43% dintre tineri sunt pregătiți să stea în primul job maximum un an. Este concluzia unui studiu realizat pe persoane care fac parte din Generația Z. Care deci este acel detaliu, ce stă în spatele acestei tendințe?
Dorința de a experimenta
Pe de o parte este de înțeles și de așteptat ca tinerii să schimbe joburile frecvent în primii ani de carieră, pentru că doresc să experimenteze, să acumuleze experiență în domenii diverse. Ei nu conștientizează că experiența adevărată vine după ce stai mai mult într-o companie, recomandabil minim 3 ani.
Nu înseamnă că dacă stai într-o singură companie mai mult timp nu poți acumula experiențe diverse, nu poți lucra în departamente sau roluri diferite. Din păcate, ei pleacă din companie, înainte de a solicita sau încerca o schimbare în interior. Sau pleacă pentru 100 de lei în plus la salariu. Este o abordare egocentrică, specifică vârstei, când tinerii sunt foarte orientați spre propriile avantaje și mai puțin spre nevoile celor din jur.
Pleacă încă din perioada de acomodare
Studiile arată că perioada de formare și adaptare într-o companie durează minimum 6 luni, timp în care angajatul a primit salariu fără să contribuie prea mult la rezultatele companiei. Practic organizațiile investesc în tineri, dar nu mai beneficiază de perioada post acomodare, în care să se bucure de propria investiție.
Rezultatul studiului nu ar trebui să surprindă specialiștii de resurse umane. Este probabil doar o confirmare a provocărilor cu care se confruntă organizațiile: chiar și în IT, se plâng că rata plecărilor s-a stabilizat la pozițiile de specialiști cu experiență sau manageri, dar dificultățile cele mai mari sunt la nivel entry.
Cât de rentabile sunt internshipurile
Pentru că există nevoie mare de specialiști în domeniul IT și centrele servicii (outsourcing și shared service centers), companiile s-au orientat foarte mult către programe adresate studenților, internshipuri pentru a crea pepiniere de specialiști. La o căutare pe site-urile de recrutare, vom vedea că în ultimii ani au explodat ca număr programele de internship în majoritatea domeniilor.
Este o încercare normală de a acoperi lipsurile din piața forței de muncă.
Doar că, surpriză… programele de internship au o rentabilitate destul de mică în contextul unei intenții de plecare așa mari. Dacă din start angajatul își propune să stea maximum un an, iar el oricum 6 luni nu produce mare lucru, devine clar că nu este foarte rentabil.
Mulți judecă prin prisma salariilor mici (dacă există) din internship, dar costul real al acestor programe este dat de timpul alocat de managerii cu experiență în instruirea noilor angajați. Acești manageri nu mai lucrează la întreaga capacitate pentru că sunt implicați ca traineri sau mentori. Se pierde pe de o parte salariul pentru timpul în care managerul nu e productiv, dar mai ales încasările pe proiectele care nu sunt livrate în timpul dedicat instruirii.
Programele de internship eficiente sunt acelea care cresc și dezvoltă viitori lideri în organizații, iar acest lucru necesită timp, minimum 5 ani. Asta înseamnă că cei care creează programe de internship trebuie să îi selecteze cu atenție pe cei 10% care intenționează să rămână peste 3 ani, dacă văd internshipul ca pe o pepinieră de lideri.
43% dintre tineri sunt pregătiți să stea în primul job maximum un an. Este concluzia unui studiu realizat pe persoane care fac parte din Generația Z. Care deci este acel detaliu, ce stă în spatele acestei tendințe?
Dorința de a experimenta
Pe de o parte este de înțeles și de așteptat ca tinerii să schimbe joburile frecvent în primii ani de carieră, pentru că doresc să experimenteze, să acumuleze experiență în domenii diverse. Ei nu conștientizează că experiența adevărată vine după ce stai mai mult într-o companie, recomandabil minim 3 ani.
Nu înseamnă că dacă stai într-o singură companie mai mult timp nu poți acumula experiențe diverse, nu poți lucra în departamente sau roluri diferite. Din păcate, ei pleacă din companie, înainte de a solicita sau încerca o schimbare în interior. Sau pleacă pentru 100 de lei în plus la salariu. Este o abordare egocentrică, specifică vârstei, când tinerii sunt foarte orientați spre propriile avantaje și mai puțin spre nevoile celor din jur.
Pleacă încă din perioada de acomodare
Studiile arată că perioada de formare și adaptare într-o companie durează minimum 6 luni, timp în care angajatul a primit salariu fără să contribuie prea mult la rezultatele companiei. Practic organizațiile investesc în tineri, dar nu mai beneficiază de perioada post acomodare, în care să se bucure de propria investiție.
Rezultatul studiului nu ar trebui să surprindă specialiștii de resurse umane. Este probabil doar o confirmare a provocărilor cu care se confruntă organizațiile: chiar și în IT, se plâng că rata plecărilor s-a stabilizat la pozițiile de specialiști cu experiență sau manageri, dar dificultățile cele mai mari sunt la nivel entry.
Cât de rentabile sunt internshipurile
Pentru că există nevoie mare de specialiști în domeniul IT și centrele servicii (outsourcing și shared service centers), companiile s-au orientat foarte mult către programe adresate studenților, internshipuri pentru a crea pepiniere de specialiști. La o căutare pe site-urile de recrutare, vom vedea că în ultimii ani au explodat ca număr programele de internship în majoritatea domeniilor.
Este o încercare normală de a acoperi lipsurile din piața forței de muncă.
Doar că, surpriză… programele de internship au o rentabilitate destul de mică în contextul unei intenții de plecare așa mari. Dacă din start angajatul își propune să stea maximum un an, iar el oricum 6 luni nu produce mare lucru, devine clar că nu este foarte rentabil.
Mulți judecă prin prisma salariilor mici (dacă există) din internship, dar costul real al acestor programe este dat de timpul alocat de managerii cu experiență în instruirea noilor angajați. Acești manageri nu mai lucrează la întreaga capacitate pentru că sunt implicați ca traineri sau mentori. Se pierde pe de o parte salariul pentru timpul în care managerul nu e productiv, dar mai ales încasările pe proiectele care nu sunt livrate în timpul dedicat instruirii.
Programele de internship eficiente sunt acelea care cresc și dezvoltă viitori lideri în organizații, iar acest lucru necesită timp, minimum 5 ani. Asta înseamnă că cei care creează programe de internship trebuie să îi selecteze cu atenție pe cei 10% care intenționează să rămână peste 3 ani, dacă văd internshipul ca pe o pepinieră de lideri.