David Slocum, Berlin School of Creative Leadership: Creativitatea și inovația sunt cruciale în afaceri

  • 31 oct. 2017, 16:34
  • 550

Leadership creativ și innovation leadership sunt doi termeni care sunt utilizați frecvent în afaceri. Studiul realizat de The Economist’s - Global Talent Index în 2012 arată că lipsa creativității este cel mai grav handicap atât pentru lideri cât și pentru angajați. Similar, un studiu realizat de IBM la care au participat peste 1500 de manageri generali, creativitatea este considerată cea mai importantă calitate de leadership.

Ce este liderul creativ și ce anume provoacă acest interes pentru leadership creativ? Cel mai bine ne poate răspunde la această întrebare David Slocum, director în cadrul Berlin School of Creative Leadership, care în prezent scrie o istorie a leadershipului creativ. Prezent la Conferința 1AA Conferința Globală IAA, cu tema „Creativity can Change the World”, David Slocum a acordat un interviu Revistei CARIERE.

David Slocum: Creative leadership e o sintagmă des folosită și greu de explicat. Este vorba despre diferite forme creative de conducere, dar în același timp înseamnă și de a vorbi despre leadership în creativitate. Aș caracteriza prioritățile ușor diferit. Cred că creativitatea și inovația sunt cruciale în afaceri. Și v-aș argumenta cu una dintre ideile mele favorite  menționate de Clayton Christensen în cartea sa The Innovator's Dilemma (Dilema inovatorului) scrisă în 1997, a trecut ceva timp de atunci dar e perfect valabilă. El a spus în cartea sa că o afacere bine condusă eșuează pentru că este bine condusă. („Well managed business failed because they are well managed” ). Altfel spus în ultimii 20 de ani pentru multe industrii este evident că a căuta doar eficiența rațională nu este suficient.

Creativitatea și inovatia în business nu mai pot veni doar din tăierea costurilor, din a avea o structură eficientă și așa mai departe. De aceea cred că acesta este unul dintre motivele pentru care oamenii caută creativitatea în soluții de afaceri, altele decât designul de noi produse în servicii, sau o nouă structură de prețuri. Cred că gândirea critică nu este la fel de importantă ca și gândirea creativă. Acestea trebuie să fie utilizate împreună și o parte din provocarea pentru liderii de astăzi este de a-și da seama «în ce situație am nevoie de una sau alta?» Trebuie să fiu mai sistematic, dar creativitatea trebuie să fie dezvoltată și trebuie să fie parte a modului în care liderii din afaceri gândesc și acționează în lume”.

De unde este nevoie să vină această nouă clasă de lideri? După ce ați lucrat cu lideri creativi din întreaga lume care credeți că sunt cele trei motive principale care contribuie la această nevoie?

La școala din Berlin vedem o serie de nevoi în top trei. Prima ar fi ceea ce v-am spus mai devreme. Este nevoie să fii competitiv în afaceri. Pentru a crește, a se extinde, este nevoie de gândire creativă, creând eficiență. Trăim vremuri în care trebuie să fim mai creativi decât ne putem imagina.

A doua, cred că digitalizarea permite ca activitățile de expunere să fie mult mai creative, să ne gândim că există soluții digitale, soluții hibride și să fim în măsură să ne dăm seama cum vor funcționa toatea acestea împreună. Liderii trebuie să navigheze într-o lume complexă și incertă.

Al treilea, cred că există o sensibilitate creativă care trebuie să intre în joc. Leadeship creativ și capabilități creative sunt strâns legate între ele.

Care sunt noile reguli ale creativității în afaceri, în opinia dvs.?

Eu cred că nu putem vorbi de reguli în cazul acesta. Ceea ce este important, în ceea ce privește creativitatea în afaceri, este faptul că permite o analiză flexibilă și suplă a luării deciziilor, în situații diferite. Creativitatea permite dezvoltarea afacerilor, în mod cert.

 Berlin School of Creative Leadership are o lungă istorie cu managerii români care par să fie mai interesați decât germanii în ceea ce privește valoarea pe care o aduce în carieră un EMBA la această școală.

„Adrian Boțan, (n.r. a fost numit Global Executive Creative Director McCann Worldgroup în 2014) unul dintre studenții mei, a argumentat în expunerea lui de la conferință că românii sunt creativi. Cred că România, pentru oricare dintre motive a crescut ca voce importantă în marketingul creativ iar afacerile cu adevărat bazate pe creativitate au devenit un hub pentru întreaga regiune. Aceasta este percepția mea”, declară David Slocum, profesorul prin mâna căruia au trecut mulți executivi din industria creativă din România.