Beneficii extrasalariale: ce vrea Generația Z pe lângă salariu

  • 8 apr. 2019, 15:44
  • 1 494

Tichetele de masă, cadourile (cardurile și tichetele cadou), decontarea transportului (către/de la serviciu), turismul intern (tichetele de vacanță) şi pensiile private sunt principalele beneficii extrasalariale pentru care angajații au optat.

În timp ce preferințele angajaților în materie de beneficii se mențin față de 2017, bugetele cheltuite de companii în platformă au crescut cu 150% de la an la an.

Companiile cheltuiesc mai mult pe beneficii extrasalariale

Suma medie acordată lunar de companii pentru beneficiile extrasalariale ale angajaților în 2018 a fost de aproximativ 1500 de lei, de la 1300 de lei cu un an înainte, reprezentând o creștere de 11%.

„În 2018, de exemplu, 84% din bugetele alocate de companii au fost cheltuite de angajați pentru beneficii scutite total sau parțial de taxe și doar 16% pentru beneficii în natură. Acest aspect ne arată că angajații sunt foarte atenți și raționali atunci când își aleg beneficiile, dorind să maximizeze bugetul lunar acordat de companie”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.ro.

Din totalul beneficiilor tranzacționate prin platforma BenefitOnline.ro, tichetele de masă, beneficii din categoria celor deductibile, se situează pe primul loc. Aproximativ 59% din bugete au fost direcționate de angajați către acestea.

Alături de tichetele de masă, și voucherele de vacanță beneficiază de același regim fiscal: taxe 0% pentru angajatori și doar 10% impozit pe venit pentru angajați.

De asemenea, cadourile și tichetele cadou oferite angajaților și copiilor minori ai acestora beneficiază de deductibilitate și sunt scutite de la plata taxelor și impozitelor atunci când sunt acordate la ocazii speciale prevăzute de lege (ex: Paști, Crăciun, 8 Martie, 1 Iunie).

Abonamentele la rețele și clinici medicale private, asigurările de sănătate și pensiile facultative din pilonul 3 mai beneficiază de exceptare de la plată a tuturor taxelor, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, în limita a 400 euro/an. Training-urile profesionale și decontarea abonamentelor pentru transport sunt cheltuieli deductibile pentru companii.

Cele mai dorite beneficii extrasalariale

În topul preferințelor angajaților pentru beneficii extrasalariale regăsim, după tichetele de masă, cadourile (oferite sub formă de carduri cadou la retaileri importanți, tichete sau vouchere de cumpărături etc.) – peste 20% din bugete, precum și decontarea serviciilor de transport, atrăgând aproape 7% din bugete.

Vacanțele s-au situat pe locul al 4-lea în topul preferințelor angajaților, accesarea lor realizându-se prin intermediul voucherelor de vacanță. Pensiile facultative – pilonul 3, activitățile din categoria Fitness & sport și Sănătate s-au regăsit, de asemenea, în preferințele angajaților de anul trecut.

De la an la an, cele mai importante creșteri au fost înregistrate în categoriile Turism intern (tichete de vacanță) – bugete alocate cu 22% mai mari în 2018, față de 2017 – și în Fitness & sport - plus 38% anul trecut.

Cel mai scump beneficiu accesat în 2018 în platforma BenefitOnline.ro a fost înregistrat în categoria Sănătate - un pachet de servicii stomatologice redus cu 30% față de prețul inițial, plătit cu bani personali.

Cu un an în urmă, cel mai scump beneficiu accesat a fost un pachet de naștere la un furnizor de servicii medicale.

Ce vrea generația Z de la angajator

Anul trecut, bugetele cheltuite de femei în platforma BenefitOnline.ro le-au depășit pe cele cheltuite de bărbați, excepție făcând pensiile private – 44% femei vs. 56% bărbați. Cea mai mare diferență este vizibilă la achiziția de cursuri profesionale – 63% femei vs. 37% bărbați.

Generația din care fac parte angajații este un alt factor care determină opțiuni diferite în alegerea beneficiilor. Baby Boomers și angajații din Generația X au optat preponderent pentru vacanțe (tichete de vacanță), pensii private și cursuri profesionale.

Reprezentanții Generației Y și-au ales beneficii precum cadouri, transport, sport, cursuri profesionale și telecom & electroIT.

Cei mai tineri angajați, din Generația Z, au optat mai ales pentru cadouri, sport și telecom & electroIT.