Practica de a angaja rude și prieteni la serviciu este atât de răspândită la noi în țară, încât a devenit o obișnuință. Sunt și situații în care neintenționat se întâmplă să fii angajat într-o companie în care superiorul este un cunoscut de-al tău. Fie că ai fost angajat doar pentru faptul că ești în relații bune cu șeful, fie că abilitățile și cunoștințele ți-au asigurat un loc de muncă în compania rudei tale, relațiile personale cu siguranță vor influența modul în care îți vei desfășura activitatea, dar și modul în care vei fi perceput de colegii tăi. Există mai multe situații posibile în care te poți pomeni.
Pe de o parte, faptul că ești în relații bune cu șeful îți poate asigura avansare în carieră în timp record, bonusuri și o atitudine specială din parte superiorului. S-ar părea că ar fi o practică bună care îți asigură un loc de muncă fără mari probleme. Totuși, colegii tăi cu siguranță vor simți în scurt timp faptul că ești tratat altfel, iar acest lucru îi va scoate din sărite și îi va face să-ți zâmbească silit când te văd și să te vorbească pe la spate imediat ce treci de ei, iar această atmosferă apăsătoare te va scoate foarte repede la pensie.
Un alt scenariu se schițează atunci când șeful încearcă să ascundă faptul că sunteți rude sau cel puțin să arate că relațiile personale nu influențează activitatea profesională, dar întrece măsura. În acest caz, poți să uiți de avansare în carieră (să nu cumva să creadă colegii că datorită relațiilor de rudenie ai fost avansat), de majorarea salariului (din același motiv), de o atitudine bună, iar faptul că trebuie să îndeplinești sarcinile în afara orelor de lucru va deveni o regulă.
Indiferent în care situație te pomenești, oricum nu te vei simți în largul tău la locul de muncă. Pe de o parte, vina o poartă directorul care nu poate găsi acel echilibru în relația dintre voi doi la serviciu, iar pe de altă parte, cauza insucceselor ar putea fi și atitudinea ta, așteptând din partea „dragului tău director” o abordare mai specială.
Noi venim cu câteva sfaturi care te-ar ajuta în relația cu șeful, dacă acesta îți este rudă:
- Cel mai simplu este să discuți, de la început, cu șeful tău și să conveniți asupra relației pe care o vreți între voi atâta timp cât sunteți la serviciu. Stabilirea anumitor reguli vă va putea ajuta să păstrați distanța necesară.
- Niciodată nu te folosi de statutul de rudă al directorului. Chiar și o singură dată dacă vei profita de relațiile pe care le ai cu șeful îți poate face zile fripte.
- Notează toate sarcinile pe care ți le dă șeful și concretizează ori de câte ori ceva nu îți este clar. Deseori, faptul că sunteți persoane apropiate poate să determine șeful să îți dea indicații incomplete, însă la sfârșit să ceară o îndeplinire completă. Pentru a evita certurile la serviciu, află toate detaliile din timp.
- Încearcă să îți expui poziția argumentat și clar și străduieștete să faci acest lucru în mod public, cum ar fi la ședințele de lucru.
- Nu divulga detalii despre viața personală ale șefului în colectiv. Acest lucru ar putea să vă afecteze relațiile.
- Nu discutați problemele de serviciu acasă. Lăsați lucrul să rămână între pereții oficiului, iar acasă comportați-vă ca de obicei. Mai mult ca atât, faptul că vei cunoaște anumite lucruri înaintea colegilor, îi va face să te privească cu ochi răi.
Desigur, este complicat să ai o relație cu șeful-rudă la serviciu, de parcă nu v-ar lega nimic altceva decât lucrul. Cu toate acestea, moderând comportamentul tău, poți contribui la o relație bună atât cu șeful, cât și cu colegii. Indiferent dacă te leagă anumite relații personale cu superiorul sau nu, fii responsabil la locul de muncă și construiește-ți cariera bazându-te pe competențele pe care le ai și realizările pe care le-ai obținut.
Practica de a angaja rude și prieteni la serviciu este atât de răspândită la noi în țară, încât a devenit o obișnuință. Sunt și situații în care neintenționat se întâmplă să fii angajat într-o companie în care superiorul este un cunoscut de-al tău. Fie că ai fost angajat doar pentru faptul că ești în relații bune cu șeful, fie că abilitățile și cunoștințele ți-au asigurat un loc de muncă în compania rudei tale, relațiile personale cu siguranță vor influența modul în care îți vei desfășura activitatea, dar și modul în care vei fi perceput de colegii tăi. Există mai multe situații posibile în care te poți pomeni.
Pe de o parte, faptul că ești în relații bune cu șeful îți poate asigura avansare în carieră în timp record, bonusuri și o atitudine specială din parte superiorului. S-ar părea că ar fi o practică bună care îți asigură un loc de muncă fără mari probleme. Totuși, colegii tăi cu siguranță vor simți în scurt timp faptul că ești tratat altfel, iar acest lucru îi va scoate din sărite și îi va face să-ți zâmbească silit când te văd și să te vorbească pe la spate imediat ce treci de ei, iar această atmosferă apăsătoare te va scoate foarte repede la pensie.
Un alt scenariu se schițează atunci când șeful încearcă să ascundă faptul că sunteți rude sau cel puțin să arate că relațiile personale nu influențează activitatea profesională, dar întrece măsura. În acest caz, poți să uiți de avansare în carieră (să nu cumva să creadă colegii că datorită relațiilor de rudenie ai fost avansat), de majorarea salariului (din același motiv), de o atitudine bună, iar faptul că trebuie să îndeplinești sarcinile în afara orelor de lucru va deveni o regulă.
Indiferent în care situație te pomenești, oricum nu te vei simți în largul tău la locul de muncă. Pe de o parte, vina o poartă directorul care nu poate găsi acel echilibru în relația dintre voi doi la serviciu, iar pe de altă parte, cauza insucceselor ar putea fi și atitudinea ta, așteptând din partea „dragului tău director” o abordare mai specială.
Noi venim cu câteva sfaturi care te-ar ajuta în relația cu șeful, dacă acesta îți este rudă:
Desigur, este complicat să ai o relație cu șeful-rudă la serviciu, de parcă nu v-ar lega nimic altceva decât lucrul. Cu toate acestea, moderând comportamentul tău, poți contribui la o relație bună atât cu șeful, cât și cu colegii. Indiferent dacă te leagă anumite relații personale cu superiorul sau nu, fii responsabil la locul de muncă și construiește-ți cariera bazându-te pe competențele pe care le ai și realizările pe care le-ai obținut.