Contabilii, familiarizaţi cu modificările la declaraţia de venit

  • 26 mar. 2019, 15:44
  • 642

Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică şi Resurse Energetice (FSCRE) a desfăşurat re­cent la Institutul Muncii un seminar pentru persoanele responsabile de evidenţa contabilă din organizaţiile sindicale primare.

Margareta Strestian, preşedinta fede­raţiei respective, a menţionat, în debutul seminarului, că instruirea este organizată pentru contabilii care țin evidenţa în orga­nizaţiile sindicale primare, pentru că ei au nevoie să se familiarizeze cu noi forme de rapoarte financiare.

„Totodată, e nevoie ca în organizaţiile sindicale primare să existe un buget bine pus la punct, cu evidenţa tuturor cheltu­ielilor. Participanţii la seminar vor lua cu­noştinţă cum să aplice corect prevederile Regulamentului cu privire la distribuirea biletelor de tratament balneosanatorial. La acest subiect, există cazuri în care unii preşedinţi ai comitetelor sindicale prima­re, din cauză că nu cunosc regulamentul respectiv, ori pentru că nu au timp ca să studieze prevederile documentului, distri­buie bilete de tratament balneosanatorial cu încălcări şi atunci salariatul este nevoit să restituie costul integral al biletului. Ne dorim ca activitatea contabilă să fie trans­parentă şi corectă, ca biletele de tratament balneosanatorial să fie eliberate benefici­arilor, așa cum e stipulat în regulament”, a relevat preşedinta FSCRE.

Valentina Lungu, formator, contabil-şef al Federaţiei Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică şi Resurse Energetice, a precizat că seminarul vine drept răspuns la solicitarea comitetelor sindicale de a desfășura instruirea contabililor. Totodată, seminarul a fost organizat pentru a adu­ce la cunoştinţa contabililor modificările în declaraţia cu privire la impozitul pe venit pentru organizaţiile necomerciale/non­guvernamentale, care au intrat în vigoare la 1 martie curent.

Documentele regulatorii

Formatorul a menționat că, în activita­tea sindicală, contabilitatea este reglemen­tată de Legea contabilităţii şi raportării fi­nanciare nr. 287 din 15 decembrie 2017, de Standardele Naţionale de Contabilitate, In­dicaţiile metodice privind particularităţile contabilităţii în organizaţiile necomerciale/nonguvernamentale, de Legea sindicatelor nr.1129 din 07.07.2000, de Statutul Fede­raţiei Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică şi Resurse Energetice, Planul ge­neral de conturi contabile, elaborat în baza Standardelor Naţionale de Contabilitate, de alte acte normative contabile, ţinând cont de cerinţele de prezentare a informa­ţiilor în situaţiile financiare şi necesităţile informaţionale ale entităţii.

Conform articolului 2 din Legea conta­bilităţii, comitetul sindical trebuie să uti­lizeze unul dintre sistemele contabile, în baza criteriilor stabilite, să efectueze toate etapele ciclului contabil, care cuprind: în­tocmirea documentelor primare, evaluarea şi recunoaşterea elementelor contabile, reflectarea informaţiilor în conturile con­tabile, întocmirea registrelor contabile, inventarierea elementelor contabile, întoc­mirea balanţei de verificare a raporturilor financiare.

„Activitatea comitetului sindical are în vizor aprobarea bugetului, la începutul fi­ecărui an, şi executarea bugetului, la sfâr­şitul fiecărui an. Bugetul se examinează şi se aprobă la şedinţa comitetului sindical. Controlul asupra respectării şi executării bugetului îl exercită Comisia de revizie”, a relevat Valentina Lungu.

Contabilii participanţi la seminar au învăţat cum să completeze declaraţia cu privire la impozitul pe venit pentru organi­zaţiile necomerciale/nonguvernamentale, cum să elaboreze raportul privind utiliza­rea biletelor de tratament sanatorial şi au efectuat studii de caz în acest sens.