FSEȘ își propune să promoveze contractul individual de muncă la un nou nivel

  • 16 ian. 2019, 16:39
  • 633

Realizarea planului de activităţi consacrat campaniei „Anul 2018 – an al Contractului individual de muncă (CIM)” a avut impact pozitiv asupra sensibilizării organelor de resort pri­vind corectitudinea stabilirii raportu­rilor de muncă, susțin sindicaliștii din educație, care își propun și în  2019 să promoveze la un nou nivel semnarea unui astfel de document.

Potrivit președintelui Federației Sindi­cale a Educației și Științei (FSEȘ), Ghenadie Donos, odată cu scoaterea din uz a carne­telor de muncă, CIM devine principalul do­cument la angajarea personalului, iar prin intermediul acestuia se realizează interese­le personale ale fiecărui salariat în raport cu interesele instituţiei în care activează.

Au depistat mai multe lacune

În urma verificării stării de lucruri în in­stituţiile educaţionale şi a vizitelor între­prinse, în cadrul Consiliului General (CG) al FSEȘ au fost dezvăluite un şir de lacune în procesul de stabilire a raporturilor de mun­că, a completării conţinutului Contractului individual de muncă în corespundere cu prevederile art. 49 din Codul muncii. Ast­fel, pentru a redresa situația, 2018 a fost proclamat „An al Contractului individual de muncă”.

Pe parcursul anului trecut, au fost or­ganizate circa 100 de seminare, la care au participat președinți ai comitetelor sindi­cale, reprezentanți ai serviciului resurse­lor umane din cadrul Organului local de specialitate din învăţământ. În ajutorul activului sindical şi conducătorilor institu­ţiilor  educaţionale a fost elaborat şi editat suportul metodic „Contractul individual de muncă”, cu un tiraj de 600 de exemplare, care constituie şi un ghid vizând stabilirea raporturilor de muncă ale salariaţilor, res­pectarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor contractante, o atenție sporită fiind acor­dată conţinutului CIM, modelului anexat la Contractul colectiv de muncă (CCM). În ca­drul seminarelor, participanții au evidențiat probleme la elaborarea modelului CIM, a fișei de post, modalitatea de încheie­re a Contractului individual de muncă cu preşedinţii aleşi în organele sindicale şi degrevați din funcție la locul de muncă de bază, dar și alte probleme la care au încer­cat să găsească un răspuns legal.

Totodată, participanţii la seminare şi-au expus unele sugestii şi propuneri la adre­sa organelor de resort privind perfecţio­narea cadrului normativ în partea ce ţine de majorarea salariului personalului din învăţământ, a costului standard per elev, modificarea actului legislativ vizând tran­sferul instituţiilor preşcolare de la primă­rii în subordinea APL de nivelul doi, dar și elaborarea de comun acord cu statistica de stat a tabelului de pontaj pentru persona­lul didactic etc.

În pofida celor întreprinse şi aprecie­rilor programatice ale participanţilor la seminare, membrii Consiliului General al FSEȘ menționează totuși că unii preşedinţi ai organelor sindicale nu au manifestat atitudine consecventă faţă de problemă, limitându-se la desfăşurarea doar a unui seminar. Nu s-a folosit la maxim nici ca­pacitatea mass-media privind publicitatea activităţilor în domeniul respectiv şi care, nu în ultimul rând, influenţează formarea imaginii sindicatului.

În final, CG al FSEȘ își propune să con­tinue activitatea în perfectarea mecanis­melor de stabilire a raporturilor de mun­că și pentru aceasta vor responsabiliza conducătorii instituțiilor, președinții co­mitetelor sindicale vizând corespunderea conținutului Contractului individual de muncă cu cerințele Codului muncii, com­pletarea corectă, concretă și integrală a clauzelor documentului. De asemenea, vor cere de la partenerii sociali ai instituțiilor elaborarea unui CIM–model, anexat la Contractul colectiv de munca, în cazul pro­ducerii unor circumstanțe noi, asigurarea în regim de urgență modificarea Contractului individual de muncă existent, conform Co­dului muncii.