Sunt educatori cu o experiență vastă de muncă, dar care nu au diplomă în domeniu. Pentru a soluționa problema, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a lansat programul de învățământ dual unde, pe lângă munca în grădiniță, acestea urmează și ore. Astfel, în doi ani, vor deveni deja educatoare cu acte în regulă. Educatoarele își fac studiile la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din capitală.
Muncesc de 25 de ani fără diplomă
Printre învățăcei este și Galina Ciobanu. Cu o experiență în domeniu de peste 25 de ani, femeia ne spune că a participat la mai multe cursuri de formare, dar nu avea până acum diplomă. „Când am auzit de acest program, ne-am înscris cu mare entuziasm şi sunt mulțumită. Ne împrospătăm cunoştinţele, aflăm multe lucruri noi și vom avea și diplomă”, a spus educatoarea Galina Ciobanu.
Și Anisia Rusu de la Grădinița „Andrieș” din satul Izbiște, raionul Criuleni, a venit să-și reglementeze situația legată de profesie. Aceasta a lucrat în grădiniță ca educatoare circa opt ani, dar fără diplomă. „Am studiat mereu tot ce ține de educația preșcolarilor, metode de predare și psihologia copilului. Am beneficiat și de numeroase seminare de instruire organizate de Direcția raională de învățământ. În urma acestor cursuri, am obținut și certificatul cu conferirea calificării de educator, însă aceste certificate nu au putere juridică în domeniu. În schimb, programul învățământului dual ne va oferi posibilitatea obținerii, pe lângă cunoștințele noi, și o diplomă în domeniu”, susține Anisia Rusu.
Odată cu obținerea diplomelor, aceste educatoare vor avea și perspective în cariera profesională. Vor putea obține și grad didactic, care le va aduce și un salariu mai mare. Lecțiile au loc de două ori pe săptămână, iar în restul zilelor muncesc. La fel ca și ceilalți studenți, cele peste 40 de educatoare participă la diverse activități, iar la final au testări și examene. „Condiția de bază care era necesară atunci când au venit să se înscrie la cursuri era să aibă experiență de cel puțin trei ani în domeniu. Fie de educator sau ajutor de educator. Au venit persoane din toate raioanele țării, sunt chiar patru educatoare din aceeași grădiniță. Unele au abandonat, altele au rămas să-și continue studiile. Ceea mai în vârstă femeie care venise să se înscrie avea 60 de ani”, ne spune directoarea Colegiului Pedagogic „Alexei Mateevici”, Victoria Bercu.
Potrivit acesteia, sunt foarte multe doritoare de a urma cursurile. „Acum deja adunăm toate dosarele ca să mai formăm o grupă”, ne spune directoarea colegiului.
În prezent, în grădiniţele din capitală lucrează peste 2500 de educatori şi ar mai fi nevoie de încă 300 de specialişti. Pentru a soluționa problema în instituțiile de educație timpurie din municipiu, la începutul anului școlar 2018–2019, la peste 50 de eleve din ultimul an de studii de la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din Chișinău li s-au propus să se angajeze în calitate de educatoare în grădinițele din capitală. „A fost o posibilitate pentru ele să acumuleze și experiență, dar și să câștige un ban în plus. Totodată, acestea trebuiau să frecventeze și orele”, a relevat directoarea colegiului, Victoria Bercu.
„Suntem angajate cu jumătate de normă. În unele zile avem ore de dimineață, după care mergem la muncă, sau viceversa. Este o experiență bună, pentru că reușim să îmbinăm utilul cu plăcutul, instruirea şi activitatea practică. În plus, după ce vom absolvi colegiul, vom putea fi angajate la grădinița unde muncim acum sau în altă parte”, ne-a spus Valeria Moraru, studentă în anul IV la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici”.
Sunt educatori cu o experiență vastă de muncă, dar care nu au diplomă în domeniu. Pentru a soluționa problema, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a lansat programul de învățământ dual unde, pe lângă munca în grădiniță, acestea urmează și ore. Astfel, în doi ani, vor deveni deja educatoare cu acte în regulă. Educatoarele își fac studiile la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din capitală.
Muncesc de 25 de ani fără diplomă
Printre învățăcei este și Galina Ciobanu. Cu o experiență în domeniu de peste 25 de ani, femeia ne spune că a participat la mai multe cursuri de formare, dar nu avea până acum diplomă. „Când am auzit de acest program, ne-am înscris cu mare entuziasm şi sunt mulțumită. Ne împrospătăm cunoştinţele, aflăm multe lucruri noi și vom avea și diplomă”, a spus educatoarea Galina Ciobanu.
Și Anisia Rusu de la Grădinița „Andrieș” din satul Izbiște, raionul Criuleni, a venit să-și reglementeze situația legată de profesie. Aceasta a lucrat în grădiniță ca educatoare circa opt ani, dar fără diplomă. „Am studiat mereu tot ce ține de educația preșcolarilor, metode de predare și psihologia copilului. Am beneficiat și de numeroase seminare de instruire organizate de Direcția raională de învățământ. În urma acestor cursuri, am obținut și certificatul cu conferirea calificării de educator, însă aceste certificate nu au putere juridică în domeniu. În schimb, programul învățământului dual ne va oferi posibilitatea obținerii, pe lângă cunoștințele noi, și o diplomă în domeniu”, susține Anisia Rusu.
Odată cu obținerea diplomelor, aceste educatoare vor avea și perspective în cariera profesională. Vor putea obține și grad didactic, care le va aduce și un salariu mai mare. Lecțiile au loc de două ori pe săptămână, iar în restul zilelor muncesc. La fel ca și ceilalți studenți, cele peste 40 de educatoare participă la diverse activități, iar la final au testări și examene. „Condiția de bază care era necesară atunci când au venit să se înscrie la cursuri era să aibă experiență de cel puțin trei ani în domeniu. Fie de educator sau ajutor de educator. Au venit persoane din toate raioanele țării, sunt chiar patru educatoare din aceeași grădiniță. Unele au abandonat, altele au rămas să-și continue studiile. Ceea mai în vârstă femeie care venise să se înscrie avea 60 de ani”, ne spune directoarea Colegiului Pedagogic „Alexei Mateevici”, Victoria Bercu.
Potrivit acesteia, sunt foarte multe doritoare de a urma cursurile. „Acum deja adunăm toate dosarele ca să mai formăm o grupă”, ne spune directoarea colegiului.
În prezent, în grădiniţele din capitală lucrează peste 2500 de educatori şi ar mai fi nevoie de încă 300 de specialişti. Pentru a soluționa problema în instituțiile de educație timpurie din municipiu, la începutul anului școlar 2018–2019, la peste 50 de eleve din ultimul an de studii de la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din Chișinău li s-au propus să se angajeze în calitate de educatoare în grădinițele din capitală. „A fost o posibilitate pentru ele să acumuleze și experiență, dar și să câștige un ban în plus. Totodată, acestea trebuiau să frecventeze și orele”, a relevat directoarea colegiului, Victoria Bercu.
„Suntem angajate cu jumătate de normă. În unele zile avem ore de dimineață, după care mergem la muncă, sau viceversa. Este o experiență bună, pentru că reușim să îmbinăm utilul cu plăcutul, instruirea şi activitatea practică. În plus, după ce vom absolvi colegiul, vom putea fi angajate la grădinița unde muncim acum sau în altă parte”, ne-a spus Valeria Moraru, studentă în anul IV la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici”.