Cea mai importantă calitate a unui lider: comunicarea

  • 16 oct. 2017, 10:51
  • 1 287

Dezbaterile privind ce înseamnă a fi un lider bun și ce este sau cum se dezvoltă leadership-ul au împânzit mediul de business de câțiva ani buni, în încercarea de a fi mai eficienți, mai sustenabili și a crea organizații profitabile. 

Un studiu Edelman arată faptul că, deși se discută mult despre ce face un lider, unul din trei angajați nu are încredere în angajatorul său, deși se cheltuiesc milioane și milioane de dolari pentru ceea ce se numește leadership development

Un alt studiu realizat de American Psychological Association pentru armata americană ne arată faptul că un lider flexibil obține rezultate mai bune și este mai potrivit pentru a conduce.

Dar ce este, de fapt, un lider si ce face acesta?

Dintr-o listă lungă de abilități, un lider trebuie să fie capabil să-i susțină pe ceilalți să evolueze profesional. Pentru a face asta, un lider are nevoie de mai multe talente, iar acestea sunt subiectul unei liste întregi: integritate, sinceritate, viziune, responsabilitate, abilitatea de a crea relații, de a asculta, puterea de a-i influența pe alții, dezvoltarea abilităților echipei, comunicare eficientă și așa mai departe.

Cu alte cuvinte, un lider este cel care poate dezvolta ceea ce Lee Iacocca a numit simplu cei 9C: Curiozitate, Creativitate, Caracter, Curaj, Convingeri, Carisma, Competență, Comunicare și ‘Common Sense’.  De altfel, cunoscutul autor american obișnuia să spună că management-ul, deci gestionarea oamenilor este de fapt motivarea oamenilor.

Așadar un lider trebuie să fie un foarte bun om de comunicare, care să știe cum să își motiveze echipa, să aibă viziunea de a dezvolta afacerea și competența de a o pune în aplicare. Este imperativ ca un lider sa aibă viziune, să fie curios și să iasă din zona sa de confort pentru a provoca dezvoltarea. 

Mai mult decât atât, conform lui Iacocca, un lider trebuie să știe cum să gestioneze schimbarea, să își asume atât succesul, cât și greșelile, să aibă curajul de a testa și experimenta cu noi idei, dar și competența necesară pentru a construi încredere în companie / afacere.

Însă, cel mai important dintre toate, este necesar ca acesta să fie capabil să comunice această viziune cu totul: fiecărui membru al board-ului, celor pe care îi coordonează, fiecărui manager și fiecărui angajat, clienților și publicului.

Despre leadership și comunicare eficientă

Abilitatea de a comunica e mai mult decât abilitatea de a sta în fața unei audiențe sau de a ține un discurs în public, iar Richard Branson afirma că această abilitate este de fapt ceea ce face un lider să fie un lider bun. Liderii trebuie, de fapt, să se asigure că fiecare membru al echipei/organizației înțelege viziunea și lucrează zilnic pentru a o atinge.

Un studiu din 2016 realizat pe 195 de lideri din 15 țări a plasat comunicarea eficientă și clară în top 10 al competențelor necesare în leadership alături de flexibilitate, etică, deschidere și capacitatea de a-i crește pe cei din jurul lor. Acesta este un alt punct important care face parte din sfera comunicării: un lider trebuie să explice cu claritate care sunt așteptările, pentru ca oamenii să fie determinați să presteze o muncă de calitate.

Este important să aiba resursele necesare pentru a-și face bine treaba, să creadă în importanța muncii lor, să se simtă apreciați de organizație și să aibă nevoile împlinite zi de zi - acțiuni și factori ce cad, bineînțeles, în aceeași responsabilitate.

Foarte mulți factori din această listă sunt, de altfel, evidenți. Mai puțin evidente și mai puțin ușor de atins sunt comunicarea personalizată și certitudinea că fiecare angajat primește satisfacerea nevoilor zilnice. Pentru a înțelege aceste nevoi, modelul Process Communication Model, pe scurt PCM, dezvoltat de doctorul psiholog Taibi Kahler și folosit de organizații precum NASA pentru recrutare și leadership, poate fi o cheie eficientă.

Kahler a identificat șase tipuri diferite de personalitate pe baza modului în care oamenii percep informațiile, a modului cum percep lumea si a modului cum răspund acesteia. Astfel, cele 6 tipologii funcționează, conform ultimelor statistici rezultate în România, după cum urmează:

  • 18% sunt cei care întâi simt. Sunt calzi, sensibili și funcționează pe baza compasiunii.
  • 46% sunt orientați pe sarcină. Sunt responsabili, logici și organizați.
  • 27% au un puternic simț justițiar. Sunt foarte meticuloși, dedicați și buni observatori.
  • 1% sunt foarte diferiți de toți ceilalți și cu o abilitate incredibilă de a gândi ‘în afara cutiei’. Sunt contemplativi, imaginativi, calmi.
  • 4% sunt cei mai creativi. Creativi, spontani și jucăuși.
  • 4% sunt antreprenorii nativi. Convingători, adaptabili și fermecători.

Toate aceste tipologii au anumite trăsături dominante, după cum se poate observa, iar aceasta înseamnă și un set de nevoi diferite care trebuie împlinite în mediul de lucru și în relaționare. Însă, important este să reținem că fiecare se încadrează într-una dintre aceste tipologii, dar că manifestă anumite caracteristici ale altor tipologii.

Astfel, un lider cu adevărat bun învață să identifice aceste tipologii și să le vorbească limbajul astfel încât potențialul fiecăruia să fie utilizat eficient și eficare. Un angajator care știe ”regulile jocului” într-o astfel de comunicare devine un lider real, cu angajați mulțumiți, care vor oferi întotdeauna rezultatele scontate.