Intenționați să depuneți o petiție la FISC? Ce reguli trebuie respectate

  • 30 mar. 2019, 12:14
  • 697

Serviciul Fiscal de Stat a aprobat un Regulament cu privire la depunerea și recepționarea petițiilor, care stabilește ce trebuie să conțină o petiție depusă la FISC și regulile de depunere și înregistrare a lor. Documentul urmează să intre în vigoare din 1 aprilie.

Potrivit Regulamentului, petiția poate fi depusă prin trei modalități:

  • în scris la SFS ori expediată prin poștă sau fax;
  • transmisă în formă electronică;
  • verbal, fiind consemnată într-un proces-verbal.

Toate petițiile se înregistrează imediat de către subdiviziunile responsabile de recepționarea corespondenței, care trebuie să confirme înregistrarea lor.

Petițiile sau alte documente depuse în scris la SFS sau prin fax se consideră a fi depuse odată cu înregistrarea lor în cadrul SFS. Cele trimise prin poștă se consideră depuse în termen dacă au fost predate recomandat la oficiul poștal înainte de expirarea termenului. În cazul petițiilor sau documentelor depuse în formă electronică, Direcția gestionare documente și arhivare va comunica petiționarului în cel mult două zile, prin aceleași mijloce, numărul de înregistrare a petiției.

Dovada depunerii petiției în formă electronică, respectiv a comunicării numărului de înregistrare, este mesajul salvat în dosarul “Primite”, “Trimise” al contului de poștă electronică mail@sfs.md.

Petițiile formulate verbal în cadrul programului de audiență cu publicul se vor consemna într-un proces-verbal de persoana desemnată responsabilă, care va prezenta petiția pentru înregistrare subdiviziunii responsabile de înregistrarea corespondenței.

Regualmentul aprobat stabilește că petiția depusă/remisă SFS trebuie să conțină următoarele elemente:

  • numele, prenumele/denumirea, domiciliul/sediul petiționarului sau adresa electronică, dacă se solicită răspuns pe această cale;
  • în cazul persoanelor specificate la art.131 alin.(5) și art.187 alin.(21) din Codul fiscal, se va indica adresa electronică la care petiționarul solicită să primească răspuns, dacă această adresă este alta decît cea comunicată la momentul conectării, la serviciile fiscale electronice;
  • denumirea autorității publice;
  • obiectul petiției și motivarea acesteia, cu indicarea probelor și expunerea faptelor pe care se întemeiază petiția în mod clar, concis și cu bună-credință;
  • semnătura petiționarului ori a reprezentantului său legal sau împuternicit, iar în cazul petiției transmise în formă electronică-semnătura electronică;
  • documentul confirmativ al reprezentantului legal sau procura reprezentantului împuternicit;
  • documente sau dovezi prevăzute de reglementările legale în vigoare considerate utile de către petiționar pentru susținerea petiției sale, după caz.

Petițiile anonime sau cele depuse fără indicarea adresei poștale sau electronice a petiționarului nu se examinează.

Dacă petiția depusă se încadrează în una din următoarele criterii:

  • nu corespunde cerințelor legale stabilite pentru un document electronic;
  • nu conține denumirea autorității publice;
  • nu conține obiectul petiției și motivarea acesteia;
  • lipsește semnătura petiționarului ori a reprezentantului său legal sau împuternicit, iar în cazul petiției transmise în formă electronică-semnătura electronică, aceasta se înregistrează.

Ulterior, persoana responsabilă de examinarea petiției va comunica, dacă este posibil prin scrisoare, petiționarului neajunsurile depistate și va acorda un termen rezonabil pentru înlăturarea acestora. În cazul în care petiționarul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, petiția nu se examinează.

Potrivit Regulamentului, SFS are dreptul să nu examineze în fond petițiile ce conțin un limbaj necenzurat sau ofensator, amenințări la securitatea națională, la ordinea publică, la viața și sănătatea persoanei oficiale, precum și a membrilor familiei acesteia.

În cazul identificării unor asemenea petiții, se va informa conducerea ierarhic superioară printr-o notă depusă în scris prin care se va solicita acceptul ca petiția să nu fie examinată.

Petițiile care conțin amenințări la securitatea națională, la ordinea publică, la viața și sănătatea persoanei oficiale sau a membrilor familiei acesteia, precum și amenințări la adresa altor autorități și/sau a altor persoane oficiale sau grupuri de persoane, se remit organului de drept competent.