Motoarele de cautare: ce sunt si cum functioneaza?

  • 1 mar. 2018, 13:46
  • 4 413

Suntem in 2018 si sunt utilizate de mai mult de jumatate din populatia pamantului. S-au raspandit atat de repede incat majoritatea dintre noi le luam ca atare, ca un “bun”care ni se cuvine. Daca nu v-ati dat seama inca, avand ca reper titlul articolului, va spunem noi: este vorba de motoarele de cautare.

Da, suntem in secolul vitezei. Ritmul in care se petrec lucrurile este ametitor si, de multe ori, simtim ca nu mai facem fata acestui volum gigantic de informatii ce ne acapareaza existenta. Motoarele de cautare sunt aici sa ne faca viata mai usoara, sa ne ajute sa filtram aceasta informatie in favoarea noastra.

Si tocmai pentru ca totul s-a intamplat intr-un timp atat de scurt, noi, internautii, am eludat etapa intelegerii modului de functionare al motoarelor de cautare si am inceput sa le utlizam pur si simplu. Am scris acest articole plecand de la acest aspect aspect si, vom incerca sa explicam in continuare de ce este important sa cunoastem modul de functionare al acestora cat si cum functioneaza ele in mod normal.

De ce ne ajuta cunoasterea modului de functionare a motoarelor de cautare?

  1. Pentru ca le folosim in fiecare zi
  2. Pentru suntem “dependenti” de ele
  3. Pentru ca ne pot ajuta sa descoperim mult mai usor lucrurile care ne intereseaza

Top 10 motoare de cautare in lume

Cei mai multi dintre noi sunt atat de obisnuiti cu “Google” incat punem egal intre acesta si motoarele de cautare. Da, Google este asa de cunoscut in intreaga lume incat cei mai multi il considera a fi unicul motor de cautare din lume iar notiunea de motor de cautare a ajuns similara cu Google.

Totusi, astazi exista si alte motoare de cautare. Iata pe cele mai cunoscute:

  1. Google – cota de piata de peste 70% din totalul cautarilor (H3)
  2. Bing - lansat Microsoft in anul 2009, inca incearca sa-si gaseasca locul
  3. Yahoo - cunoscut pentru serviciul de emailing gratuit, cifrele indica o cota de piata de 7%
  4. Baidu - lansat la 1 ianuarie 2000, reprezinta
  5. Yandex – lansat in 1997, este motorul de cautare principal in Rusia si are prezenta in tari precum Ucraina, Kazahstan, Belarus sau Turcia.
  6. Ask.com – fondat in 1996, acest motor de cautare nu este dinsponibil in limba romana. El functioneaza mai degraba ca un program de intrebari&raspunsuri.
  7. DuckDuckDo.com – cu peste 10 milioane de cautari zilnic, este un motor de cautare destul de cunoscut in SUA. Este apreciat pentru faptul ca nu este atat de agresiv cand vine vorba de reclame platite, nu ne urmareste istoria de navigatie si da, rezultatele sunt oferite instant.
  8. Hulbee.com – ideal pentru cei care care isi doresc un anonimat perfect pentru istoricull lor de navigare. Functioneaza ca un motor de cautare privat.
  9. Scour.com – special creeat pentru cautari pe retelele sociale
  10. PicSearch.com – un motor de cautare specializat in imagini

Cum functioneaza motoarele de cautare!

Motoarele de cautare indeplinesc doua functii majore: crawleaza si contruiesc o baza de date in timp real si genereaza o lista de raspunsuri concrete si relevante utilizatorilor.
Sa ne imaginam internetul sau World Wide Web-ul cum mai este el denumit, ca o retea de localitati/orase. Fiecare localitate este un site web. Pentru a “descoperi” fiecare site, spiderii au nevoie de drumuri, iar aceste drumuri/cai de acces sunt reprezentate de linkuri.

Structura de link-uri este cea care uneste toate site-urile, formand astfel, o retea uriasa.

In acest mod, spiderii calatoresc din site in site, aduna informatiile de care au nevoie, le inmagazineaza si le structureaza (pentru ca ulterior sa se intoarca pe acele site-uri pentru a afla noutatile) si apoi raspund solicitarilor utilizatorilor cu rezultate relevante. Haideti sa vedem in continuare ce se intampla in fiecare etapa a acestui proces.

Etapa de Crawlare si Indexare

Crawling-ul este prima actiune defasurata de motoarele de cautare. Spiderii scaneaza fiecare site in parte si aduna toate informatiile relevante despre acesta: numar de pagini, titluri, metadescrieri, imagini, cuvinte cheie, link-uri, si multe altele. Cand termina de adunat informatiile, toate link-urile identificate sunt puse intr-o baza de date, pentru ca apoi sa fie din nou crawl-uite pentru continut nou. Este practic un proces continuu.
Orice site este legat/linkuit de alt site, va fi si aceasta crawlat. Daca totusi nu exista o legatura/un link (in cazul site-urilor noi) exista si optiunea manuala de a “chema” spiderii. Aceasta solicitare manuala poate fi folosita si de site-urile cu vechime pentru a indexa mai rapid continutul nou creat.
Indexing-ul este procesul prin care toate datele adunate de spideri sunt sortate si plasate intr-o baza de date imensa. Toata aceasta baza de date va fi folosita ulterior pentru a genera rezultate relevente utilizatorilor. Modul in care este creata acesta baze este esentiala pentru ultima si cea mai importanta etapa a procesului.

