Cum se alege jobul potrivit și de ce aspecte trebuie să se țină cont

  • 14 iun. 2017, 13:23
  • 3 165

În ziua de astăzi, tot mai mulți tineri se confruntă cu dificultatea alegerii unei profesii adecvate pentru ei. Această ”problemă” apare fie pentru că nu știu care este meseria cea mai potrivită lor, fie că au studiat pentru o profesie, dar aceasta nu mai este solicitată pe piața muncii, fie că au ales o profesie la îndemnul altcuiva, fără ca aceasta să li se potrivească.

Oamenii sunt tot mai interesați de siguranța unui job, precum și de asigurarea unui câștig cât mai mare, atât în prezent, cât și în viitor. De altfel, acestea sunt cele două criterii esențiale in alegerea drumului profesional. Totuși, acestea nu sunt singurele aspecte de care se ține cont atunci când se pornește la drum în plan profesional.  

Astfel, alegerea unei profesii trebuie să țină cont și de alte criterii cumulate pentru a avea un rezultat profesional cu satisfacție pe termen lung:

1. activitatea desfășurată să fie propria alegere;
2. profesia aleasă să pună în evidență aptitudinile și abilitățile fiecărui individ în parte;
3. să existe dorința ca profesia respectivă să ia forma unui proiect de lungă durată;
4. activitatea desfășurată să aducă sentimentul de satisfacție și de împlinire;
5. condițiile de lucru să fie cele dorite;
6. câștigul financiar să corespundă așteptărilor;
7. să fie o activitate cu cerere pe piața muncii și peste 10 ani;
8. să existe posibilitatea de a performa în domeniul respectiv;
9. să existe un echilibru între profesie și viață.

Alegerea oportunităţii pentru fiecare persoană în parte este importantă. Dacă se face alegerea greşită, nu numai că există riscul de a pierde o oportunitate profesională mai bună, dar se va irosi timp într-un job care nu rezonează cu aptitudinile fiecărui angajat în parte.

Alegerea corectă a oportunităţii care se potriveşte ţine de trei factori esenţiali:

- O bună cunoaştere a propriei persoane;
- O bună cunoaştere a jobului care ţi se oferă;
- O bună cunoaştere a companiei care ţi-l oferă.

În continuare, iată câteva idei fundamentale pentru a amplifica aceşti trei factori şi pentru a lua decizii înţelepte în carieră.

1. Explorarea sistemului de valori

O întrebare cheie este: „Ce e cel mai important?”. Unii vor spune că banii, alţii că recunoaşterea, alţii că relaţiile de calitate cu cei din jur. Apoi, trebuie să se înţeleagă mai bine si să se prioritizeze aceste răspunsuri, pentru că ele reflectă sistemul lor de valori.
Fiecare persoană trebuie să își pună singură această întrebare şi să explorează propriul sistem de valori. Cu cât există o imagine mai clară despre ceea ce contează cel mai mult cu atât mai mari sunt şansele ca să fie drumul cel bun în carieră.

2. Descoperirea punctelor forte

Punctele forte sunt abilităţi naturale, care permit în mod natural să fie performanţă în anumite tipuri de sarcini. Este important ca acestea să fie cunoscute şi să se țină cont de ele când vine momentul în alegerea unui job sau a unui domeniu, pentru că ele vor determina într-o mare măsură nivelul de rezultate care se vor obţine.

3. Candidații trebuie să pună întrebări îm timpul interviului de angajare

Este esenţial să se conştientizeze că orice interviu funcţionează în două direcţii. Ca şi candidat, rolul este de a se prezenta profesional şi a se vinde cât mai bine la interviu, dar şi de a afla cât mai multe despre jobul aflat în discuţie şi compania care-l oferă. Interviul este o şansă extraordinară de a afla informaţii relevante, însă e nevoie ca rolul de intervievator să fie asumat și de intervievator.

4. Informațiile culese din piață

Trebuie să se țină cont de faptul că orice angajator are interesul să se proiecteze în interacţiunile cu angajatul într-o lumină favorabilă. Doar că, uneori, acest interes poate genera falsitate.
Aşadar, este bine ca dincolo de interviu, să se cerceteze și să se culeagă cât mai multe informații despre angajator. Cea mai simplă soluție este de a se căuta informații pe internet despre angajator. Este bine de știut că informaţiile realiste sunt deseori îngropate într-o tonă de PR.
Mai departe, e necesar să se identifice prin cercul de cunoştinţe persoane care au lucrat pentru sau care au colaborat cu angajatorul respectiv pentru a obține informații suplimentare.

5. Nu trebuie să se acrediteze ideea de perfecționism

Trebuie să se conștieentizeze faptul că nu există o alegere perfectă. Niciodată nu se vor obține toate informaţiile necesare pentru a decide cu precizie chirurgicală care dintre ofertele de angajare se potriveşte cel mai bine.

Aşa că, în momentul când se va lua o decizie, trebuie să se ia în calcul și riscul ca aceasta să nu fie neapărat cea optimă. Mergi mai departe, fii gata să schimbi direcţia când faptele sugerează că este cazul şi învaţă constant din experienţă. Aceasta este calea spre o carieră de succes.