1000 de elevi din toată țara vor fi învățați să descifreze corect mesajele din media de astăzi. Este vorba despre „Găina care a nascut pui vii”, un proiect de media literacy inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză, și jurnalistul Tudor Mușat alături de Școala de Valori & WizeGen.
Lidl Romania susține Școala de Valori în acest proiect, prin programul său de grant-uri „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Cu ajutorul Lidl România, va fi lansat anul acesta un ghid pentru profesori, astfel încât aceștia să poată continua educarea tinerilor în vederea înțelegerii fenomenului de fake news și dezvoltarea unei gândiri critice care să îi ajute la depistarea acestora. De asemenea, proiectul o să se adreseze și profesorilor, Școala de Valori & WizeGen, organizând workshop-uri pentru aceștia. Întălnirile o să ofere profesorilor instrumentele necesare pentru ca aceștia să continue discuțiile despre fake news și consumul responsabil de mass media la clasă.
„Tinerii și social media sunt ca Bonnie și Clyde, nedespărțiti, dar letali în combinație daca se pierd cu firea. În acest context mi se pare esențial ca tinerii să învețe să descifereze corect un mesaj, o informație și să înțeleagă că sunt responsabili atunci când dau share. Dintr-un prim reseach am aflat că aproximativ 40% dintre elevii cu care ne-am întâlnit până acum au dat share unei informații despre care ulterior au aflat că este falsă”, a spus Ana-Maria Diceanu, specialist comunicare.
La întâlnirile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat elevii învață cum să citească știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și de asemenea, cum facem content în social media fără să lezam pe nimeni.
Ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferenta între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media, sunt alte teme pe care cei doi le aduc în fața tinerilor.
“Cred că jurnaliștii responsabili ar trebui să fie primii care să facă transparent modul în care se selectează și se prezintă știrile, să arate limitele unui act jurnalistic, atunci când e cazul și să-și îndemne publicul să se informeze din mai multe surse. Poate părea un sacrificiu comercial, dar pe termen lung va produce cititori și telespectatori avizați, cărora le va fi mai ușor să descifreze hățișul informațiilor și să ia decizii în cunoștință de cauză. Iar toate acestea cred că trebuie să se întâmple cât mai curând, fie că vorbim de tineri de vârsta liceului sau chiar a școlii generale – de aici demersul nostru,” spune Tudor Mușat.
Programul se va desfășura anul acesta în liceele partenere Asociației Școala de Valori. Programul are 2 până la 6 ateliere per liceu, centrate pe educație experiențială și sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică și inspirațională. Programul nu implică vreun cost din partea participanților. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noțiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoștințelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de la cei 2 traineri.
„Noile tehnologii (animaţiile digitale, jocurile tot mai intuitive, realitatea augmentată, inteligența artificială, proiectoarele holografice etc) au creat noi limbaje de comunicare şi un univers aparte. Platformele new media fac posibilă comunicarea în online, construiesc reputaţie şi identitatevirtuală, și tot mai multă transparenţă și vizibilitate în viaţa noastră. Acum, adevărul poate fi alterat cu ușurință. Oricine poate filma sau fotografia un eveniment, poate scrie și posta anunțuri despre orice şi poate face ca lucrurile să pară altfel decât sunt în realitate. De aceea, este important să devenim mai sceptici, mai deschişi la a analiza situaţiile curente din mai multe perspective, și mai pregătiți în a ne dezvolta capacitatea de a înţelege semnificaţiile informațiilor la care ne auto-expunem. Acum, ca niciodată, este important să ne dezvoltăm abilitatea de a decoda vaste cantităţi de date și a le traduce în concepte abstracte şi a face conexiuni rapide. Este timpul să învățăm cum să filtrăm informaţia în funcţie de importanţa sa şi cum să ne folosim la maxim resursele cognitive. Cu mic cu mare, este imperativ să învățăm cum să recunoaștem o știre reală, să aflăm ce este acela un advertorial sau ce este publicitatea. Consider că acest proiect este obligatoriu pentru educația fundamentală a oricărui român, indiferent de vârsta pe care o are,” spune Silvia Bogdan, Managing Partner @ WizeGen
Despre Școala de Valori & WizeGen
Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovatoare. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informaţii de valoare, experienţe de formare a caracterului, de a interacţiona cu modele pozitive şi de a avea expunere internaţională, cu scopul de a creşte responsabilitatea personală şi controlul fiecăruia asupra alegerilor personale (www.scoaladevalori.ro).
