Certificatele de concediu medical vor fi înregistrate pe o platformă digitală

  • 18 sept. 2019, 9:40
  • 757

Problema privind neachitarea la timp a plății pentru incapacitatea temporară de mun­că, semnalată până acum de mai mulți angajați responsabililor de la Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), pare că va fi soluționată în scurt timp. Recent, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) a anunțat despre lansarea Portalului certifica­telor medicale MConnect.

Astfel, potrivit ministrei Ala Nemerenco, certificatele de con­cediu medical vor fi înregistrate electronic și transmise prin inter­mediul platformei digitale către Casa Națională de Asigurări Soci­ale (CNAS) pentru a fi determina­tă plata pentru incapacitatea tem­porară de muncă. Totuși, adaugă șefa de la Sănătate, pacienții vor primi și un certificat pe suport de hârtie, pe care îl vor prezenta an­gajatorilor. 

Control sistemic al modului de plată

„Utilizarea portalului are drept scop construirea unui meca­nism de evidență și un control sistemic al modului de plată a indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă și aduce­rea în concordanță a plăților cu experiența internațională. Aceas­tă modalitate există în foarte multe țări. Lucrurile nu se schim­bă esențial, doar plata și trans­miterea datelor”, a specificat Ala Nemerenco.

Reamintim că, din 1 iulie anul curent, conform modificărilor operate în legislaţie, CNAS sta­bileşte, calculează şi plăteşte in­demnizaţiile pentru incapacitatea temporară de muncă din bugetul asigurărilor sociale de stat (BASS), începând cu a şasea zi de conce­diu medical. Aceasta se referă la boli obişnuite sau la accidente nelegate de muncă. Indemnizațiile pentru primele cinci zile de concediu medical vor fi calcula­te și achitate de angajator, însă nu mai mult de 15 zile cumula­tive pe parcursul unui an calendaristic.

De ce a întârziat lansarea portalului

„Motivul de întârziere a lansării portalului online până acum, fapt ce a generat și restanțe la achi­tarea acestor plăți, a fost legat de faptul că primul câștigător al licitației de achiziții publice, rea­lizată de precedenta conducere a ministerului, după câteva luni de falsă activitate, a refuzat ono­rarea contractului, sub pretextul că nu se încadrează în termen și nu are capacități umane sufici­ente. Astfel, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a fost pus în situația de a începe licitația de achiziții publice de la zero și, după două proceduri repetate de concurs, a inițiat crearea Por­talului certificatelor de concediu medical”, se precizează într-un comunicat de presă al MSMPS.

Potrivit legii, indemnizaţiile pentru incapacitate de muncă legată de tuberculoză, SIDA, ma­ladii oncologice şi cele pentru în­grijirea copilului bolnav se vor sta­bili, de asemenea, de către CNAS, începând cu prima zi calendaris­tică de concediu medical şi vor fi achitate din mijloacele BASS. Banii urmează să fie achitați prin intermediul cardului salarial, al celui social sau al oficiului poștal. Acum câteva zile, într-un comuni­cat de presă, CNAS a anunțat că a încheiat contracte cu opt bănci pentru plata concediului medi­cal prin card salarial. În cazul în care instituţiile bancare nu vor prezenta informaţia Casei Naţi­onale de Asigurări Sociale, plata indemnizaţiilor se va efectua prin intermediul ÎS „Poşta Moldovei”, la orice oficiu poştal.