Din ce în ce mai dinamică și mai adaptată realităților actuale, recrutarea va face pasul următor în 2017, devenind mai informală, mai socială și, nu în ultimul rând, mai digitalizată. Procesele clasice de recrutare, așa cum le știam, se vor baza din ce în ce mai mult pe analiza social media și pe abilitățile personale, iar pachetul de compensații și beneficii va trece dincolo de salariu, în încercarea de a întâmpina și acoperi motivațiile care îi „mână în luptă” pe majoritatea candidaților vremurilor noastre.
Recrutare pe repede înainte
Una dintre cele mai importante tendințe în recrutarea din 2017 este rapiditatea. Intrarea pe piață a unui număr foarte mare de companii multinaționale, precum și dezvoltarea de afaceri antreprenoriale, într-un timp relativ scurt, a generat un necesar suplimentar de personal, iar angajatorii nu își mai pot permite să aștepte. Dacă acum câțiva ani, mai ales în perioada de criză, procesul de recrutare a unui candidat se întindea și pe câteva luni, în prezent, sunt situații în care candidații primesc răspunsul final, inclusiv oferta de angajare, după primul interviu.
Brand de angajator
Anul 2017 va fi marcat de o colaborare mult mai strânsă între departamentele de HR, Marketing și Customer Care, cu scopul de a îmbunătăți experiența actualilor, dar și potențialilor candidați. Să luăm acest exemplu. Câți dintre candidații care aplică pentru un job și sunt chemați la interviu, mai primesc feedback, dacă nu se numără printre cei selectați? Mulți dintre candidații care au primit acest tratament nu vor mai aplica niciodată pentru joburi din aceste companii, ceea ce limitează mult orizontul acestora din urmă.
În plus, studiile arată că peste 70% dintre candidații care nu au primit un tratament corespunzător la interviuri, împărtășesc și altora experiențele negative legate de angajator, ceea ce afectează reputația respectivelor companii și le șubrezesc brandul de angajator. În 2017, companiile vor aloca bugete mai mari pentru construirea sau îmbunătățirea imaginii lor în piața de recrutare, atât în mediul online, cât și în offline. În paralel cu recrutarea de noi talente, retenția actualilor angajați devine crucială, odată cu creștere competitivității în piața muncii. Companiile vor trebui să investească din ce în ce mai mult în traininguri, în îmbunătățirea condițiilor și spațiilor de muncă și în implementarea de sisteme care să răsplătească performanțele angajaților sau, de ce nu, să le măsoare nemulțumirile.
Referințele, cea mai sigură formă de recrutare
Raportul anual publicat de LinkedIn (Global Recruiting Trends 2017), la care au participat 4.000 de specialiști HR din 35 de țări, arată o tendință de „informalizare” a pieței de recrutare, pe care foarte mulți dintre noi o simt deja în propriile medii de lucru. Sursa numărul unu în căutări va fi cea a referințelor. 48% dintre specialiștii în HR se vor baza pe referințe, în încercarea de alege cei mai talentați angajați. Companiile au înțeles, în ultimii ani, că recrutarea bazată pe referințe are nenumărate avantaje: candidați recrutați mai rapid, care obțin performanțe mai bune și într-un timp mai scurt decât alți colegi, precum și tendința de a rămâne în companie pentru o mai bună perioadă de timp.
În condițiile în care majoritatea cercetărilor în domeniu din ultimii ani au arătat că tânăra generație nu este foarte statornică, recrutarea de candidați cu potențialul de a fi reținuți mai ușor a devenit un punct strategic. Pe lângă referințe, social media va juca un rol din ce în ce mai puternic în atragerea de talente. LinkedIn rămâne principalul teren de „vânătoare” a celor mai buni candidați. Grupurile de Facebook vin puternic din urmă, însă. Nu doar că poţi cu uşurinţă promova anunţuri de angajare în astfel de grupuri, dar interacţiunea este mai deschisă, aproape mai personală. Şi nu doar atât, sunt grupuri unde oamenii împărtăşesc informaţii despre locuri de muncă, despre experienţele cu angajatorii. Este un teritoriu care se extinde tot mai mult şi vom vedea toţi cât de mult va conta să ştii să foloseşti acest canal de comunicare, ca angajator.
Lucrul în echipă, în detrimentul individualiștilor
Una dintre cele mai surprinzătoare tendințe în recrutare, în 2017, potrivit aceluiași raport LinkedIn, este focusarea pe munca în echipă și capacitatea candidaților de a putea funcționa în echipă, în detrimentul muncii individuale. Pentru că, nu-i așa, sharing is caring. Organizațiile din întreaga lume încep să se restructureze, având în vedere că generațiile Y și Z, care au crescut practicând sporturi de echipă, reprezintă, astăzi, peste 90% din plaja de angajați.
Ce meserii se caută în 2017
E clar, în 2017, majoritatea HR managerilor se așteaptă să fie mai ocupați ca anul trecut. Potrivit studiului LinkedIn, 56% dintre participanții la studiu au declarat că să așteaptă la un val mai mare de angajări în 2017. Majoritatea companiilor se vor concentra pe atragerea de forță de vânzări, Engineering și poziții la nivel operaționali. Provocarea rămâne însă cum să atragi oameni bine pregătiți, iar aici este nevoie de dezvoltarea unor sisteme cât mai specifice de optimizare a selecției candidaților.
