Cum influențează minimul de existență la formarea pensiilor

  • 19 dec. 2019, 11:46
  • 814

Conform Legii cu privire la mi­nimul de existență, nr. 152/2012, minim de existență este un indica­tor ce reprezintă mărimea valorică a volumului minim de consum al bunurilor materiale şi a serviciilor pentru satisfacerea necesităților principale, menținerea sănătății şi pentru susținerea viabilității omu­lui.

 

Se vorbește des astăzi despre minimul de existență. Ce în­seamnă acest indicator, care este mărimea lui, cine îl calcu­lează și unde se întrebuințează? Sunt pensionară, dar acti­vez, dat fiind că pensia mea este de doar 1702 lei. Unora li s-au majorat pensiile, iar mie mi-a fost micșorată când mi s-a anulat suportul financiar. Lucrez de 44 de ani la stat fără întrerupere și cu ce m-am ales? Nu am nici facilități la servi­ciile comunale, fiindcă pensia mea și salariul e cu puțin peste 3000 de lei. Despre care minim de existență se vorbește atât de mult la stabilirea pensiilor și a salariilor? 

Tatiana Iavorscaia

Setul minim de produse alimen­tare se formează: 1) pentru popu­laţia aptă de muncă – pornind de la particularităţile fiziologice ale organismului bărbaţilor şi feme­ilor în vârsta aptă de muncă; 2) pentru persoanele peste vârsta de pensionare – luând în considerare reducerea necesităţii de energie şi substanţe nutritive a persoanelor în etate; 3) pentru copii – pornind de la necesitatea asigurării unei alimentaţii complete pentru dez­voltarea organismului copilului (cu vârsta de până la un an şi până la 7 ani), precum şi alimentarea supli­mentară pentru dezvoltarea activă fizică a copiilor (cu vârsta de la 7 până la 18 ani).

Produsele alimentare incluse în coşul alimentar sunt îmbinate în următoarele grupe: pâine şi pro­duse de panificaţie; carne şi pro­duse din carne; lapte şi produse lactate; peşte şi produse din peşte; ouă; grăsimi; zahăr şi produse de cofetărie; cartofi; legume; culturi de bostănărie; fructe, pomuşoare şi struguri, alte produse (sare, droj­die, ceai, frunze de dafin).

În cheltuielile pentru procura­rea mărfurilor industriale se includ costurile pentru achiziționarea mărfurilor combinate în următoa­rele categorii de produse: îmbră­căminte, lenjerie, încălţăminte, cio­rapi, articole de galanterie, veselă, rechizite școlare, produse sanitare şi de igienă, detergenți, medica­mente.

În cheltuielile pentru achitarea serviciilor se includ cheltuielile pentru serviciile locativ-comuna­le; serviciile de transport public; comunicații electronice şi poștale; de protecţie a sănătăţii; servici­ile prestate de către instituțiile preșcolare; serviciile de reparaţie a  îmbrăcămintei, încălțămintei, apa­ratelor de uz casnic; serviciile ritu­ale.

Mărimile primelor şi contribuțiilor obligatorii includ primele de asigurări obligatorii de asisten­tă medicală şi contribuțiile indivi­duale de asigurări sociale de stat obligatorii.

Mărimea minimului de existență pentru o persoană se determină în lei pe lună și se calculează semes­trial şi pentru anul calendaristic prin metoda normativ-statistică.

Mărimea minimului de existență se determină în medie pentru o persoană, diferențiat teritorial pe principalele grupe socio-demo­grafice ale populației.

Principalele grupe socio-demo­grafice ale populaţiei sunt:

copiii, inclusiv:

  • până la un an;
  • de la un an până la 7 ani;
  • de la 7 ani până la 18 ani;
  • bărbații şi femeile în vârstă aptă de muncă;
  • persoanele peste limita vâr­stei de pensionare.

Conform datelor statistice, mi­nimul de existență în semestrul I din 2019 a constituit:

  • Total populație – 2028 lei lunar;
  • Populația aptă de muncă – 2181,5 lei lunar;
  • Pensionari – 1726,5 lei lunar;
  • Copii – 1927,7 lei.

Potrivit cadrului legal, minimul de existență se utilizează la:

  • evaluarea generală a nivelului de trai al populației şi al principa­lelor grupuri socio-demografice în procesul de punere în aplicare a politicii sociale;
  • argumentarea necesității de modificare a mărimilor salariului minim şi pensiei minime pentru limită de vârstă, a venitului lunar minim garantat al familiei, a mă­rimilor burselor, indemnizațiilor şi compensațiilor.

Cu părere de rău, utilizarea mi­nimului de existență în scopurile expuse se reglementează prin ac­tele normative corespunzătoare, pornind de la posibilitățile financi­are ale statului.

Sindicatele pledează pentru faptul ca minimul de existență să reglementeze garanțiile minime de stat în domeniul veniturilor populației, în procesul de imple­mentare a politicilor statului în do­meniul social, proporțional costu­lui de trai, pentru asigurarea unui standard de viață adecvat.

La insistența sindicatelor, oda­tă cu implementarea Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, pentru salariații din unitățile buge­tare al căror salariu lunar calculat începând cu 1 decembrie 2018, pentru o funcție cu durata norma­lă a timpului de muncă, este mai mic de 2000 de lei, aceștia bene­ficiază de plată compensatorie. Plata compensatorie se determină ca diferență dintre 2000 de lei (mi­nimul de existență pentru 2018) și salariul lunar calculat, proporțional timpului efectiv lucrat.