Școala trecutului, prezentului și viitorului în Moldova

  • 26 nov. 2019, 11:22
  • 2 789

Anterior, pentru a învăța ceva nou la școală, tot ce trebuia să avem era un caiet, un pix, manuale și un profesor sever, de care chiar și părinților le era frică. Astăzi, acest lucru nu mai este suficient. Școlile pregătesc o generație viitoare, care trăiește după standarde diferite. De la sistemul de învățământ se cer noi reforme și metode de pregătire, care ar corespunde cerințelor lumii moderne.

Școala trecutului

Pentru majoritatea moldovenilor, „școala trecutului” înseamnă anume acea școală „sovietică”, în jurul căreia s-au format atâtea stereotipuri. Înseamnă studiile medii obligatorii, care au fost gratuite și accesibile pentru toți. Programele școlare unificate, profesorii exigenți și accentul, care era pus pe teorie, nu pe practică. Sarcina principală a școlilor trecutului era de a oferi elevilor cunoștințe maxime, care să le prindă bine pentru viitoarea lor profesie.

Ce s-a schimbat în școlile din Moldova?

Ceea ce nu s-a schimbat în școlile din Moldova este sistemul de clasă, care a fost inventat în secolul al XIX-lea. Elevii stau în bănci, iar în fața lor se află un profesor. În cadrul lecțiilor, acesta le oferă informații noi, iar în calitate de temă pentru acasă, elevii primesc sarcini pe care trebuie să le rezolve cu ajutorul cunoștințelor dobândite la lecții.

Acest model este considerat un vestigiu al sistemului de învățământ sovietic și adesea este criticat, ca fiind: „irelevant, fără individualitate, iar cunoștințele nu sunt folosite în viața de zi cu zi”. Cu toate acestea, metodele acestei școli dau rezultate. PNUD a inclus Moldova în numărul țărilor cu o dezvoltare umană ridicată. Aproximativ 96% din populația țării noastre are studii medii finalizate, iar 93% dintre elevi își finalizează cu succes educația școlară.

Astăzi, educația școlară din Republica Moldova încă se află la etapa unor transformări importante, de aceea este prea devreme de vorbit despre rezultatele reformelor. Astfel, în scopul modernizării sistemului de învățământ, în anul 2010, autoritățile au lansat reforme pe scară largă. În prezent, indicele educației din Moldova este de 0,710, fiind mai mic decât cel din anul 2013 (0,716).

În ciuda bugetului insuficient, a crizei de personal, a metodelor învechite de predare și a altor dificultăți cu care se confruntă în prezent sistemul de învățământ, școlile moldovenești se află  în continuă schimbare. Implementează agende și jurnale electronice, biblioteci online, combină tehnologia digitală cu metodele tradiționale de predare.

Cu ajutorul partenerilor străini, unele școli deschid noi direcții de învățământ: robotică, studierea aprofundată a informaticii și a limbilor străine. Plus la acestea, în Moldova au apărut școli internaționale, care permit copiilor să-și facă studiile la nivelul instituțiilor de învățământ străine de prestigiu. 

Cum se vor schimba școlile în viitor?

În anul 1998, ziarul „The Age” din Melbourne, Australia, a publicat un studiu de caz în care s-a presupus cum va fi școala viitorului. În opinia lui, tehnologia digitală va deveni o parte integrantă a școlilor. Elevii vor avea planuri individuale de învățare, iar lecțiile vor combina câteva discipline simultan. Copiii vor putea să-și vadă și să-și audă profesorii, aflându-se pe un alt continent și să studieze în orice moment convenabil pentru ei.

Probabil că așa și va fi. În SUA, Rusia, Marea Britanie, Germania, Danemarca și Finlanda deja  există școli care au reușit să implementeze modelul școlii viitorului. Aceste țări demult au introdus sistemul de gestionare electronică a documentelor: orarul lecțiilor, notele, temele pentru acasă și feedback-ul profesorilor. Profesorii creează un mediu de învățare și nu-i încarcă doar cu teorie. Toate științele exacte sunt orientate spre practică, iar unele discipline sunt combinate (de exemplu, limbile străine și literatura). Copiii dispun de spații special amenajate pentru creativitate și creștere.

În Moldova, „școlile viitorului” abia încep să apară. Drept exemplu, putem menționa liceul teoretic din satul Ștefănești, liceul teoretic „M. Eminescu” din comuna Sipoteni, raionul Călărași, și liceul teoretic din Măgdăcești. Elevii din aceste instituții deja au început să învețe să proiecteze și să programeze roboți, iar clasele mari folosesc laptopuri în cadrul lecțiilor. Temele pentru acasă sunt primite prin e-mail, iar cărțile digitale le-au înlocuit pe cele tipărite.

Și acestea sunt doar câteva exemple de școli de nouă generație. Moldova are toate șansele să educe specialiști ai viitorului.