Într-un studiu al centrului analitic se remarcă faptul că 99% din numărul total de contracte de închiriere încheiate în ultimii 2 ani au fost semnate ca urmare a negocierilor directe, în timp ce prețul nominal a fost stabilit sau prețul, care depășea în medie prețul standard al terenului cu doar 2%.
Deci, dacă terenul din mun. Chișinăul ar fi fost închiriat la prețul pieței, atunci bugetul municipal ar primi 14,35 milioane lei mai mult anual. Experții au atras atenția asupra riscului de utilizare a contractului de leasing ca o etapă pregătitoare privatizării și a utilizării terenului în alte scopuri. "Faptul că arenda de terenuri servește drept o etapă pregătitoare privatizării nu este altceva decât o schemă pentru achiziționarea de terenuri ieftine în detrimentul interesului public. Excluderea unei astfel de posibilități din cadrul legislativ este capabilă să aducă la buget cel puțin 10 milioane de lei anual ", spun experții. De asemenea, Expert-Grup atrage atenţia practicii de utilizare a terenului fără prezența contractelor de arendă. Acest lucru se întâmplă în cazul ocupării ilegale de terenuri sau în cazul în care contractele de închiriere nu sunt înregistrate (chirie ilegală).
Potrivit experților, Curtea de Conturi a dezvăluit 214 terenuri cu o suprafață de circa 38 hectare, care au fost folosite gratuit de către persoane fizice și juridice și, prin urmare, nu au fost inregistrate venituri anuale de circa 2,6 milioane lei. La începutul anului 2018, contractele de arendă nu au fost actualizate pentru celelalte 112 loturi cu o suprafață de 17,7 hectare, iar valoarea aproximativă a pierderilor a fost de aproximativ 1,9 milioane de lei pe an. Pierderile minime în aceste cazuri sunt de 4,5 milioane de lei pe an. În plus, Expert-Grup subliniază faptul că într-un spațiu public nu există informații despre fondul funciar al municipiului Chișinău.
"Desi in 2012 a fost lansata aplicatia map.chisinau.md, care prezinta in timp real structura fondului funciar după proprietar, spatiul liber / ocupat si relatiile economice stabilite pentru ei, aceasta aplicatie nu functioneaza timp de cel putin 2 ani", subliniaza experții.
Întrucât un astfel de sistem de informare nu mai există, el oferă entităților economice oportunitatea de a primi, ca urmare a negocierilor directe, un drept exclusiv de a folosi terenuri. Experții subliniază faptul că lipsa de transparență la administrarea terenurilor, întârzierea proceselor de luare a deciziilor în consiliul municipiului Chișinău duce la pierderea terenurilor municipale.
Într-un studiu al centrului analitic se remarcă faptul că 99% din numărul total de contracte de închiriere încheiate în ultimii 2 ani au fost semnate ca urmare a negocierilor directe, în timp ce prețul nominal a fost stabilit sau prețul, care depășea în medie prețul standard al terenului cu doar 2%.
Deci, dacă terenul din mun. Chișinăul ar fi fost închiriat la prețul pieței, atunci bugetul municipal ar primi 14,35 milioane lei mai mult anual. Experții au atras atenția asupra riscului de utilizare a contractului de leasing ca o etapă pregătitoare privatizării și a utilizării terenului în alte scopuri. "Faptul că arenda de terenuri servește drept o etapă pregătitoare privatizării nu este altceva decât o schemă pentru achiziționarea de terenuri ieftine în detrimentul interesului public. Excluderea unei astfel de posibilități din cadrul legislativ este capabilă să aducă la buget cel puțin 10 milioane de lei anual ", spun experții. De asemenea, Expert-Grup atrage atenţia practicii de utilizare a terenului fără prezența contractelor de arendă. Acest lucru se întâmplă în cazul ocupării ilegale de terenuri sau în cazul în care contractele de închiriere nu sunt înregistrate (chirie ilegală).
Potrivit experților, Curtea de Conturi a dezvăluit 214 terenuri cu o suprafață de circa 38 hectare, care au fost folosite gratuit de către persoane fizice și juridice și, prin urmare, nu au fost inregistrate venituri anuale de circa 2,6 milioane lei. La începutul anului 2018, contractele de arendă nu au fost actualizate pentru celelalte 112 loturi cu o suprafață de 17,7 hectare, iar valoarea aproximativă a pierderilor a fost de aproximativ 1,9 milioane de lei pe an. Pierderile minime în aceste cazuri sunt de 4,5 milioane de lei pe an. În plus, Expert-Grup subliniază faptul că într-un spațiu public nu există informații despre fondul funciar al municipiului Chișinău.
"Desi in 2012 a fost lansata aplicatia map.chisinau.md, care prezinta in timp real structura fondului funciar după proprietar, spatiul liber / ocupat si relatiile economice stabilite pentru ei, aceasta aplicatie nu functioneaza timp de cel putin 2 ani", subliniaza experții.
Întrucât un astfel de sistem de informare nu mai există, el oferă entităților economice oportunitatea de a primi, ca urmare a negocierilor directe, un drept exclusiv de a folosi terenuri. Experții subliniază faptul că lipsa de transparență la administrarea terenurilor, întârzierea proceselor de luare a deciziilor în consiliul municipiului Chișinău duce la pierderea terenurilor municipale.