WizeGen este specializată în crearea de ecosisteme de învățare care fac posibilă colaborarea eficientă și inspirată între Baby Boomers, Generația X, Millenials și Generația Z. WizeGen dezvoltă produse educaționale integrate, care pregătesc companiile să-și creeze strategii mai inteligente, metodologii de lucru mai versatile și procese mai sofisticate, adaptate noilor generații. WizeGen oferă companiilor consultanță în regândirea modelului de business, din perspectiva lucrului cu și pentru tineri. WizeGen este o inițiativă lansată după 8 ani de expertiză în proiecte educaționale, prin cercetarea a mai mult de 30.000 de tineri și implementarea de proiecte pentru adolescenți și studenți, cu zeci de organizații. Asociația Școala de Valori este membru fondator și acționar al WizeGen.
Noi, la Școala de Valori și WizeGen, căutăm cele mai relevante insight-uri despre generații, cu scopul de a crea contexte potrivite în care tinerii și adulții acceptă deliberat să lucreze împreună, fac schimb real de valoare și își dezvoltă voit instincte de învățare pe parcursul întregii vieți.
Despre traineri
Tudor Mușat lucrează în audiovizual de 20 de ani, timp în care a realizat programe de știri la Radio Total, BBC Londra, Realitatea TV, iar acum la Digi 24. Sustine cursuri de jurnalism si comunicare si este invitat adesea ca vorbitor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.
Ana-Maria Diceanu are o experiență în comunicare de peste 18 ani și este unul dintre cei mai apreciați specialiști în comunicarea de criză din România. În ultimii doi ani și-a dedicat timp și resurse pentru educarea pieței privind evaluarea impactului activităților de relații publice în business-ul companiilor.
Despre Lidl
Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a își îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura viitorul pentru Lidl și pentru societate. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, în cadrul a 5 piloni principali: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.
1000 de elevi din toată țara vor fi învățați să descifreze corect mesajele din media de astăzi. Este vorba despre „Găina care a nascut pui vii”, un proiect de media literacy inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză, și jurnalistul Tudor Mușat alături de Școala de Valori & WizeGen.
Lidl Romania susține Școala de Valori în acest proiect, prin programul său de grant-uri „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Cu ajutorul Lidl România, va fi lansat anul acesta un ghid pentru profesori, astfel încât aceștia să poată continua educarea tinerilor în vederea înțelegerii fenomenului de fake news și dezvoltarea unei gândiri critice care să îi ajute la depistarea acestora. De asemenea, proiectul o să se adreseze și profesorilor, Școala de Valori & WizeGen, organizând workshop-uri pentru aceștia. Întălnirile o să ofere profesorilor instrumentele necesare pentru ca aceștia să continue discuțiile despre fake news și consumul responsabil de mass media la clasă.
„Tinerii și social media sunt ca Bonnie și Clyde, nedespărțiti, dar letali în combinație daca se pierd cu firea. În acest context mi se pare esențial ca tinerii să învețe să descifereze corect un mesaj, o informație și să înțeleagă că sunt responsabili atunci când dau share. Dintr-un prim reseach am aflat că aproximativ 40% dintre elevii cu care ne-am întâlnit până acum au dat share unei informații despre care ulterior au aflat că este falsă”, a spus Ana-Maria Diceanu, specialist comunicare.
La întâlnirile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat elevii învață cum să citească știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și de asemenea, cum facem content în social media fără să lezam pe nimeni.
Ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferenta între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media, sunt alte teme pe care cei doi le aduc în fața tinerilor.
“Cred că jurnaliștii responsabili ar trebui să fie primii care să facă transparent modul în care se selectează și se prezintă știrile, să arate limitele unui act jurnalistic, atunci când e cazul și să-și îndemne publicul să se informeze din mai multe surse. Poate părea un sacrificiu comercial, dar pe termen lung va produce cititori și telespectatori avizați, cărora le va fi mai ușor să descifreze hățișul informațiilor și să ia decizii în cunoștință de cauză. Iar toate acestea cred că trebuie să se întâmple cât mai curând, fie că vorbim de tineri de vârsta liceului sau chiar a școlii generale – de aici demersul nostru,” spune Tudor Mușat.
