilitatea poate reprezenta o trăsătură a omului, dar uneori este văzută ca aptitudinea de a-ţi asuma responsabilitatea pentru propriile proceduri, sarcini de muncă etc. 

Energia este o noţiune înţeleasă atât ca aptitudine, cât şi ca abilitate. Cu siguranţă, energia este importantă pentru muncă, deoarece, dacă nivelul dumneavoastră de energie scade după ora 17:00, companiile nu vor fi mulţumite, dar dacă sunteţi genul de persoană care poate lucra oricând, veţi fi un candidat ideal.

Sperăm că acest text a fost interesant şi util în redactarea CV-ului şi a scrisorii de intenţie. Aşa cum este important să cunoaştem regulile de scriere, tot aşa este indicat să cunoaştem şi care sunt aptitudinile şi abilităţile noastre, pentru a ne prezenta cât mai bine în faţa unui potenţial angajator.