Da, angajatorii se uită (şi) pe profilul tău de Facebook şi LinkedIn: Ai grijă de prezenţa ta în mediul online!

  • 19 oct. 2017, 17:32
  • 694

Mediul online facilitează interacţiunea dintre angajatori şi potenţialii angajaţi, iar de ceva vreme reţelele sociale au devenit (şi) un intrument de recrutare, căci aceste canale reprezintă un mediu în care oamenii îşi exprimă ideile şi comunica unii cu alţii. Tocmai de aceea este indicat să ai grijă de prezenţa ta online. Nu se ştie cum se iveşte ocazia de a primi o oferta de job pe Facebook sau LinkedIn, nu-i aşa?

Potrivit unui studiu realizat de GlobalWebIndex, în medie, un utilizator de Internet are cam 5 conturi pe reţelele sociale. Oamenii se alătură comunităţilor online pentru a discuta ce le trece prin cap şi pentru a interacţiona unii cu alţii.

Site-uri ca LinkedIn, Facebook, Twitter şi altele asemănătoare oferă recrutorilor o oportunitate imensă pentru a găsi şi aborda candidaţi potrivit pentru posturile disponibile din companie.

De multe ori, graţie social media, angajatorii pot ajunge la nişte oameni la care nu ar fi acut acces prin mijloacele clasice.

Tocmai de aceea nu e de mirare că tot mai multe companii dau o mare importanţă recrutării pe reţelele sociale.

În fapt, un studiu arată că 94% dintre cei care lucrează în Resurse Umane folosesc astfel de platforme pentru a găsi candidaţi, în timp ce 59% dintre angajaţi susţin că au ales să se angajeze într-o companie graţie prezenţei în mediul online.

Dar care sunt cele mai populare reţele sociale folosite de recrutorii ? Ce tendinţe se observă în ultima vreme?

Corina Neagu, fondator al DARE Development Advice & REsources, Trainer şi HR Consultant, a declarat pentru Revista CARIERE că cel mai des folosite reţele sociale sunt LinkedIn şi Facebook, mai puţin Instagram şi Twitter, deşi au început şi acestea să evolueze în România.

"Mi-aş fi dorit insă ca LinkedIn să-şi păstreze standardele de reţea profesională, şi nu de socializare, pentru că se transformă uşor-uşor în Facebook, şi nu cred că ajută", a punctat Corina Neagu.

Referitor la tendinţe, "ne-am cam mutat în mediul online, pentru că ni se pare mult mai aproape şi mult mai uşor de accesat, pe lângă faptul că distanţele devin mult mai scurte”, spune specialistul în HR.

"La o analiză mai profundă constatăm că multe lucruri bune şi mai puţin bune se întâmplă provocate de opinii exprimate în mediul online. Dacă ne ajută să învăţăm, să ne dezvoltăm, să comunicăm mai bine, mai eficient şi mai simplu, dacă acest curent aduce valoare adăugată, atunci e bine. Dacă însă lăsăm mediul online să ne acapareze în detrimentul comunicării directe, poate e timpul să schimbăm ceva.

Nu toate revoluţiile au fost benefice, deşi multe au avut aspecte pozitive. De noi ţine să păstrăm echilibrul şi să folosim reţelele sociale ca instrumente ajutătoare, nu ca arme împotriva celorlalţi", ne-a mai spus Corina Neagu.

DE CE ANGAJATORII VERIFICĂ PROFILELE PE REȚELE SOCIALE
La rândul său, Corina Diaconu  , Managing Director al agentiei de recrutare ABC Human Capital, remarcă faptul că având în vedere dificultăţile întâmpinate de foarte multe companii în acest moment, în procesul de recrutare, specialiştii de HR trebuie să fie din ce în ce mai creativi şi să găsească noi metode de identificare a celor mai buni candidaţi.

"Şi pentru că instrumentele clasice deja nu mai funcţionează decât pentru anumite proiecte, orientarea către social media este cel mai nou trend în recrutare", a menţionat Corina Diaconu pentru Revista CARIERE.

Însă care sunt reţelele care oferă cele mai mari posibilităţi de angajare?

"Detaşat, LinkedIn este mediul în care veţi regăsi toţi recruiterii cu experienţă, reţeaua fiind folosită de multe companii în acest moment. Facebook este de asemenea un tool pentru angajări, însă doar pentru posturi de un anumit gen. Important este însă să avem o strategie de recrutare care să cuprindă mai multe canale şi instrumente de recrutare astfel încât să dea rezultate la timp şi să genereze candidaţii cei mai potriviţi", a spus Corina Diaconu.

