Inteligența Emoțională va fi predată opțional în școlile din țară în cadrul proiectului TwentyTu

  • 18 июля 2018, 12:40
  • 492

epublica Moldova va prelua exemplul țărilor dezvoltate, iar elevii vor avea posibilitatea să învețe cum să-și gestioneze emoțiile, atât cele pozitive, cât și negative, încă de pe băncile școlii. Astfel, adolescenții își vor putea dezvolta abilitățile de comunicare, dar și gândirea creativă și vor înțelege cum să aibă mai multă încredere în ei, pentru a se simți valoroși.

În societatea noastră, puțini părinți înțeleg că Inteligența Emoțională a copiilor nu trebuie ignorată și că trebuie să le vină în ajutor pentru a-i ajuta să depășească momentele dificile.

„Proiectul TwentyTu transformă educația din țară, oferind programe educaționale adaptate noilor cerințe pe piețele globale. Educaţia copilului trebuie adaptată la noile rigori, pentru că metodele clasice de învăţare nu se mai pliază pe nevoile generaţiei de astăzi. Cursul de Inteligenţă emoţională nu mai reprezintă un moft al societăţii, ci este o necesitate, iar elevii din ziua de azi vor avea oportunitatea să-și dezvolte niște soft-skills ce îi va ajuta pe viitor să comunice, să creeze și să coopereze mult mai ușor”, menționează Ana Chirița, director executiv ATIC. 

Studiile recente au arătat că 80% din succesul unei persoane în viaţă se datorează Inteligenței Emoționale, care îi ajută să se descurce mai bine la serviciu și în viața de familie.

Psihologii au stabilit că viața emoțională a copilului are un impact semnificativ asupra viitorului acestuia, iar școlile ar fi locul ideal unde copiii ar învăța cum să-și recunoască și să-și înțeleagă emoțiile, cum să interacțoneze cu alți copii și să mențină relații.

În Republica Moldova, Inteligența Emoțională este studiată doar la câteva universități, iar psihologii recomandă ca aceste cursuri să fie incluse și în curricula școlară, deoarece elevii nu trebuie doar să acumuleze informații, dar și să știe cum să-și gestioneze corect emoțiile, pentru a se dezvolta din punct de vedere afectiv.

Potrivit psihologului și lectorului universitar, Zinaida Gribincea, disciplina Inteligența Emțională este utilă în contextul în care, în societate este promovat modul sănătos de viață, iar acesta nu presupune doar alimentație sănătoasă, dar și protejarea sănătății psihice, cât și valori precum toleranța și incluziunea socială: „Uneori, un copil cu o reușită școlară foarte bună, nu are, ulterior, un traseu profesional de succes, iar Inteligența Emoțională este factorul cheie în această ecuație. Toate cunoștințele, abilitățile și competențele dezvoltate pe parcursul anilor de studii sunt expresia inteligenței elevului (IQ), iar creșterea productivității și a imaginii personale, capacitatea de gestionare a emoțiilor și de relaționare cu ceilalți sunt derivatele inteligenței emoționale (EI)”.

Specialiștii din domeniu mai susțin că în perioada școlară au loc cele mai importante transformări în plan emoțional, pe care copilul trebuie să le depășească cu succes, iată de ce cursurile privind Inteligența Emoțională ar fi utile pentru a fi studiate în școală.

În țările dezvoltate, cursurile de Inteligența Emoțională sunt incluse în programele preșcolare, ulterior fiind extinse în școli, gimnazii și facultăți. Studiile au arătat că studiile îi ajută pe elevi să învețe mai bine, au contribuit la reducerea anxietății și a problemelor de comportament. La fel, au avut un impact semnificativ asupra sănătății mentale și a abilităților sociale.

Un studiu realizat de cercetătorii americani a scos în evidență faptul că elevii care au frecventat cursurile de Inteligență Emoțională au înregistrat o reușită mai bună la școală. După ce au monitorizat comportamentul a 97 de mii de copii, inițiați în acest domeniu încă din grădiniță, apoi au continuat să urmeze cursurile la gimnaziu și facultate, cercetătorii au constatat că tinerii au înregistrat o rată de absolvire cu 6% mai mare decât a colegiilor care nu au frecventat cursurile. Numărul celor care au absolvit facultatea a fost cu 11% mai mare, față de studenții care nu au învățat cum să-și controleze emoțiile. Totodată, a fost înregistrată o rată a consumului de droguri și a problemelor de comportament cu 6% mai scăzută.

Și specialiștii din România au recomandat autorităților ca sistemul de învățământ să-și schimbe tacticile de predare, iar disciplina Inteligența Emoțională să fie inclusă în curricula școlară. Totodată, cursuri de dezvoltare socio-emoţională sunt desfășurate, contra plată, de unele centre private de psihologie din țara vecină, pe perioada de vară, atunci când elevii sunt în vacanță.

Inteligența Emoțională, alături de alte cursuri extrașcolare vor fi predate în școlile din Republica Moldova începând cu primăvara anului 2019. Acestea sunt destinate copiilor (7-12 ani) și adolescenților (13-19 ani) și au ca misiune să pună în valoare capitalul uman al țării și să educe o generație cu abilități practice solicitate la nivel național și global.

Pentru dezvoltarea proiectului a fost lansată o amplă campanie de colectare a fondurilor, astfel toți cei care își doresc să participe la transformarea educației din Moldova pot oferi contribuții pe www.twentytu.md până în data de 22 august 2018.