Beneficiarii de pensie, care și-au stabilit domiciliul în străinătate, nu vor primi suport financiar de stat

  • 28 mai 2019, 15:50
  • 869

Pensiile pentru persoanele care și-au stabilit domiciliul în străinătate vor fi acordate în baza unor reguli noi.

Guvernul urmează să examineze în ședința de mâine un proiect de modificare a Regulamentului privind modul de plată a pensiilor stabilite în sistemul public de pensii şi alocaţiilor sociale de stat, care reglementează noile reguli.

Documentul prevede obligația beneficiarului de pensie stabilit în străinătate de a prezenta, la fiecare 12 luni, un certificat de viață pe adresa Casei Naționale de Asigurări Sociale.

Proiectul de document prevede următorul model al Certificatului de viață, pe care beneficiarii de pensii, stabiliți în străinătate, urmează să-l prezinte CNAS:

Documentul este compus din partea introductivă, partea A și partea B.

Beneficiarul de pensie va completa Partea A a Certificatului de viață și îl va semna la misiunea diplomatică/oficiul consular al Republicii Moldova de pe teritoriul statului de domiciliu sau la subdiviziunile teritoriale ale Casei Naționale de Asigurări Sociale, care va autentifica faptul că acest document a fost semnat personal de către beneficiarul de pensie.

Misiunea diplomatică/oficiul consular al Republicii Moldova de pe teritoriul statului de domiciliu al beneficiarului de pensie, subdiviziunile teritoriale ale Casei Naționale de Asigurări Sociale vor completa Partea B a Certificatului de viață.

La autentificarea Certificatului de viață, misiunea diplomatică/oficiul consular al Republicii Moldova, subdiviziunile teritoriale ale Casei Naționale de Asigurări Sociale verifică dacă datele completate de beneficiar în Partea A a Certificatului de viață sunt valabile și corespund datelor din actele confirmative.

Certificatul de viață autentificat va fi transmis Casei Naționale de Asigurări Sociale prin intermediul poștei sau al persoanei împuternicite printr-o procură.

În cazul în care beneficiarul nu prezintă sau nu transmite Certificatul de viață în termenul indicat la pct., plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare lunii în care expiră cele 12 luni. După prezentarea sau transmiterea certificatului de viață, plata pensiei se reia de la data suspendării, în baza deciziei casei teritoriale de asigurări sociale.

Certificatul de viață va fi întocmit într-un singur exemplar original, pentru a fi prezentat/transmis Casei Naționale de Asigurări Sociale. Pentru autentificarea Certificatului de viață la misiunile diplomatice/oficiile consulare ale Republicii Moldova de pe teritoriul statului de domiciliu, solicitantul va achita taxa consular.

Proiectul de modificare a Regulamentului mai prevede faptul că beneficiarii de pensii stabiliți în afara țării nu vor primi suportul financiar în mărimea diferenței dintre cuantumul cumulative al pensiei și suportul financiar de stat până la majorare și cuantumul pensiei majorate, acordat în cazul în care, după majorarea pensiei, cuantumul acesteia va depăși 1500 de lei (Art. 3, alin. (2) din Legea nr. 254/2018).

Autorii menționează că acest suport nu se va acorda, deoarece suportul este o plată fixă care se acordă din bugetul de stat și nu este o parte a pensiei.

Totodată, proiectul care urmează a fi examinat mâine de Guvern prevede că în cazul în care persoana își va stabili domiciliul într-un stat cu care Moldova nu are încheiat un acord privind asigurările sociale, pensia va înceta din luna următoare celei în care beneficiarul a fost radiat din evidență, cu posibilitatea reluării achitării.

În cazul în care beneficiarul de pensie revine și își stabilește domiciliul în Republica Moldova, plata pensiei se va efectua în baza regulilor generale.