Noi reguli de cercetare a accidentelor de muncă, în vigoare

  • 15 iun. 2019, 12:50
  • 1 080

Începând din 15 iunie, cercetarea accidentelor de muncă va avea loc în baza unor noi reguli. Acestea nu vor mai fi ceretate de Inspectoratul de sta al muncii, ci, în funcție de domeniul de activitate, de către autoritatea competentă în domeniul siguranței ocupaționale respective.

Potrivit unor modificări operate la Regulamentul privind modul de cercetare a accidentelor de muncă, angajatorii, în funcție de domeniul de activitate, vor comunica imediat despre producerea accidentelor la locul de muncă (prin telefon sau prin orice alte mijloace de comunicare) autorității competente în domeniul siguranței ocupaționale respective, Casei Naționale de Asigurări Sociale și, după caz, organului ierarhic superior, organului sindical de ramură sau interramural, Agenției Naționale pentru Sănătate Publică (în cazurile de intoxicație acută).

În cazul producerii accidentelor grave și mortale, angajatorul va comunica suplimentar subdiviziunilor teritoriale ale poliţiei în a căror rază s-a produs accidentul. În toate cazurile în care autoritatea competentă în domeniul siguranţei ocupaţionale a aflat despre producerea unui accident, aceasta are obligaţia să se autosesizeze.

Ulterior, autoritatea competentă în domeniul siguranței ocupaționale va informa, în termen de 5 zile, Inspectoratul de Stat al Muncii cu privire la accidentele de muncă produse.

Noile reguli mai prevăd că accidentele grave şi mortale produse la locul de muncă se cercetează de inspectorii de muncă din cadrul autorității competente în domeniul siguranței ocupaționale, iar cele cu incapacitate temporară de muncă – de comisia angajatorului. Dacă angajatorul nu are posibilitatea de a constitui o comisie de cercetare a accidentului, acesta va fi cercetat de autoritatea competentă în domeniul siguranței ocupaționale.

La cercetarea accidentelor vor avea dreptul să participe, după caz, reprezentanții împuterniciți ai organului ierarhic superior, ai autorităților administrației publice locale (specialiști în domeniul securității și sănătății în muncă), ai Casei Naționale de Asigurări Sociale, ai organului sindical și, la invitația inspectorului de muncă, specialiști din domeniul de activitate al angajatorului. Totodată, au dreptul să asiste persoanele care reprezintă în mod legal interesele accidentaților sau ale familiilor acestora. Pentru identificarea existenței raporturilor de muncă, poate fi solicitată și participarea reprezentantului Inspectoratului de Stat al Muncii.

Accidentele de muncă vor fi înregistrate într-un Registru de evidență a accidentelor de muncă/bolilor (intoxicațiilor) profesionale.