Programul se va desfășura anul acesta în liceele partenere Asociației Școala de Valori. Programul are 2 până la 6 ateliere per liceu, centrate pe educație experiențială și sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică și inspirațională. Programul nu implică vreun cost din partea participanților. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noțiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoștințelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de la cei 2 traineri.
„Noile tehnologii (animaţiile digitale, jocurile tot mai intuitive, realitatea augmentată, inteligența artificială, proiectoarele holografice etc) au creat noi limbaje de comunicare şi un univers aparte. Platformele new media fac posibilă comunicarea în online, construiesc reputaţie şi identitatevirtuală, și tot mai multă transparenţă și vizibilitate în viaţa noastră. Acum, adevărul poate fi alterat cu ușurință. Oricine poate filma sau fotografia un eveniment, poate scrie și posta anunțuri despre orice şi poate face ca lucrurile să pară altfel decât sunt în realitate. De aceea, este important să devenim mai sceptici, mai deschişi la a analiza situaţiile curente din mai multe perspective, și mai pregătiți în a ne dezvolta capacitatea de a înţelege semnificaţiile informațiilor la care ne auto-expunem. Acum, ca niciodată, este important să ne dezvoltăm abilitatea de a decoda vaste cantităţi de date și a le traduce în concepte abstracte şi a face conexiuni rapide. Este timpul să învățăm cum să filtrăm informaţia în funcţie de importanţa sa şi cum să ne folosim la maxim resursele cognitive. Cu mic cu mare, este imperativ să învățăm cum să recunoaștem o știre reală, să aflăm ce este acela un advertorial sau ce este publicitatea. Consider că acest proiect este obligatoriu pentru educația fundamentală a oricărui român, indiferent de vârsta pe care o are,” spune Silvia Bogdan, Managing Partner @ WizeGen
Despre Școala de Valori & WizeGen
Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovatoare. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informaţii de valoare, experienţe de formare a caracterului, de a interacţiona cu modele pozitive şi de a avea expunere internaţională, cu scopul de a creşte responsabilitatea personală şi controlul fiecăruia asupra alegerilor personale (www.scoaladevalori.ro).
WizeGen este specializată în crearea de ecosisteme de învățare care fac posibilă colaborarea eficientă și inspirată între Baby Boomers, Generația X, Millenials și Generația Z. WizeGen dezvoltă produse educaționale integrate, care pregătesc companiile să-și creeze strategii mai inteligente, metodologii de lucru mai versatile și procese mai sofisticate, adaptate noilor generații. WizeGen oferă companiilor consultanță în regândirea modelului de business, din perspectiva lucrului cu și pentru tineri. WizeGen este o inițiativă lansată după 8 ani de expertiză în proiecte educaționale, prin cercetarea a mai mult de 30.000 de tineri și implementarea de proiecte pentru adolescenți și studenți, cu zeci de organizații. Asociația Școala de Valori este membru fondator și acționar al WizeGen.
Noi, la Școala de Valori și WizeGen, căutăm cele mai relevante insight-uri despre generații, cu scopul de a crea contexte potrivite în care tinerii și adulții acceptă deliberat să lucreze împreună, fac schimb real de valoare și își dezvoltă voit instincte de învățare pe parcursul întregii vieți.
Despre traineri
Tudor Mușat lucrează în audiovizual de 20 de ani, timp în care a realizat programe de știri la Radio Total, BBC Londra, Realitatea TV, iar acum la Digi 24. Sustine cursuri de jurnalism si comunicare si este invitat adesea ca vorbitor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.
Ana-Maria Diceanu are o experiență în comunicare de peste 18 ani și este unul dintre cei mai apreciați specialiști în comunicarea de criză din România. În ultimii doi ani și-a dedicat timp și resurse pentru educarea pieței privind evaluarea impactului activităților de relații publice în business-ul companiilor.
Despre Lidl
Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a își îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura viitorul pentru Lidl și pentru societate. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, în cadrul a 5 piloni principali: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.