Educatori cu experiență fac cursuri pentru a obține diploma

  • 7 feb. 2019, 14:25
  • 2 389

Sunt educatori cu o experiență vastă de muncă, dar care nu au diplomă în domeniu. Pentru a soluționa problema, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a lansat progra­mul de învățământ dual unde, pe lângă munca în grădiniță, acestea urmează și ore. Ast­fel, în doi ani, vor deveni deja educatoare cu acte în regulă. Educatoarele își fac studiile la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din capitală. 

Muncesc de 25 de ani fără diplomă

Printre învățăcei este și Galina Ciobanu. Cu o experiență în do­meniu de peste 25 de ani, femeia ne spune că a participat la mai multe cursuri de formare, dar nu avea până acum diplomă. „Când am auzit de acest program, ne-am înscris cu mare entuziasm şi sunt mulțumită. Ne împrospătăm cunoştinţele, aflăm multe lucruri noi și vom avea și diplomă”, a spus educatoarea Galina Cioba­nu.

Și Anisia Rusu de la Grădinița „Andrieș” din satul Izbiște, raionul Criuleni, a venit să-și reglemen­teze situația legată de profesie. Aceasta a lucrat în grădiniță ca educatoare circa opt ani, dar fără diplomă. „Am studiat mereu tot ce ține de educația preșcolarilor, metode de predare și psiholo­gia copilului. Am beneficiat și de numeroase seminare de instruire organizate de Direcția raională de învățământ. În urma acestor cur­suri, am obținut și certificatul cu conferirea calificării de educator, însă aceste certificate nu au pute­re juridică în domeniu. În schimb, programul învățământului dual ne va oferi posibilitatea obținerii, pe lângă cunoștințele noi, și o di­plomă în domeniu”, susține Ani­sia Rusu.

Odată cu obținerea diplome­lor, aceste educatoare vor avea și perspective în cariera profesi­onală. Vor putea obține și grad didactic, care le va aduce și un salariu mai mare. Lecțiile au loc de două ori pe săptămână, iar în restul zilelor muncesc. La fel ca și ceilalți studenți, cele peste 40 de educatoare participă la diverse activități, iar la final au testări și examene. „Condiția de bază care era necesară atunci când au ve­nit să se înscrie la cursuri era să aibă experiență de cel puțin trei ani în domeniu. Fie de educator sau ajutor de educator. Au ve­nit persoane din toate raioanele țării, sunt chiar patru educatoare din aceeași grădiniță. Unele au abandonat, altele au rămas să-și continue studiile. Ceea mai în vârstă femeie care venise să se înscrie avea 60 de ani”, ne spune directoarea Colegiului Pedagogic „Alexei Mateevici”, Victoria Bercu.

Potrivit acesteia, sunt foarte multe doritoare de a urma cur­surile. „Acum deja adunăm toa­te dosarele ca să mai formăm o grupă”, ne spune directoarea co­legiului.

În prezent, în grădiniţele din capitală lucrează peste 2500 de educatori şi ar mai fi nevoie de încă 300 de specialişti. Pentru a soluționa problema în instituțiile de educație timpurie din muni­cipiu, la începutul anului școlar 2018–2019, la peste 50 de eleve din ultimul an de studii de la Co­legiul Pedagogic „Alexei Matee­vici” din Chișinău li s-au propus să se angajeze în calitate de edu­catoare în grădinițele din capitală. „A fost o posibilitate pentru ele să acumuleze și experiență, dar și să câștige un ban în plus. Totodată, acestea trebuiau să frecventeze și orele”, a relevat directoarea cole­giului, Victoria Bercu.

„Suntem angajate cu jumăta­te de normă. În unele zile avem ore de dimineață, după care mergem la muncă, sau viceversa. Este o experiență bună, pentru că reușim să îmbinăm utilul cu plăcutul, instruirea şi activitatea practică. În plus, după ce vom absolvi colegiul, vom putea fi an­gajate la grădinița unde muncim acum sau în altă parte”, ne-a spus Valeria Moraru, studentă în anul IV la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici”.