Dar recrutorii verifică profilele potenţialilor candidaţi? Ce informaţii caută acolo?

Corina Diaconu susţine că este normal ca recrutorii să fie cât mai informaţi cu privire la o persoană pe care vor să o recomande mai departe.

"În acest sens, verificăm recomandări de la joburile anterioare dar utilizăm şi aceste instrumente aflate practic la îndemână oricui: profil de LinkedIn, Facebook, alte medii online (bloguri, de exemplu). Acelaşi lucru îl fac la rândul lor candidaţii când doresc să verifice o firmă şi să decidă dacă este un potenţial angajator pentru ei sau nu. Este important să avem o coerenţă în tot ceea ce facem şi să înţelegem că un profil public de Facebook sau LinkedIn este accesibil tuturor, inclusiv unui potenţial angajator. Şi deşi Facebook este destinat mai mult vieţii private, nu înseamnă că acolo nu trebuie să avem acelaşi grad de decenţă, chiar dacă suntem mai informali", a menţionat Corina Diaconu.

De asemenea, am întrebat-o pe Corina Diaconu cât contează în ochii angajatorului să ai un blog personal sau să publici pe reţele sociale conţinut legat de sfera ta de activitate.

"Este important să te adaptezi domeniului tău de activitate şi să ştii ce ţi s-ar potrivi şi ce te-ar ajuta. Un blog de calitate prespune o mare investiţie de timp din partea owner-ului său.

Ca atare, dacă foloseşti blogul ca pe un tool de marketing (eşti blogger, vlogger, expert social media – eşti un influencer) este clar că trebuie să îi dedici tot timpul tău ca şi cum ar fi practic un job şi poate chiar mai mult. Totul depinde de audienţa ta, de mediul în care activezi, dacă îţi este necesar sau nu şi de cât timp eşti dispus să îi aloci pentru a face un blog de succes!

În fapt, cât contează că un candidat să aibă o prezenţa relevantă în online? Dacă job-ul tău “se potriveşte” cu activitatea online, este binevenită şi extrem de relevanţă prezenţa ta în acest mediu. Dacă însă ceea ce faci nu are legătură cu asta, este posibil să nu conteze mai deloc", a punctat Corina Diaconu. 

REȚELELE SOCIALE NU TREBUIE SĂ FIE SINGURUL CANAL DE RECRUTARE

Recrutarea personalului executiv este crucială pentru succesul organizaţiilor, susține și Oana Vișan, managing consultant la Activ Recruitment. Headhunterii funcţionează pe baza de strategii şi utilizează în cadrul procesului de căutare a candidaţilor diferite resurse: targetarea companiilor ce prezintă interes, sistemul de recomandări, abordările directe, networking-ul, etc.

Majoritatea companiilor de Executive Search apelează şi la social media pentru sourcing (ca metodă complementară), însă există cazuri în care persoanele ce corespund criteriilor de căutare nu şi-au construit profile actualizate online sau nu deţin conturi pe reţelele profesionale/sociale, spune Oana Vișan.

"Social media oferă un set de avantaje printre care şi acela al facilitării construirii unei reţele de contacte cu persoane ce ocupă poziţii de middle sau top management, care se află sau nu în prezent într-o căutare activă a unui loc de muncă", a precizat aceasta pentru Revista CARIERE.

Dat fiind faptul că aceste conexiuni nu sunt bazate neapărat pe o experienţă de lucru sau o interacţiune directă cu persoana respectivă, Oana Vișan spune că există anumite etape ce trebuie parcurse pentru a ne asigura de faptul că acel potenţial candidat corespunde exigenţelor postului respectiv şi anume:

- selecţia persoanelor pe baza criteriilor comunicate de către compania angajatoare (înţelegerea nevoilor companiei–partener),
- screening-ul cv-urilor acompaniat de cele mai multe ori şi de un interviu telefonic (în cadrul căruia se încearcă creionarea obiectivelor pe plan profesional ale candidatului vizat şi se comunica datele postului disponibil),
- testarea competenţelor şi abilităţilor necesare ocupării postului respectiv şi verificarea referinţelor (etapă foarte importantă, deoarece această permite validarea informaţiilor oferite de către candidat precum şi obţinerea de feed-back-uri asupra activităţii sale).

"În concluzie, nu neg importanţa social media în cadrul procesului de recrutare la nivel executiv / managerial, însă aceasta nu trebuie să reprezinte singură “unealtă” utilizată în procesul de căutare şi selecţie", spune Oana Vișan.