10 întrebări pe care să le pui în primele zile la job

  • 14 sept. 2016, 10:14
  • 753

Oferta a fost semnată, ai toastat deja un pahar de șampanie cu cei dragi și, în două săptămâni, începi noul job. Faci impresie bună prin întrebările potrivite la timpul potrivit.

Pregătește cu atenție „temele” pentru primele zile la job, prin identificarea acelor întrebări care arată interesul tău, dar și abilitatea de a afla cele mai importante informații. Sunt întrebările care te ajută să pornești pe un drum frumos și constructiv și să obții rezultatele pe care ți le-ai propus.Primul pas este stabilirea unor tematici pentru aceste întrebări, de interes fiind informațiile despre stilul de lucru, despre politicile interne, cultura corporatistă, precum și părerile formale și informale ale colegilor. Întrebările atent gândite și răspunsurile primite te ajută să-ți formezi o părere despre noul loc de muncă și să-ți dai seama din timp dacă este ceea ce ți-ai dorit.

Care este stilul de lucru și care sunt procedurile? 

Fiecare manager și fiecare companie are propriul stil de a face lucrurile pe care îl consideră normal. De aceea, este bine să întrebi detalii despre stilul de lucru pentru a fi în concordanţă cu viziunea şefului şi a echipei. Întreabă colegii dacă au descoperit un stil neobișnuit de lucru sau anumite proceduri de care nu știau la venirea lor în companie. Foarte important este să afli și cum s-au adaptat noilor cerințe.

Care sunt politicile interne? 

Află micile secrete ale culturii corporatiste în pauze când savurezi cafeaua alături de colegi. Întreabă managerul despre oamenii alături de care vei lucra, despre prietenii și echipe  care au o anumită abordare, un anumit stil de lucru. Află care este reputația echipei din care faci parte în cadrul organizației, ce probleme întâmpină. Care este cea mai bună persoană din echipă căreia să-i ceri sfatul?

Care sunt proiectele cu cea mai mare importanță în companie în momentul de față? 

Pentru a avea o imagine cât mai clară asupra activității tale, dar și asupra inițiativelor pe care le poți lua, este bine să știi ce proiecte sunt cele mai importante pentru echipă. Astfel, îți vei defini și rolul și vei evita situațiile în care lucrezi random la mai multe proiecte și îți este dificil să termini vreunul.

Ce decizii pot lua singur și în ce privințe este este nevoie să cer acordul? 

Este important să știi ce decizii poți lua pe cont propriu și când este important să informezi managerul care este avizat în anumite hotărâri.

Care sunt tehnologiile care mă ajută să automatizez task-urile? 

Scopul este să fii cât mai eficient și să dai rezultate bune într-un timp cât mai scurt. Așa că este bine să știi despre tehnologia care te poate ajuta să rezolvi cât mai repede task-urile (trad. sarcini de lucru) repetitive sau ușor plictisitoare. 

În ce activități întâmpinați dificultăți şi aţi vrea să le optimizați? 

Este întrebarea pe care merită să o adresezi fie managerului, fie unui coleg. Sigur vor găsi probleme încă nerezolvate sau task-uri (sarcini de lucru) pe care ar vrea să le delege pentru ca activitatea să devină mult mai fluidă. Profită de pauze pentru a afla detalii despre cum le-ar plăcea să fie rezolvate respectivele probleme.

Care este programul de lucru? 

Managerul este adeptul respectării stricte a unui program la serviciu sau este flexibil și îți oferă ocazia de a lucra câteodată de oriunde și oricând, singura condiție fiind să fii productiv? Este important să știi care sunt așteptările acestuia pentru a-ți organiza programul și pentru a arăta respect colegilor care vin la birou la o anumită oră. De asemenea, este nevoie să știi care este abordarea acestuia în cazul în care vrei să lucrezi de acasă pentru că juniorul nu se simte prea bine sau dacă ai nevoie de o cerere de concediu în zilele în care lipsești de la birou doar 2-3 ore.

De ce a plecat persoana care a ocupat acest post înaintea mea? 

Este important să afli motivele pentru care a plecat fostul angajat, dar şi care au fost atuurile tale la interviul de angajare. Merită să ştii dacă ai mai multe competenţe decât fostul angajat.

Ce șanse de creștere am în companie din această poziție? 

Corelează răspunsul la întrebarea „De ce a plecat fostul angajat?” cu răspunsul la întrebarea despre posibilitățile de avansare în companie. Dacă persoana care a ocupat același post ca tine a plecat după un an deşi era lăudat pentru competenţele sale, poți să-ți dai seama care este traiectoria lucrurilor. Pe de altă parte, dacă angajații sunt de ani de zile în companie și mereu zâmbitori, este clar că sunt posibilități de avansare și de motivație personală.

Cum se face evaluarea și cum primesc feedback? 

Prima zi la birou marchează şi numărătoarea inversă spre evaluarea ta, așa că e bine să știi detalii formale și informale despre modul în care îți sunt cuantificate rezultatele. Fii explicit și întreabă care sunt așteptările și indicatorii de performanță astfel încât să lucrezi în direcția bună.

Fii cel care planifică o întâlnire cu managerul pentru a afla feedback-ul său. Chiar dacă nu există astfel de evaluări sau sunt foarte rare (la 6 luni sau un an), este bine să ai o evaluare la un interval mai scurt pentru a ști cum să-ți îmbunătățești activitatea pe parcurs. Chiar dacă ai făcut și greșeli (uneori din lipsa cunoștințelor sau a experienței), inițierea unei discuții despre rezultate arată că ești proactiv şi interesat ca lucrurile să meargă bine la job.