„Fabricat în Moldova”, o platformă de promovare a produselor autohtone

  • 4 feb. 2019, 16:00
  • 556

În jur de 450 de agenți econo­mici din diverse ramuri ale econo­miei naționale și-au dat întâlnire, zilele acestea, la expoziția anuală „Fabricat în Moldova”, organiza­tă la Moldexpo. De asemenea, au fost prezentate 21 de standuri co­lective și anume ale UTA Găgăuzia, standul regiunii transnistrene și ale altor 19 consilii raionale, precum: Anenii Noi, Cahul, Călărași, Criuleni, Cimișlia, Dubăsari, Edineț, Fălești, Florești, Glodeni, Hânceşti, Ialoveni, Leova, Nisporeni, Râșcani, Rezina, Orhei, Ungheni, Stefan Voda.

„Fabricat în Moldova” este cea mai bună platformă de promo­vare a produselor autohtone, de cercetare a noilor încercări, pen­tru punerea în evidență a nivelului de competitivitate a companiilor naționale și majorarea cererii de consum pentru produsele noastre! Sloganul ediției curente este: „Aca­să. Autentic. Autohton”, a declarat Sergiu Harea, președintele Came­rei de Comerț și Industrie, la des­chiderea evenimentului.

Sindicatele sunt mulțumite de faptul că, pe an ce trece, acest eveniment capătă o amploare tot mai mare. „Ceea ce este fabricat în Moldova înseamnă crearea locuri­lor de muncă, investiții, achitarea salariilor și a impozitelor. Se dez­voltă economia țării, sunt menți-nuți cetățenii Republicii Moldova acasă. La o bună parte din agenții economici prezenți aici sunt organizații sindicale. Asta înseamnă că se muncește legal, sunt contracte individuale de muncă, programe și măsuri de protecție socială pen­tru toți lucrătorii din domeniul respectiv”, a menționat Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al CNSM, prezent la eveniment.

Acolo unde sunt organizații sindicale, se iau măsuri de protecție socială pentru salariați. 

La „Fabricat în Moldova” s-a aflat și Peter Michalko, șeful Delegației Uniunii Europene la Chișinău. El a menționat că acest eveniment are o importanță majoră nu doar pentru agenții economici autoh­toni, ci și pentru cei ce doresc să investească în Moldova.

Ambasadorul UE a amintit faptul că în septembrie 2018 s-au împlinit patru ani de la im­plementarea Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprin­zător (DCFTA), care este parte a Acordului de Asociere cu Uniu­nea Europeană.

Datorită DCFTA, circa 70% din produsele moldovenești ajung în UE, iar gama acestora este una complexă și diversifi­cată. „Este un fapt împlinit, care nu poate fi contestat nici de cei mai aprigi critici ai DCFTA. Anu­me datorită acestui acord, sec­torul agroalimentar a înregistrat cea mai mare creștere, în ultimii patru ani, aceasta fiind de 44% la capitolul exporturi”, a notat ambasadorul.

Cel mai mare stand colectiv, din cele 21 amenajate la expoziție, este cel al UTA Găgăuzia, cu o suprafață de 230 de metri pătrați. Prim-adjunctul bașcanului Găgăuziei, Vadim Ceban, a declarat că sunt companii pro­ducătoare prezente cu produse de calitate pe piața UE, care be­neficiază de facilitățile de liber schimb.

Ion Chicu, ministrul Finanțelor, a dat asigurări că instituția pe care o conduce va susține și în continuare producătorii autohtoni, apreciind, totodată, organizarea Expoziției naționale „Fabricat în Moldova”, ce con­tribuie nemijlocit la dezvolta­rea economiei statului nostru. Evenimentul are inclus și un program de afaceri, cu mese rotunde, prezentări de companii și produse, seminare, conferințe pe teme de interes comun în sfera cooperării comercial-eco­nomice.

A venit să susțină producăto­rii autohtoni, dar și să schimbe câteva vorbe cu managerii între­prinderilor din industria ușoară, adunați toți în același loc, și Nadejda Rusnac, președinta Federației Sindicatelor Lucrăto­rilor din Industria Ușoară.

„Avem foarte multe bran­duri moldovenești în industria ușoară, cunoscute în multe țări. Sunt binevenite aceste expoziții pentru a promova produsele autohtone, pentru a le duce fai­ma mai departe, ca brandurile noastre să fie recunoscute în țările europene. În cadrul între­prinderilor din industria ușoară avem organizații sindicale pri­mare. Cu conducătorii acestora susținem un dialog social con­structiv, în favoarea membrilor de sindicat”, a menționat Nadej­da Rusnac.

Delicii culinare expuse de producători autohtoni

Vizitatorii expoziției au avut ocazia să deguste și să procure celebra mozzarela, folosită în mod tradiţional la prepararea pizzei, şi brânza cremoasă feta, ce provine din Grecia, produse, mai nou, de o antreprenoare din Cahul. De asemenea, au fost ex­puse produse precum mezeluri eco sau miere din flori de muş­tar preparate de o companie din satul Ratuș, raionul Criuleni.

„Mierea noastră este bună pentru întărirea imunităţii. În perioada rece a anului este re­comandată pentru a ameliora problemele respiratorii”, a men­ţionat managerul unei companii de producere a mierii, Veaceslav Bovari.

Nelipsit de la eveniment a fost și renumitul meșter popu­lar Vasile Goncear din Hoginești, Călăraşi, care a surprins vizitato­rii cu un vas de lut gigant.

De asemenea, au fost expuse haine şi mobilă, unele articole fiind comercializate cu reduceri de 50%. Iar pentru ca timpul să treacă mai repede, atmosfe­ra a fost degajată de membrii ansamblului Sălcioara din satul Boșcana, raionul Criuleni. Ex­poziţia „Fabricat în Moldova” este deschisă la Moldexpo pentru vizitatori în perioada 30 ianuarie – 3 februarie.