Ce caută liderii marilor companii la angajați

  • 6 sept. 2018, 16:33
  • 403

Pentru al doilea an consecutiv, Financial Times a realizat un sondaj printre liderii marilor companii din întreaga lume. Participanții au fost rugați să spună care sunt cele mai importante calități pe care trebuie să le aibă un absolvent cu diploma MBA. 

Angajatorii au fost rugați să examineze o listă compusă din 34 abilități diferite și să dea fiecăreia dintre ele un calificativ, în funcție de importanța acesteia pe piața muncii. Totodată, participanții au fost rugați să spună care dintre capacitățile enumerate sunt cel mau greu de găsit în rândul absolvenților cu diploma MBA. 


Cele mai importante abilități: 

  • abilitatea de a lucra în echipă
  • abilitatea de a lucra cu oameni diferiți
  • capacitatea de a rezolva probleme complexe
  • abilitatea de a crea „rețele” de oameni, de a le menține și a le extinde
  • gestionarea timpului (time management) și capacitatea de a stabili priorități 


Cele mai puțin importante abilități:

  • microeconomie aplicată 
  • utilizarea rețelelor de socializare în beneficiul afacerii 
  • evidența contabilă 
  • programarea (IT)
  • gestionarea mediului și a resurselor naturale, responsabilitatea socială corporatistă (CSR)


Abilitățile care sunt foarte greu de găsit:

  • capacitatea de a-i influența pe alții 
  • gândirea strategică 
  • hotărârea și capacitatea de adaptare 
  • capacitatea de analiză Big Data 
  • capacitatea de a rezolva probleme complexe


Abilitățile care sunt foarte ușor de găsit:

  • experiența în marketing
  • capacitatea de a lucra în echipă
  • evidența contabilă 
  • utilizarea rețelelor de socializare în beneficiul companiei 
  • cunoașterea limbilor străine 


Constatările sondajului

1. Datele FT revelează faptul că angajatorii caută persoanele cu capacități variate, greu de definit, cunoscute sub denumirea de „soft skills, cum ar fi capacitatea de a lucra în echipă și cea de a lucra cu oameni diferiți. Acestea din urmă au fost capacitățile menționate de 64% și, respectiv, 54% de respondenți. În schimb, majoritatea angajatorilor au declarat că absolvenții care au abilități bine difenite, sau „hard skills”, cum ar fi capacitatea de a duce evidența contabilă, sunt ușor de găsit pe piața muncii. Potrivit Susan Sandler Brennan de la MIT, abilitățile gen „soft skills” vor supraviețui automatizării, însă ele sunt mai greu de identificat în procesul de recrutare. 

2. Unii angajatori pun la îndoială valoarea diplomelor MBA și cred că posesia acestei diplome nu garantează prezența calităților necesare. „Lucrurile la care ne așteptăm de la un candidat cu MBA sunt experiența în domeniu, abilitatea de a conduce o echipă și de a fi lider în relația cu clienții”, afirmă Anna Purchas de la KPMG, Marea Britanie. Această companie de consultanță caută candidați cu conștințe în domeniu, entuziasm și abilități de lider, însă, potrivit lui Purchas, aceste calități pot fi găsite atât la persoanele cu diploma MBA, cât și la cele fără diplomă. 

3. Angajatorii din toate domeniile consideră capacitatea de analiză Big Data drept o calitate care este cel mai greu de găsit pe piața muncii: 13% din intervievați au spus că este „imposibil de găsit” această calitate. La KPMG, spre exemplu, candidații la postul de specialist în securitate cibernetică trebuie să cunoască limbajele de programare precum Python și R, dar și mijloacele de vizualizare a datelor cum ar fi Tableau.

4. Angajatorii spun că le este tot mai greu să găsească persoane cu abilități potrivite. Jumătate dintre cei 72 de angajatori intervievați au spus că este o mare provocare pentru ei să găsească absolvenți cu abilitățile necesare. În cadrul sondajului din anul trecut, doar o treime de angajatori au spus același lucru. 

72 de angajatori din India, China, Rusia, Statele Unite și Europa, care activează în 12 domenii diferite au fost intervievați în cadrul sondajului.