7 lucruri esenţiale pe care fiecare elev trebuie să le ia în calcul atunci când îşi alege specializarea pentru liceu

  • 20 марта 2017, 15:44
  • 1 462

Primul pas important în traseul educaţional - şi implicit profesional - este alegerea specializării din ciclul liceal. Având în vedere vârstă la care un elev trebuie să aleagă ce profil liceal urmează, există riscul ca decizia să-i fie influenţată cu precădere de factori externi. Însă pentru ca această decizie să aibă un impact pozitiv pe termen lung este necesar să fie luată în acord cu motivaţia intrinsecă a fiecărui individ în parte.

O alegere corectă în ceea ce priveşte profilul liceal creşte şansele ca elevul să aibă un traseu educaţional coerent, iar acest lucru îl va conduce spre profesia potrivită şi spre cariera care îi va aduce satisfacţii pe viitor.

În caz contrar, pot apărea situaţii precum: lipsa de entuziasm şi blazarea, lipsa rezultatelor în pofida eforturilor depuse, lipsa de perspectivă, nivelul scăzut de implicare, stări de epuizare şi apatie, ş.a.m.d.

În acest context este important să ţinem cont de principalele criterii care îl ajută pe elev să facă alegerea cea mai potrivită pentru el.

Materiile preferate

Domeniile de studiu pentru care elevul are o preferinţă şi la care obţine implicit, cele mai bune rezultate, pot indica atât zona să de interes cât şi setul de abilităţi pe care le-a dezvoltat de-a lungul timpului; aceşti doi factori fiind determinanţi în alegerea profilului liceal.

Abilităţile

Prin abilităţi înţelegem potenţialul unei persoane de a învăţa şi de a obţine performanţă într-un anumit domeniu. Abiltăţile pot fi: verbale, numerice, spaţiale, artistice, sociale, etc.

Interesele

Interesele reprezintă setul de preferinţe ale unei persoane pentru un anumit domeniu de studiu sau de activitate. Acestea pot fi de tip: antreprenorial, artistic, convenţional, investigativ, realist sau social.

Pasiunile

Pasiunile reprezintă o modalitate foarte bună de autocunoaştere, pe de o parte şi de dezvoltare a abilităţilor, pe de altă parte.
Tocmai de aceea, este important ca fiecare elev să acorde atenţie şi timp hobby-urilor pe care le are.
 
Competenţele care-i sunt necesare elevului

În funcţie de specializarea liceală sunt dezvoltate cu precădere anumite competenţe. De exemplu, în cadrul unui profil filologic vor fi dezvoltate competenţele lingvistice, spre deosebire de profilul real unde vor fi dezvoltate în mod special competenţele informatice. În funcţie de planul de carieră pe termen mediu al elevului pot fi identificate competenţele de care va avea nevoie în viitor şi pe care este necesar să le dezvolte.

Obiectivele educaţionale pe termen mediu

În cazul în care elevul şi-a cristalizat preferinţa pentru un anumit domeniu de activitate este important că atât alegerea profilului liceal cât şi cea a studiilor universitare să fie în acord cu respectivul domeniu. De exemplu, dacă o persoană intenţionează să îşi construiască o carieră juridică, va alege că profil liceal ştiinţele socio-umane, spre deosebire de situaţia în care îşi doreşte să devină inginer IT, în acest caz specializarea potrivită fiind matematică-informatică.

În ceea ce priveşte acest criteriu, este foarte important că elevul să aibă o motivaţie intrinsecă pentru respectivul domeniu şi să nu fie influenţat de factori externi.

Discuţii cu elevi de liceu

Aceste discuţii sunt importante în procesul de decizie, însă este fundamental ca elevul să aibă ocazia să discute cu persoane care studiază diverse specializări, astfel încât să poată obţine un volum cât mai mare de informaţii şi să fie redus cât de mult posibil riscul de a fi influenţat.

Luarea deciziei cu privire la profilul liceal trebuie privită ca un proces pe care fiecare individ îl experimentează în mod diferit şi subiectiv. În cadrul acestui proces toate criteriile expuse sunt importante, însă pentru ca alegerea să fie una autentică este necesar ca acestea să fie corelate.

Analizând şi punând în legătură aceste informaţii, obţinem profilul vocaţional al elevului, care este un instrument foarte util în identificarea domeniului de activitate potrivit şi în construirea traseului educaţional.