Cele mai căutate aptitudini la angajați în 2017

  • 18 iul. 2017, 13:25
  • 670

Intr-o era a multiculturalitatii, in care o afacere are clienti din China, America, Portugalia si Japonia simultan, nu mai este suficient sa ai doar studii de specialitate si sa iti faci bine treaba.

In cazul multinationalelor, spre exemplu, echipele sunt construite din oameni cu statut si provenienta sociala diferita. Acest lucru ajuta la crearea si mentinerea unei echipe creative, cu mai multe puncte de vedere si abordari, deci solutii diverse pentru orice fel de problema. Pe langa problema abordarii, acest lucru mai are si avantajul de a crea o echipa capabila sa discute si sa relationeze eficient cu oameni atat de diferiti.

In orice caz, aptitudinile speciale nu sunt cautate doar in multinationale. Chiar si o afacere mica, locala, are nevoie de angajati cu aptitudini ce depasesc sfera meseriei si intra mai mult in sfera aptitudinilor sociale. Sa fim drepti, astazi, nu exista om care sa nu se raporteze la aspecte culturale din alte tari, la culturi diferite sau chiar clientii tai sa provina dintr-un mediu socio-cultural diferit, desi sunt concetatenii tai.

Poti sa fii unul dintre cei mai buni din bransa ta, in materie de talent si cunostiinte, insa in mediul si piata actuala a muncii ai nevoie de aptitudini care sa te impinga spre autodezvoltare atat in plan social, dar si din punct de vedere al carierei. Practic, nu mai este suficient, pentru un agent de vanzari, sa fie un orator cu talc. Acesta trebuie sa inteleaga mentalitatea unui posibil client, nevoia, problemele si fricile pentru a isi incheia vanzarea.

1. CONSTIINTA DE SINE

Cand punctam constiinta de sine, nu vorbim despre probleme morale, dar despre puterea de a ne intelege pe noi insine, despre a stii la ce suntem buni si ce vrem, de fapt, de la noi insine. Oamenii sunt 50% fenotip (mediul socio-geografic-politic), adica vrem, nu vrem, preluam idea celorlalti despre ce putem, ce si cum ar trebui sa fim si ce realizari si scopuri ar trebui sa avem la un anumit moment dat in viata. Insa acest lucru nu este general-valabil, ori nu mai e.

Circula pe internet, cam acum un an, doi, un test pentru a evidentia gandirea creativa, pe care trebuiau sa il sustina toti aplicantii unei multinationale. Din 200 de candidati, doar 1 a intrat. Testul consta intr-o singura intrebare, care ridica: probleme morale, probleme de management a situatiilor stresante, dar si capacitatea de prioritizare. Testul suna astfel:

„Esti in masina, intr-o zi in care ploua ingrozitor, opresti la semafor langa o statie de autobuz. In statie se afla o batranica ce da semne ca se simte foarte rau, cel mai bun prieten caruia ii datorezi viata ta si dragostea vietii tale. Pe cine iei in masina?”

Singurul candidat care a preluat postul a raspuns astfel:

„Ii dau cheile celui mai bun prieten sa duca batrana la spital si eu raman in statia de autobuz cu iubirea vietii mele”.

Multi poate ar fi raspuns, din moralitate ca ar duce batrana la spital sau ca intorc favoarea prietenului.  Asadar, angajatorii nu mai cauta doar oameni morali sau oameni care isi stiu meseria, cauta oamenii care se cunosc, stiu cum ar reactiona si ce pot face.

2. RABDARE

Rabdarea este calitatea despre care s-au scris, probabil, cele mai multe anecdote si este una dintre aptitudinile ridicate pe un piedestal. In mod ironic, totusi, este fix ceea a inceput sa lipseasca cel mai mult din modul de actiune al oamenilor. Insa, intr-o oarecare masura, este de inteles de ce se intampla astfel, avand in vedere cat de repede progreseaza lucrurile in jurul nostru.

Daca Samsung poate sa vina cu un model nou, revolutionar, de telefon in 6 luni, eu de ce nu as putea face o afacere profitabila in tot atat timp?

In orice caz, posibilitatea de a evolua, de a dezvolta o afacere si de a progresa in cariera au la baza rabdarea de a face lucrurile cum trebuie. Asadar, angajatorii cauta oameni rabdatori, care pot aprecia lucrurile la adevarata lor valoare.

3. CONCENTRARE

Telefoane, calculatoare, birouri open space, stres, e-mailuri, deadline-uri, toate aceste lucruri ne distrag atentia de la ceea ce avem de facut sau ne preseaza suficient de tare pentru a nu ne lasa sa fim 100% concentrati pe ceea ce facem. In orice caz,  ambele situatii sunt la fel de rele. Un om care se poate concentra pe munca sa, pe proiectul sau sau pe deadline, are mai multe sanse de a fi angajat, fata de un om care poate sa faca mai multe lucruri deodata, dar toate de o calitate indoielnica.