Cum să „supraviețuiești” când ai un șef nou

  • 7 aug. 2017, 14:46
  • 761

„Sunt stresat la birou pentru că a venit un șef nou și chiar nu știu la ce să mă aștept”. Uite o frază pe care, dacă nu ai rostit-o, măcar ai auzit-o cel puțin o dată în viață.

Anxietatea e firească, pentru că toți oamenii se tem de schimbări și ajung până la urmă să fie afectați de ele, indiferent că acestea se petrec în viața personală ori în cea profesională. De altfel, studiile psihologilor americani arată că angajații care trec prin schimbări la locul de muncă devin mai stresați, mai puțin încrezători în companiile angajatoare și mai predispuși să le părăsească.

Așadar, în caz că te afli într-o astfel de situație și nu știi cum să procedezi, trebuie să ai în vedere câteva lucruri simple. Ele vor face toată această tranziție mai ușoară, atât pentru tine, cât și pentru noul lider al organizației:

Nu-l compara pe noul șef cu fostul! Cel mai mare pericol este să-ți faci o impresie despre noul tău șef bazată doar prin raportare la fostul. Evident, o astfel de comparație e păguboasă. Nu-l avantajează nici pe noul lider, pentru că scoate în față doar minusurile lui, dar nici pe tine, pentru că vei ajunge să-ți construiești despre el o imagine neconformă cu realitatea. Mult mai sănătos pentru tine, ca angajat care își dorește continuitate, este să-l iei așa cum e, cu bune si rele și să-l faci să se simtă binevenit. Timpul va demonstra dacă liderul nou-venit este într-adevăr potrivit pentru poziția asta.

Nu fi reticent la schimbarea modului de lucru! Profesional, cu toții vrem să ne implementăm ideile, convinși că sunt cele mai inspirate. Așa că, mai devreme sau mai târziu, orice lider nou va încerca să modifice câteva dintre lucrurile cu care erai obișnuit. Poate programul de lucru, poate ritmul de muncă sau poate chiar să umble puțin la task-urile tale. Dar nu e cazul să te panichezi și să le respingi din start. Câtă vreme schimbările sunt realizate treptat, nu brusc, și nu afectează mersul firesc al companiei, e important să nu-l iei pe „nu” în brațe și să te ajustezi. Oricum, și în situația asta, e bine să ai în vedere un lucru esențial: oportunitatea modificărilor făcute de noul șef o va arăta doar timpul. Dacă greșește, el va pleca primul.

Dă-ți interesul la fel de mult ca înainte! O reacție des întâlnită este că, odată cu apariția noului lider, angajații adoptă o atitudine ușor delăsătoare. Se implică în treburile organizației mai puțin decât înainte și așteaptă de la noul șef să-și demonstreze competențele fără să fie sprijinit din interior. Evident, această lipsă de implicare îngreunează nu doar activitatea noului șef, ci pe cea a întregului colectiv. Mai mult, periclitează viitorul angajatului, care evident că va fi perceput drept unul dispensabil, fără de care se poate construi viitorul firmei.

Pe de altă parte, există și riscul de a cădea în cealaltă extremă, a implicării excesive, doar ca să-ți dovedești valoarea în firmă. Ca-n orice situație de viață, echilibrul e cheia. Nu, nu e cazul să o lași mai moale cu munca și nici să te dai peste cap ca să impresionezi pe cineva. Atitudinea cea mai indicată e să continui să-ți faci treaba la fel de bine precum înaintea venirii noului șef, pentru că liderul care abia a venit are nevoie de tine. Nimeni nu poate să reușească fără suportul echipei sale.

Dacă lucrurile nu sunt în regulă, încearcă să le repari! În ultimă instanță, e posibil să realizezi că, deși tu ai fost deschis și i-ai dat o șansă, relația cu noul șef totuși scârțâie. Chiar dacă prima reacție a multora este să renunțe, secretul este să nu te lași ghidat de instinct. O discuție concretă, cu cărțile pe față, în care să-ți exprimi toate nemulțumirile, dar să asculți și versiunea șefului, poate să ducă la îmbunătățirea relației profesionale și la un al doilea start. „Tot răul spre bine” nu-i una dintre expresiile inspirate ale poporului român, însă (măcar) în cazul ăsta nu-i exclus să se verifice.