Realizarea planului de activităţi consacrat campaniei „Anul 2018 – an al Contractului individual de muncă (CIM)” a avut impact pozitiv asupra sensibilizării organelor de resort privind corectitudinea stabilirii raporturilor de muncă, susțin sindicaliștii din educație, care își propun și în 2019 să promoveze la un nou nivel semnarea unui astfel de document.
Potrivit președintelui Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ), Ghenadie Donos, odată cu scoaterea din uz a carnetelor de muncă, CIM devine principalul document la angajarea personalului, iar prin intermediul acestuia se realizează interesele personale ale fiecărui salariat în raport cu interesele instituţiei în care activează.
Au depistat mai multe lacune
În urma verificării stării de lucruri în instituţiile educaţionale şi a vizitelor întreprinse, în cadrul Consiliului General (CG) al FSEȘ au fost dezvăluite un şir de lacune în procesul de stabilire a raporturilor de muncă, a completării conţinutului Contractului individual de muncă în corespundere cu prevederile art. 49 din Codul muncii. Astfel, pentru a redresa situația, 2018 a fost proclamat „An al Contractului individual de muncă”.
Pe parcursul anului trecut, au fost organizate circa 100 de seminare, la care au participat președinți ai comitetelor sindicale, reprezentanți ai serviciului resurselor umane din cadrul Organului local de specialitate din învăţământ. În ajutorul activului sindical şi conducătorilor instituţiilor educaţionale a fost elaborat şi editat suportul metodic „Contractul individual de muncă”, cu un tiraj de 600 de exemplare, care constituie şi un ghid vizând stabilirea raporturilor de muncă ale salariaţilor, respectarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor contractante, o atenție sporită fiind acordată conţinutului CIM, modelului anexat la Contractul colectiv de muncă (CCM). În cadrul seminarelor, participanții au evidențiat probleme la elaborarea modelului CIM, a fișei de post, modalitatea de încheiere a Contractului individual de muncă cu preşedinţii aleşi în organele sindicale şi degrevați din funcție la locul de muncă de bază, dar și alte probleme la care au încercat să găsească un răspuns legal.
Totodată, participanţii la seminare şi-au expus unele sugestii şi propuneri la adresa organelor de resort privind perfecţionarea cadrului normativ în partea ce ţine de majorarea salariului personalului din învăţământ, a costului standard per elev, modificarea actului legislativ vizând transferul instituţiilor preşcolare de la primării în subordinea APL de nivelul doi, dar și elaborarea de comun acord cu statistica de stat a tabelului de pontaj pentru personalul didactic etc.
În pofida celor întreprinse şi aprecierilor programatice ale participanţilor la seminare, membrii Consiliului General al FSEȘ menționează totuși că unii preşedinţi ai organelor sindicale nu au manifestat atitudine consecventă faţă de problemă, limitându-se la desfăşurarea doar a unui seminar. Nu s-a folosit la maxim nici capacitatea mass-media privind publicitatea activităţilor în domeniul respectiv şi care, nu în ultimul rând, influenţează formarea imaginii sindicatului.
În final, CG al FSEȘ își propune să continue activitatea în perfectarea mecanismelor de stabilire a raporturilor de muncă și pentru aceasta vor responsabiliza conducătorii instituțiilor, președinții comitetelor sindicale vizând corespunderea conținutului Contractului individual de muncă cu cerințele Codului muncii, completarea corectă, concretă și integrală a clauzelor documentului. De asemenea, vor cere de la partenerii sociali ai instituțiilor elaborarea unui CIM–model, anexat la Contractul colectiv de munca, în cazul producerii unor circumstanțe noi, asigurarea în regim de urgență modificarea Contractului individual de muncă existent, conform Codului muncii.
Realizarea planului de activităţi consacrat campaniei „Anul 2018 – an al Contractului individual de muncă (CIM)” a avut impact pozitiv asupra sensibilizării organelor de resort privind corectitudinea stabilirii raporturilor de muncă, susțin sindicaliștii din educație, care își propun și în 2019 să promoveze la un nou nivel semnarea unui astfel de document.
Potrivit președintelui Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ), Ghenadie Donos, odată cu scoaterea din uz a carnetelor de muncă, CIM devine principalul document la angajarea personalului, iar prin intermediul acestuia se realizează interesele personale ale fiecărui salariat în raport cu interesele instituţiei în care activează.
Au depistat mai multe lacune
În urma verificării stării de lucruri în instituţiile educaţionale şi a vizitelor întreprinse, în cadrul Consiliului General (CG) al FSEȘ au fost dezvăluite un şir de lacune în procesul de stabilire a raporturilor de muncă, a completării conţinutului Contractului individual de muncă în corespundere cu prevederile art. 49 din Codul muncii. Astfel, pentru a redresa situația, 2018 a fost proclamat „An al Contractului individual de muncă”.
Pe parcursul anului trecut, au fost organizate circa 100 de seminare, la care au participat președinți ai comitetelor sindicale, reprezentanți ai serviciului resurselor umane din cadrul Organului local de specialitate din învăţământ. În ajutorul activului sindical şi conducătorilor instituţiilor educaţionale a fost elaborat şi editat suportul metodic „Contractul individual de muncă”, cu un tiraj de 600 de exemplare, care constituie şi un ghid vizând stabilirea raporturilor de muncă ale salariaţilor, respectarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor contractante, o atenție sporită fiind acordată conţinutului CIM, modelului anexat la Contractul colectiv de muncă (CCM). În cadrul seminarelor, participanții au evidențiat probleme la elaborarea modelului CIM, a fișei de post, modalitatea de încheiere a Contractului individual de muncă cu preşedinţii aleşi în organele sindicale şi degrevați din funcție la locul de muncă de bază, dar și alte probleme la care au încercat să găsească un răspuns legal.
Totodată, participanţii la seminare şi-au expus unele sugestii şi propuneri la adresa organelor de resort privind perfecţionarea cadrului normativ în partea ce ţine de majorarea salariului personalului din învăţământ, a costului standard per elev, modificarea actului legislativ vizând transferul instituţiilor preşcolare de la primării în subordinea APL de nivelul doi, dar și elaborarea de comun acord cu statistica de stat a tabelului de pontaj pentru personalul didactic etc.
În pofida celor întreprinse şi aprecierilor programatice ale participanţilor la seminare, membrii Consiliului General al FSEȘ menționează totuși că unii preşedinţi ai organelor sindicale nu au manifestat atitudine consecventă faţă de problemă, limitându-se la desfăşurarea doar a unui seminar. Nu s-a folosit la maxim nici capacitatea mass-media privind publicitatea activităţilor în domeniul respectiv şi care, nu în ultimul rând, influenţează formarea imaginii sindicatului.
În final, CG al FSEȘ își propune să continue activitatea în perfectarea mecanismelor de stabilire a raporturilor de muncă și pentru aceasta vor responsabiliza conducătorii instituțiilor, președinții comitetelor sindicale vizând corespunderea conținutului Contractului individual de muncă cu cerințele Codului muncii, completarea corectă, concretă și integrală a clauzelor documentului. De asemenea, vor cere de la partenerii sociali ai instituțiilor elaborarea unui CIM–model, anexat la Contractul colectiv de munca, în cazul producerii unor circumstanțe noi, asigurarea în regim de urgență modificarea Contractului individual de muncă existent, conform Codului muncii.