Raspunsuri relevante pentru cautarile utilizatorilor – Stabiliea ranking-ului!

Aceasta este cea mai importanta etapa si in acelasi timp cel mai greu task pe care motoarele de cautare il au de facut. Obiectivul principal al oricarui motor de cautare este afisarea unor rezultate cat mai relevante pentru utilizatori. Usor de spus dar foarte greu de facut.
Concret, cand cineva vrea sa efectueze o cautare pe Google, scrie unul sau mai multe cuvinte in search query, apasa butonul search si asteapta lista de rezultate oferite de motorul de cautare.

Primele 5 rezultate organice oferite de Google pentru cautarea “rochii de seara” in septembrie 2017 (este interesant de urmarit cum se va schimba topul pe viitor)

Intrebarea pe care trebuie sa ne-o punem este: cum a ales Google cele 5 rezultate ca fiind cele mai relevante si ce criterii au indeplinit aceste site-uri pentru a ocupa primele pozitii organice?
La inceput motoarele de cautare se bazau numai pe existenta si densitatea cuvintelor cheie din paginile web. Acest lucru ducea la afisarea unor rezultate de slaba calitate, rezultate ce nu erau intotdeuna in concordanta cu asteptarile utilizatorilor.
Astazi, motoarele de cautare iau in calcul sute de factori pentru a stabili ordinea rezultatelor. In baza unor algoritmi matematici complexi – numiti de obicei “ranking algorithms”, toti acesti factori influenteaza in proportii diferite procesul de afisare a rezultatelor.

Agentiile SEO lucreaza constant sa descopere modul de functionare al motoarelor de cautare

Normal, factorii si algoritmii nu sunt publici in totalitate. Motoarele de cautare incearca sa evite astfel, posibile incercari de manipulare a influentarii rezultatelor. In acest context a aparut si s-a dezvoltat o intreaga arie a marketing-ului online, numita – SEO (search engine optimization). Agentiile specializate in servici seo incearca, prin diverse metode, sa optimizeze site-urile astfel incat acestea sa ocupe pozitii mai bune in rezultatele organice si sa adune mai mult trafic organic.
In paralel cu dezvoltarea motoarelor de cautare, cele mai cunoscute companii de SEO din lume (MOZ, Neil Patel, si altii) au dezvoltat o multitudine de aplicatii, desfasora si prezinta numeroase studii si analize ale modului in care functioneaza motoarele, cu scopul declarat de a a descifra cat mai mult din codul ce sta in spatele procesului de ranking.
Si daca lucrurile nu erau indeajuns de complicate, la toate aceste aspecte se mai adauga volumele foarte mari de informatii ce trebuie prelucrate.
Numarul incredibil de site-uri - a fost depasit pragul de 1 mld., coroborat cu numarul de cautari efectuate anual de utilizatori - a trecut se pare de 2 trilioane (conform Search Engine Land), transforma misiunea motoarelor de cautare intr-o adevarata provocare. Mai mult, utilizatorii au nevoie ca informatiile sa le fie livrate aproape instananeu – fiecare secunda in plus fiind perceputa ca o mica “catastrofa”.
Astfel, Google si celelalte motoare de cautare sunt obligate sa tina pasul cu acest ritm de crestere alert si investesc constant sume importante in dezvoltarea infrastructurii.

Sursa datelor: https://www.wpmultiverse.com/blog/how-many-websites-are-there/

Concluzii

Motoarele de cautare au ajuns sa faca parte din viata noastra. Pentru o mare parte dintre noi au devenit la fel de importante precum accesul la apa, la energia electrica, televiziune sau alte utilitati indispensabile vietii de zi cu zi. Milioane de job-uri din intreaga lume se bazeaza pe accesul la internet si pe existenta si functionarea cat mai buna a lui Google, Bing, Yahoo, Baidu, Yandex si a altor motoare de cautare.

Mai mult, cunoasterea modului in care functioneaza motoarele de cautare poate fi de ajutor oricarei persoane. Stim cu totii de sintagma, “Google It” – cu mesajul clar ca aproape orice informatie o putem gasi pe internet. Retete de mancare, vremea, cele mai noi stiri, cumparaturi din aproape orice domeniu, informatii de orice fel, toate sunt la numai un click distanta. Si toate acestea numai cu ajutorul motoarelor de cautare.

Cunoasteti si alte informatii despre motoarele de cautare – abia le asteptam!