20 de școli din 14 raioane ale Republicii Moldova au fost adaptate special pentru a facilita accesul și calitatea studiilor a 413 elevi cu dizabilităţi și cerințe educative speciale.
Amenajarea instituților a fost posibilă cu ajutorul unui grant de 2,86 milioane de dolari SUA, oferite de Guvernul Japoniei, în cadrul proiectului “Integrarea copiilor cu dizabilități în școlile generale”, informează Unimedia.
“Îmi pare bine, frumos, totul s-a amenajat. S-au pus bare, s-au eliminat pragurile care nu erau accesibile pentru cărucioare, centru de resurse s-a făcut frumos”, a povestit Andreea, care învață la liceul teoretic din Balatina.
“Schimbările sunt foarte bune. S-au schimbat scările, sunt mai comode de ridicat, coborât. S-au pus bare pe pereți. S-a construit o sală sportivă, pentru sport, pentru reabilitare", a relatat și Andrei, elev la Gimnaziul Gradiște, Cimișlia.
“Amenajările țin atât de infrastructură, rampe de acces, vorbim de spații în care nu există praguri. Vorbim de blocuri sanitare, centre de resurse, unde se dedică mai mult timp copiilor cu dizabilități, dar și de echipament specializat pentru a asigura accesul copiilor la etajele superioare", a explicat Mircea Eșanu, director executiv al Fondului de Investiții Sociale din Moldova.
“Ne exprimăm și gratitudinea Guvernului Japoniei, Băncii Mondiale pentru grant, care a fost investit în școli”, a declarat Igor Șarov, Secretar de Stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
Specialiștii prezenți la evenimentul, unde s-au prezentat rezultatele proiectului, au împărtășit experiența altor țări în domeniul incluziunii copiilor cu nevoi speciale.
“Am fost fericită și recunoscătoare școlii fiului meu pentru oportunitatea de a învăța că există diferențe, dar că diferențele sunt manevrabile, că trebuie să avem grijă unii de alții”, a spus Anna Akhalkatsi, manager de țară al Băncii Mondiale.
Pe lângă dotarea școlilor, circa 700 de specialiști au fost instruiți privind incluziunea socio-educațională a copiilor cu dizabilități.
“S-a schimbat nu numai la nivel fizic, dar și la nivel de calitate a instruirii, cadrele didactice au însușit foarte bine cum să creeze acele programe educaționale individualizate. Noi la nivel de administrație, să elaborăm plane strategice în domeniul educației incluzive”, a spus Valentina Buliga, directorul Gimnaziului “Grigore Vieru”, Nisporeni-Iurceni.
“Avem 20 de copii cu cerințe educaționale speciale și într-adevar le era greu. Astăzi le este mult mai ușor, au căi de acces. Fiecare copil are cum să urce la etajul doi. În fiecare sală de clasă poate să se conducă unul pe altul”, a povestis Lidia Dutca, directorul Gimnaziului Filipeni, raionul Leova, care este unul din cele 20 care au beneficiat de proiect.
“Copilul cu dizabilități trebuie ajutat. Nu doar susținut, dar în același timp, trebuie să se încurajeze, să-i facă activi, să le fie integrată viața în societate”, este de părere Masanobu Yoshii, Ambasadorul Japoniei în Republica Moldova.
Proiectul a fost finanțat ditr-un grant oferit de către Guvernul Japoniei prin Fondul de Politici de Dezvoltare a Resurselor Umane, administrat de Banca Mondială și gestionat de Fondul de Investiții Sociale din Moldova.
20 de școli din 14 raioane ale Republicii Moldova au fost adaptate special pentru a facilita accesul și calitatea studiilor a 413 elevi cu dizabilităţi și cerințe educative speciale.
Amenajarea instituților a fost posibilă cu ajutorul unui grant de 2,86 milioane de dolari SUA, oferite de Guvernul Japoniei, în cadrul proiectului “Integrarea copiilor cu dizabilități în școlile generale”, informează Unimedia.
“Îmi pare bine, frumos, totul s-a amenajat. S-au pus bare, s-au eliminat pragurile care nu erau accesibile pentru cărucioare, centru de resurse s-a făcut frumos”, a povestit Andreea, care învață la liceul teoretic din Balatina.
“Schimbările sunt foarte bune. S-au schimbat scările, sunt mai comode de ridicat, coborât. S-au pus bare pe pereți. S-a construit o sală sportivă, pentru sport, pentru reabilitare", a relatat și Andrei, elev la Gimnaziul Gradiște, Cimișlia.
“Amenajările țin atât de infrastructură, rampe de acces, vorbim de spații în care nu există praguri. Vorbim de blocuri sanitare, centre de resurse, unde se dedică mai mult timp copiilor cu dizabilități, dar și de echipament specializat pentru a asigura accesul copiilor la etajele superioare", a explicat Mircea Eșanu, director executiv al Fondului de Investiții Sociale din Moldova.
“Ne exprimăm și gratitudinea Guvernului Japoniei, Băncii Mondiale pentru grant, care a fost investit în școli”, a declarat Igor Șarov, Secretar de Stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
Specialiștii prezenți la evenimentul, unde s-au prezentat rezultatele proiectului, au împărtășit experiența altor țări în domeniul incluziunii copiilor cu nevoi speciale.
“Am fost fericită și recunoscătoare școlii fiului meu pentru oportunitatea de a învăța că există diferențe, dar că diferențele sunt manevrabile, că trebuie să avem grijă unii de alții”, a spus Anna Akhalkatsi, manager de țară al Băncii Mondiale.
Pe lângă dotarea școlilor, circa 700 de specialiști au fost instruiți privind incluziunea socio-educațională a copiilor cu dizabilități.
“S-a schimbat nu numai la nivel fizic, dar și la nivel de calitate a instruirii, cadrele didactice au însușit foarte bine cum să creeze acele programe educaționale individualizate. Noi la nivel de administrație, să elaborăm plane strategice în domeniul educației incluzive”, a spus Valentina Buliga, directorul Gimnaziului “Grigore Vieru”, Nisporeni-Iurceni.
“Avem 20 de copii cu cerințe educaționale speciale și într-adevar le era greu. Astăzi le este mult mai ușor, au căi de acces. Fiecare copil are cum să urce la etajul doi. În fiecare sală de clasă poate să se conducă unul pe altul”, a povestis Lidia Dutca, directorul Gimnaziului Filipeni, raionul Leova, care este unul din cele 20 care au beneficiat de proiect.
“Copilul cu dizabilități trebuie ajutat. Nu doar susținut, dar în același timp, trebuie să se încurajeze, să-i facă activi, să le fie integrată viața în societate”, este de părere Masanobu Yoshii, Ambasadorul Japoniei în Republica Moldova.
Proiectul a fost finanțat ditr-un grant oferit de către Guvernul Japoniei prin Fondul de Politici de Dezvoltare a Resurselor Umane, administrat de Banca Mondială și gestionat de Fondul de Investiții Sociale din Moldova.