Un miliard de elevi, afectați de pandemie. Cum se face școală în alte țări

  • 18 авг. 2020, 9:04
  • 1 493

Germania și Scoția sunt două dintre puținele țări din Europa unde a început anul școlar. O atmosferă de cvasinormalitate, cu reguli stricte de igienă, cam așa poate fi descris mediul în care au fost reluate cursurile. Autoritățile centrale au lăsat libertate celor locale să decidă ce condiții se pretează pentru fiecare instituție. Iar realitatea este diferită de la loc la altul, scrie digi24.ro. 

Anul școlar a început în anumite landuri din Germania acum o săptămînă. Nu e o dată fixă pentru toată țara, cum nici regulile anti-COVID din instituțiile de învățămînt nu au fost croite toate după același model. Și asta pentru că pur și simplu specialiștii, autoritățile, părinții și profesorii n-au putut să se pună de acord asupra unui cadru comun. 

Școală ca înainte de pandemie 

Într-o școală din nordul Germaniei, copiii se pot juca împreună, stau câte doi în bancă și nu sunt obligați să poarte mască de protecție. 

„E mult mai bine acum pentru că avem voie să stăm una lîngă cealaltă și ne revedem prietenii”, spune o fetiță. 

Părinții sunt mai precauți, dar și pentru ei reluarea cursurilor e ca o gură de aer proaspăt. 

„Am unele îndoieli, de exemplu nu știu unde și-au petrecut vacanța ceilalți copii”, spune un părinte. 

„Mă bucur că a reînceput școala, ultimele șase luni au fost extrem de solicitante”, mărturisește o mamă. 

Școală cu masca de protecție obligatorie 

Într-o școală din Berlin situația e complet diferită. În curte, în sala de clasă ori pe holuri, masca e accesoriul obligatoriu pentru elevi și profesori. Într-o alta, masca trebuie purtată doar pe coridor, nu și în clasă. 

„E absurd să porți mască pe holuri, dar nu și în clasă, unde sporește interacțiunea dintre profesor și elev sau între elevi. Elevii se ridică din bancă, iar profesorii se mișcă printre rânduri”, argumentează directoarea Annette Moreno. 

Școală cu improvizații 

Autoritățile au insistat să se pună accentul în primul rînd pe igienă. Să existe în permanență substanțe dezinfectante, iar clasele să fie aerisite. Doar că unele școli au dotări sanitare precare, iar ferestrele nu pot fi deschise din motive de siguranță. Conducerea e lăsată să improvizeze de multe ori pînă la găsirea variantei optime. 

De asemenea, a fost propusă testarea gratuită a tuturor cadrelor didactice înaintea începerii anului școlar și apoi facilitarea accesului la retestare de fiecare dată cînd există motive de îngrijorare. 

„Presimt că va izbucni un focar” 

Pentru mulți elevi scoțieni, 11 august a fost prima zi de școală după cinci luni de stat acasă. Măștile nu sînt obligatorii și nu se ține cont nici de distanțarea socială. Revederea colegilor e umbrită de riscul izbucnirii unui nou focar. 

„Mă bucur că lucrurile se întorc treptat la normal, dar în același timp nu cred că va fi ceva de durată. Presimt că în scurt timp va izbucni un alt focar și vom fi, din nou, trimiși acasă”, spune un elev. 

Riscul unei catastrofe generaționale 

Un miliard de elevi nu merg la școală din cauza pandemiei, arată statisticile ONU. Prelungirea acestei situații va fi o catastrofă pentru generația tînără a subliniat secretarul general al Națiunilor Unite. 

„Ne confruntăm cu o catastrofă generațională care ar putea să irosească potențial uman incalculabil, să submineze decenii de progrese și să exacerbeze inegalități deja înrădăcinate. Odată ce transmiterea comunitară a COVID-19 va fi sub control, readucerea elevilor și studenților înapoi în școli și unități de învățămînt în cele mai bune condiții de siguranță posibile trebuie să fie o prioritate de top. Consultarea părinților, profesorilor și tinerilor este esențială. Sîntem într-un moment definitoriu pentru copiii și tinerii lumii”, a transmis Antonio Guterres, secretarul general al ONU.