Din ce în ce mai dinamică și mai adaptată realităților actuale, recrutarea va face pasul următor în 2017, devenind mai informală, mai socială și, nu în ultimul rând, mai digitalizată. Procesele clasice de recrutare, așa cum le știam, se vor baza din ce în ce mai mult pe analiza social media și pe abilitățile personale, iar pachetul de compensații și beneficii va trece dincolo de salariu, în încercarea de a întâmpina și acoperi motivațiile care îi „mână în luptă” pe majoritatea candidaților vremurilor noastre.
Recrutare pe repede înainte
Una dintre cele mai importante tendințe în recrutarea din 2017 este rapiditatea. Intrarea pe piață a unui număr foarte mare de companii multinaționale, precum și dezvoltarea de afaceri antreprenoriale, într-un timp relativ scurt, a generat un necesar suplimentar de personal, iar angajatorii nu își mai pot permite să aștepte. Dacă acum câțiva ani, mai ales în perioada de criză, procesul de recrutare a unui candidat se întindea și pe câteva luni, în prezent, sunt situații în care candidații primesc răspunsul final, inclusiv oferta de angajare, după primul interviu.
Brand de angajator
Anul 2017 va fi marcat de o colaborare mult mai strânsă între departamentele de HR, Marketing și Customer Care, cu scopul de a îmbunătăți experiența actualilor, dar și potențialilor candidați. Să luăm acest exemplu. Câți dintre candidații care aplică pentru un job și sunt chemați la interviu, mai primesc feedback, dacă nu se numără printre cei selectați? Mulți dintre candidații care au primit acest tratament nu vor mai aplica niciodată pentru joburi din aceste companii, ceea ce limitează mult orizontul acestora din urmă.
În plus, studiile arată că peste 70% dintre candidații care nu au primit un tratament corespunzător la interviuri, împărtășesc și altora experiențele negative legate de angajator, ceea ce afectează reputația respectivelor companii și le șubrezesc brandul de angajator. În 2017, companiile vor aloca bugete mai mari pentru construirea sau îmbunătățirea imaginii lor în piața de recrutare, atât în mediul online, cât și în offline. În paralel cu recrutarea de noi talente, retenția actualilor angajați devine crucială, odată cu creștere competitivității în piața muncii. Companiile vor trebui să investească din ce în ce mai mult în traininguri, în îmbunătățirea condițiilor și spațiilor de muncă și în implementarea de sisteme care să răsplătească performanțele angajaților sau, de ce nu, să le măsoare nemulțumirile.
Referințele, cea mai sigură formă de recrutare
Raportul anual publicat de LinkedIn (Global Recruiting Trends 2017), la care au participat 4.000 de specialiști HR din 35 de țări, arată o tendință de „informalizare” a pieței de recrutare, pe care foarte mulți dintre noi o simt deja în propriile medii de lucru. Sursa numărul unu în căutări va fi cea a referințelor. 48% dintre specialiștii în HR se vor baza pe referințe, în încercarea de alege cei mai talentați angajați. Companiile au înțeles, în ultimii ani, că recrutarea bazată pe referințe are nenumărate avantaje: candidați recrutați mai rapid, care obțin performanțe mai bune și într-un timp mai scurt decât alți colegi, precum și tendința de a rămâne în companie pentru o mai bună perioadă de timp.
În condițiile în care majoritatea cercetărilor în domeniu din ultimii ani au arătat că tânăra generație nu este foarte statornică, recrutarea de candidați cu potențialul de a fi reținuți mai ușor a devenit un punct strategic. Pe lângă referințe, social media va juca un rol din ce în ce mai puternic în atragerea de talente. LinkedIn rămâne principalul teren de „vânătoare” a celor mai buni candidați. Grupurile de Facebook vin puternic din urmă, însă. Nu doar că poţi cu uşurinţă promova anunţuri de angajare în astfel de grupuri, dar interacţiunea este mai deschisă, aproape mai personală. Şi nu doar atât, sunt grupuri unde oamenii împărtăşesc informaţii despre locuri de muncă, despre experienţele cu angajatorii. Este un teritoriu care se extinde tot mai mult şi vom vedea toţi cât de mult va conta să ştii să foloseşti acest canal de comunicare, ca angajator.
Lucrul în echipă, în detrimentul individualiștilor
Una dintre cele mai surprinzătoare tendințe în recrutare, în 2017, potrivit aceluiași raport LinkedIn, este focusarea pe munca în echipă și capacitatea candidaților de a putea funcționa în echipă, în detrimentul muncii individuale. Pentru că, nu-i așa, sharing is caring. Organizațiile din întreaga lume încep să se restructureze, având în vedere că generațiile Y și Z, care au crescut practicând sporturi de echipă, reprezintă, astăzi, peste 90% din plaja de angajați.
Ce meserii se caută în 2017
E clar, în 2017, majoritatea HR managerilor se așteaptă să fie mai ocupați ca anul trecut. Potrivit studiului LinkedIn, 56% dintre participanții la studiu au declarat că să așteaptă la un val mai mare de angajări în 2017. Majoritatea companiilor se vor concentra pe atragerea de forță de vânzări, Engineering și poziții la nivel operaționali. Provocarea rămâne însă cum să atragi oameni bine pregătiți, iar aici este nevoie de dezvoltarea unor sisteme cât mai specifice de optimizare a selecției candidaților.