Doar 23% din toți părinții sunt consultați de către administrațiile școlare cu privire la nivelul de calificare a cadrelor didactice care le învață copiii, iar circa 51% din toți părinții consideră că propunerile și opiniile exprimate de ei practic nu influențează deciziile pe care le ia conducerea școlii. Acestea sunt cifrele prezentate în cadrul unui studiu sociologic cu genericul ”Participarea părinților și a reprezentanților comunităților în guvernarea învățământului general”.
Studiul a fost realizat de către Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, cu susținerea financiară a Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă prin intermediul Fundației Soros-Moldova.
Scopul proiectului: Împuternicirea părinților, comunităților locale și organizațiilor societății civile cu competențe de implicare efectivă în guvernanța educației în scopul promovării valorilor unui învățământ de calitate, deschis, bazat pe meritocrație, performanță și incluziune.
În cadrul dezbaterilor publice, părinții au înaintat mai multe propuneri de îmbunătățire a sistemului de învățământ:
- Plafonarea numărului de elevi până la 20-25 de copii în clasă.
- Adaptarea materialelor didactice la cerințele actuale prin actualizarea manualelor și digitalizarea acestora.
- În clasele de gimnaziu și liceu adaptarea curricula școlare la necesitățile pieței muncii.
- Reducerea volumului din temele pe acasă
- Dezvoltarea gândiri creative, libertatea expunerii, respectul față de opinia altora, toleranța și atitudinea nediscriminatorie în relația elev-elev, profesori-elevi, etc.
- În instituțiile de învățământ din mediu rural este necesar de a le oferi spații copiilor să-și dezvolte potențialul creativ (desen, teatru, expoziții de fotografie).
- Schimbarea accentului de pe teorie pe practică. Învățarea prin practică. Dotarea școlilor cu laboratoare, mulaje, hărți, etc.
Conform concluziilor studiului sociologic, implementarea noului Cod al Educației a dus la creșterea rolului părinților, comunităților locale și al organizațiilor obștești ale părinților în administrarea instituțiilor de învățământ general, însă oportunitățile oferite de noul cadru normativ-juridic nu sunt încă valorificate în deplină măsură.
Studiul poate fi consultat pe pagina www.ipp.md, la rubrica "Publicații".
Doar 23% din toți părinții sunt consultați de către administrațiile școlare cu privire la nivelul de calificare a cadrelor didactice care le învață copiii, iar circa 51% din toți părinții consideră că propunerile și opiniile exprimate de ei practic nu influențează deciziile pe care le ia conducerea școlii. Acestea sunt cifrele prezentate în cadrul unui studiu sociologic cu genericul ”Participarea părinților și a reprezentanților comunităților în guvernarea învățământului general”.
Studiul a fost realizat de către Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, cu susținerea financiară a Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă prin intermediul Fundației Soros-Moldova.
Scopul proiectului: Împuternicirea părinților, comunităților locale și organizațiilor societății civile cu competențe de implicare efectivă în guvernanța educației în scopul promovării valorilor unui învățământ de calitate, deschis, bazat pe meritocrație, performanță și incluziune.
În cadrul dezbaterilor publice, părinții au înaintat mai multe propuneri de îmbunătățire a sistemului de învățământ:
Conform concluziilor studiului sociologic, implementarea noului Cod al Educației a dus la creșterea rolului părinților, comunităților locale și al organizațiilor obștești ale părinților în administrarea instituțiilor de învățământ general, însă oportunitățile oferite de noul cadru normativ-juridic nu sunt încă valorificate în deplină măsură.
Studiul poate fi consultat pe pagina www.ipp.md, la rubrica "Publicații".